De games van 2013: Lost Planet 3 & Dead Island: Riptide – Bedolven onder de wat geliefdere games onder Capcom’s vleugels is het Lost Planet 3 wat juist haar opmars maakt voor een mooie comeback. In de afgelopen paar maanden is het wel wat stil geweest omtrent deze game, maar dat wil niet zeggen dat de wereld het vergeten is. Dead Island: Riptide daarentegen is een game die ondertussen geen introductie meer nodig heeft. Haar voorganger wist zowel de ontwikkelaar als de uitgever geldtekens in de ogen te toveren en daardoor wordt enorm hoog ingezet op Riptide. Beide games hebben hun eigen publiek en hoewel de één wat minder select is dan de andere, weten ze beiden hun unieke aspecten te accentueren.

Lost Planet 3 – Lost Planet is een franchise die sterk begon, maar daarna in populairiteit afnam toen de game eenmaal uit was. Naast dat het een brute shooter was had ontwikkelaar Capcom ook nog wat tactische elementen in de game verwerkt die zeker voor diepgang zorgden, maar niet bij iedereen in de smaak bleken te vallen – zeker niet in het westen. Capcom zoekt nu de oplossing voor het probleem in een westerse ontwikkelaar, namelijk Spark Unlimited. Hoewel zij in het verleden niet zo succesvol zijn geweest in de gamewereld, kijken ze lachend terug naar foutjes als Turning Point en Legendary. Met het vertrouwen en de ondersteuning van Capcom beginnen ze zonder angst aan Lost Planet 3 en zijn vastberaden daarmee henzelf en de Lost Planet franchise weer terug op de kaart te krijgen.

Waarom gaat dit een topper worden? De inzet van Capcom op Spark Unlimited is ontzettend hoog en ze moeten daarom echt met beste troeven komen willen ze nog eens een game ontwikkelen. We hielden onze harten vast en onze adem in, maar wat wij gezien en gespeeld hebben geeft ons goede hoop dat Spark eindelijk haar lesje geleerd heeft. De game gaat terug naar haar roots van de ijsplaneet E.D.N. III en het zal nog steeds de wat meer tactische gameplay bevatten, zoals voorheen. De vijanden, Akrid genaamd, zullen geavanceerder zijn dan eerst. Dat wil zeggen dat ze een specifieke tactiek nodig hebben om verslagen te worden en quick time events spelen hierin, als de situatie dat toelaat, ook een rol. Naast de mysterieuze omgevingen en de daarbij horende schrikeffecten wist het onze interesse opnieuw te wekken en lijkt de weg naar de AAA-wereld voor Lost Planet 3 geen droom meer.

Meer:

Dead Island: Riptide – Als er om wat voor reden dan ook een zombie virus uitbreekt en voor totale verwoesting zorgt, denk dan niet dat je op een eiland veilig bent. Waar in het eerste deel Banoi overspoeld werd door zombies, wordt het eiland ‘Palanoi’ nu echt overspoeld, namelijk door de zee. Maar niet getreurd; ook nog door zombies. Het hele riedeltje start weer van het begin af aan, maar door de overstromingen lijken de zombies zich te hebben aangepast aan de omgeving. Veel beter geaccommodeerd aan de hachelijke omstandigheden, maken zij je het leven zuur en is je enige doel overleven. Daarnaast moet je ook nog eens de bewoners van het eiland onder je hoede nemen. Alleen of in coöp modus ga je deze netelige situatie te lijf. Een moeilijke taak, maar niet onmogelijk.

Waarom gaat dit een topper worden? Voortbordurend op het onverwacht grote succes van Dead Island weet ook Riptide weer een echte aandachtsmagneet te zijn. Er was geen goede timing voor een officiële aankondiging, dus kwam deze onverwachts – met niets meer dan een logo – tussen de grote aankondigingen op de E3 van 2012 door. Ondanks dat kreeg Techland het wel voor elkaar om in de belangstelling te komen, vooral wanneer het concretere informatie over de game naar buiten bracht in de daaropvolgende maanden. Nieuwe, slimmere zombies (wat onmogelijk lijkt met een verrot brein, maar we gaan er gewoon in mee!), meer wapens en meer mogelijkheden zorgen voor een grote variatie aan slachtfestijnen – iets wat in een zombie game uiteraard niet ontbreken mag.

Meer: