Op de Game Developers Conference dat momenteel aan de gang is in San Francisco hield Sony een presentatie over de PlayStation 4. Hoewel de presentatie voornamelijk gericht is op ontwikkelaars zijn hier de nodige interessante details uit naar voren gekomen. Het beslaat een behoorlijke variatie aan onderwerpen en voor jou gemak hieronder een opsomming van de belangrijkste punten.
- Remote Play streaming wordt gedaan door de hardware, ontwikkelaars hoeven hier geen tijd en werk in te steken.
- De PlayStation app voor iOS en Android zal je in staat stellen om games aan te schaffen en deze downloads te activeren van waar dan ook ter wereld. Als je dan thuiskomt kun je er meteen mee aan de slag ook al is het nog niet volledig geïnstalleerd.
- De PlayStation Camera kan gebruikt worden voor van alles. Van walkthrougs tot killcam ’taunts’, login en stemherkenning.
- De lichtsensor op de DualShock 4 wordt herkent door de camera en dat heeft verschillende toepassingen. Een voorbeeld is dat als vrienden op de bank zitten te gamen en ze wisselen van plek, dan zullen de verdelingen in split-screen ook wisselen.
- De lichtsensor op de controller reflecteert ook welke speler je bent. Speler 1 is blauw (zoals het kruisje), speler 2 is rood (rondje), speler 3 is groen (driehoekje) en speler 4 is roze (vierkantje).
- Je PSN vriendenlijst zal meer dan 100 man kunnen bevatten – maximale aantal onbekend.
- Het touchpad op de DualShock 4 controller heeft een resolutie van 1920 x 1900
- De face buttons (vierkantje, rondje etc) bevatten geen drukgevoeligheid meer, omdat geen enkele ontwikkelaar dit gebruikte.
- De face buttons, L1 en R1 knoppen zijn digitaal op de DualShock 4.
- De DualShock 4 controller kan opgeladen worden op het moment dat de PlayStation 4 uit staat of in standby staat.
- De daadwerkelijke grootte van de interne hardeschijf is nog niet bekend, maar deze zal heel erg groot zijn.
- De ontwikkelomgeving van de PlayStation 4 is Windows 7 met tools volledig geïntegreerd in Visual Studio 2010 en 2012. Hierdoor kan een PlayStation 4 code (game in ontwikkelstatus) debugged worden exact als een pc code.
- De PlayStation Camera heeft een speciale poort die gepatenteerd is door Sony. Het werkt dus niet via een standaard USB kabel en bijgevolg werkt deze ook niet op je pc.
- De echte namen van spelers worden getoond in games waar het zinnig is (multiplayer matches, high scores, records en meer). Dit is overigens vrijwillig en kan door je PlayStation Network account te linken aan je Facebook account. Het PlayStation Network zal je echte naam dan automatisch weergeven. Dit kan ook weer uitgezet worden.
Erg interessant allemaal en dit komt voor uit een presentatie die nu nog niet beschikbaar is als video. Als deze hele presentatie later nog op het web verschijnt, dan zullen we deze ook plaatsen.
Helemaal top. Wellicht 1 minpuntje; De face buttons, L1 en R1 knoppen zijn digitaal op de DualShock 4. Ik weet niet of dit zo prettig is, maar goed, eerst maar proberen. Ben wel benieuwd wanneer ze eens vertellen wanneer de ps4 precies uitkomt en waar.
Allemaal leuk een aardig maar volgens mij zijn die controllers behoorlijk duur als je er een paar bij wilt kopen.
Ziet er zeker goed uit dit lijstje.
Idd zeker een leuke lijstje!
bedoelen ze trouwens dat de l1 en r1 niet kunt indrukken ofso?
Vind het al meteen kut dat de L1 en R1 knoppen digitaal zijn, laat al die shit toch zitten, geen mij maar lekken echte knoppen.
“Het touchpad op de DualShock 4 controller heeft een resolutie van 1920 x 1900”
Niet verkeerd dit.
“Je PSN vriendenlijst zal meer dan 100 man kunnen bevatten – maximale aantal onbekend.”
Beter! 😀 Vond het al zo dom dat je maximaal maar 100 mensen kon toevoegen op de PS3, dan moet je de hele tijd iemand verwijderen wat gewoon k*t is.
Remote Play streaming wordt gedaan door de hardware, ontwikkelaars hoeven hier geen tijd en werk in te steken.
Geweldig nieuws! Dit wil zeggen dat je iedere ps4 game gewoon naar je Vita kan streamen! Serieuze klap ook voor Nintendo!
“De face buttons (vierkantje, rondje etc) bevatten geen drukgevoeligheid meer, omdat geen enkele ontwikkelaar dit gebruikte.”
Ik begrijp niet goed wat hier mee bedoeld wordt
Eindelijk meer dan 100 man!
@Klart:
Mwoah, met een Wii U ben je meteen klaar. Bij een PS4 zul je dus ook een Vita aan moeten schaffen…
*Het touchpad op de DualShock 4 controller heeft een resolutie van 1920 x 1900*
Wilt dit zeggen dat het een scherm is waar je informatie op ontvangt of hoe moet ik dit opvatten?
