Sony heeft op de persconferentie in New York de PlayStation 4 officieel aangekondigd. Andrew House begon de presentatie met een praatje over het verleden en de toekomst en al vrij snel kwam het hoge woord eruit, de PlayStation 4 komt er aan! Kort hierna kwam Mike Cerny het podium op om te vertellen over de techniek van de console. Hij is de lead system architect van de PlayStation 4 en hij kon vertellen dat de ontwikkeling van de PlayStation 4 van start is gegaan vlak nadat de PlayStation 3 uitkwam. We hebben inmiddels een hoop nieuwtjes online staan, maar als je even snel op de hoogte gebracht wilt worden van alles, hieronder de belangrijkste details die je moet weten.
Controller
Specificaties
In de inleiding gaven we al aan dat Mike Cerny een belangrijke rol heeft gespeeld bij de ontwikkeling van de PlayStation 4. Hij is min of meer verantwoordelijk voor de architectuur van de PlayStation 4 en voor uitgebreide specificaties kun je hier terecht. In dit artikel behandelen we alleen de belangrijkste aspecten. Zo is de architectuur van de PlayStation 4 behoorlijk anders ten opzichte van de PlayStation 3 en dat komt ongetwijfeld door het vele geklaag van ontwikkelaars toen de PlayStation 3 verscheen, het was immers geen makkelijk platform om voor te ontwikkelen.
Sony heeft hierdoor een architectuur aangenomen die meer op een PC structuur lijkt en hierbij maken ze gebruik van overgeklokte componenten. De CPU zou een ‘high-end PC’ CPU zijn en daarnaast bevat de console 8 Gigabyte G DDR5 geheugen. De APU (CPU en GPU gecombineerd) draait op 2 teraflops en de console bevat een dedicated chip om video’s te encoden die je kunt delen via sociale kanalen.
Als dit allemaal abracadabra voor je is, het komt er op neer dat de PlayStation 4 een ontzettend krachtig apparaat is.
PlayStation Eye lijkt nu op Kinect
De nieuwe PlayStation Eye werkt zowel samen met de DualShock 4 als de PlayStation Move en meer foto’s van deze camera kun je hier vinden.
Niet meer wachten op opstartende games
Via de nieuwe controller kun je met een druk op de knop de console aanzetten en verder gaan met de game op het punt waar je gebleven bent. Hierdoor hoef je dus niet de console opnieuw op te starten en de gebruikelijke stappen te volgen, waardoor het een stuk gebruiksvriendelijker is en je niet eerst weer tig logo’s en filmpjes door moet klikken.
Een andere feature is de mogelijkheid om (digitale) games te spelen terwijl je ze nog aan het downloaden bent. Verder creëert de console om je account een soort digitaal vingerafdruk heen, waardoor de console en het PlayStation Network zich kan afstellen op jouw interesses.
PS4 games via Remote Play op de PS Vita spelen
De PlayStation Vita zal een belangrijke rol gaan spelen in samenwerking met de PlayStation 4. Ooit toonde Sony PlayStation 3 games draaiende op de PlayStation Vita via de Remote Play optie, maar vreemd genoeg is daar tot op heden nog niets mee gedaan. Bij de PlayStation 4 gaat dit een bijzonder grote rol spelen, want het doel van Sony is om uiteindelijk elke PlayStation 4 game draaiende te krijgen op de handheld.
Next-gen games
Vanzelfsprekend toonde Sony ook de eerste next-gen games waarbij de één nog indrukwekkender was als de ander. De bevestigde en aangekondigde PlayStation 4 games op dit moment zijn de onderstaande. Klik op de titel voor meer informatie en beelden van de game in kwestie.
- Knack
- Killzone: Shadow Fall
- Drive Club
- The Witness
- inFamous: Second Son
- Deep Down
- Watch Dogs
- Diablo III
- Destiny
De console zelf, de prijs en release
Helaas hield Sony de meest belangrijke zaken omtrent de PlayStation 4 nog even achter de hand. Zo is het apparaat zelf niet getoond, dus dat zal Sony bewaren voor de E3 later dit jaar en daarnaast is er ook geen woord gesproken over de prijs van het apparaat. Wel weten we wanneer de console gaat verschijnen en dat zal tijdens de feestdagen dit jaar nog zijn, althans in Amerika. Over een Europese en Japanse release is niet gesproken dus dat is nog even afwachten.