@lilrobbie22: Blijkbaar waren deze knoppen analoog zoals de sticks en triggers. Nu zijn ze gewone knoppen denk ik en kan er ook geen verschil in druk worden waargenomen. Mede ook omdat de triggers nu beter zijn uitgewerkt. Digitaal betekent wel niet touch
I <3 dit lijstje! 😀
Wat bedoelen ze precies met. Buttons digitaal en dat sommige buttons niet meer drukgevoelig zijn?
Give me the toolssssss.. oh dat zou zo fijn zijn als je als hobbyist gratis hun tools mocht gebruiken (in tegenstelling tot nu bij de PS3, waarbij je OF de illegale SDK moet gebruiken OF de opensource PSL!GHT SDK welke geen VS2010/2012 ondersteuning heeft).
Wist overigens niet eens dat de knoppen drukgevoelig waren..
En ze doen nu Headsets bij aankoop van een PS4, al ben ik daar voor mezelf blij mee, kost weer wat minder moeite, aan de andere kant ben ik er niet blij mee, zo komt er nog een grotere groep minderjarigen bij die de bek aan de schijterij hebben. Hopen dat Sony er een paar goede Mute functies bij ondersteunen
Is het mogelijk om gewoon je PS3 account te gebruiken op PS4….
Klinkt allemaal goed. Weet alleen niet wat ik van die l1 en r1 moet verwachten
Met digitaal betekent dat deze knoppen maar 2 standen hebben: Aan en uit.
Met analoog/drukgevoelig bedoelen ze dat de DS3 kan detecteren of de knop gedeeltelijk ingedrukt is.
Drukgevoeligheid werd oa gebruikt door NFS. Maar in veel andere games gold vaker de regel: hoe langer ingedrukt, hoe…. In plaats van: hoe harder je indrukt.
ik kan me enkel star ocean 3 herinneren waarin de drukgevoelige knoppen werden gebruikt ( bij het spelen van die dragonbonefluit) endas dan alweer een ps2 title, voor de ps3 ken ik er geen
@217.123.13.xxx: Juist, maar je hebt de mogelijkheid en dus ook de keuze bij de PS4, wat erg belangrijk is. Voor mij was dit altijd het grootste aantrekkingspunt van de Wii U en het was ook hun “unique selling point”; het verder kunnen gamen terwijl je TV uit staat. En nu zal de PS4 dit ook hebben.
De drukgevoeligheid van facebuttons werd wel degelijk bij een aantal games gebruikt . Ik ontdekte dit gisteren nog per ongeluk toen ik Uncharted 1 aan het spelen was. Op de stukken waar je op een waterscooter rijdt ga je harder naarmate je vierkantje (of R2) harder indrukt.
Ik ging de hele tijd ontieglijk zacht. Snapte er niks van, tot ik vierkantje harder in drukte ^_^ Maar ja, niet echt nodig. Voelt een stuk minder handig dan bij L2 en R2. En volgens mij maakt ook een aantal racegames gebruik van die drukgevoeligheid.
dat is al bekent hoor de ps4 komt in september
@83.137.142.xxx: Een touchscreen is ook in een matrix in te delen. Dit drukken ze uit in een resolutie. Dit betekend dus dat hij op dat kleine oppervlakte in totaal 1920 x 1900 verschillende touch puntjes kan detecteren. Dit is dus voldoende om je touch nauwkeurig genoeg te hebben op je TV.
@da_teamkilla: De analoge triggers zullen dus fijner zitten en Sony heeft daar vertrouwen in. Dus voor shooters en racegames zullen dat dus de voornaamste knoppen zijn waar het op PS3 wel eens kon verschillen tussen R1 of R2
@80.61.30.xxx:
nou nee, dit is nog niet bekend.
of u moet iemand zijn van playstation zelf.
@elazzja:
Yup
“De face buttons (vierkantje, rondje etc) bevatten geen drukgevoeligheid meer, omdat geen enkele ontwikkelaar dit gebruikte.”
Hadden die dat dan o.0?
“Dit is overigens vrijwillig”
Mooi!
@da_teamkilla: Fair enough, het is meer dat het gebruik dusdanig minimaal is dat het net zo goed weggelaten kan worden 🙂
leuk allemaal, maar laten we het maar eerst eens in werking zien.
Wat betreft die drukgevoeligheid, talloze games die hier gebruik van maken, dus enigzins raar dat dit in het artikel zo geschreven wordt.
Denk o.a. de gehele Fifa reeks (en alle andere EA sports games), Gran Turismo en Uncharted – Zijn toch niet de minste titels lijkt me zo.
-De face buttons, L1 en R1 knoppen zijn digitaal op de DualShock 4.
Wat wordt hiermee bedoeld?
Digitale touchposities in plaats van fysieke levers of gaat het hier over digitale input t.o.v. analoge input?
@Rastapopulos:
Ik wil ook niet zeggen dat het had moeten blijven ofzo, ik vind het zelf maar onhandig. Met L2/R2 werkt de drukgevoeligheid veel beter.
De ps3 buttons hadden drukgevoeligheid, als je de knop dus zachtjes indrukte dan herkende de ps3 dat. Niemand gebruikte het omdat het nutteloos is gezien de korte afstand die je de knoppen kon indrukken. Dat de L1 en R1 knoppen digitaal zijn merk je heus niet!!! Analoog zegt niets meer dan dat je het indrukken kan doseren, net als de L2 en R2 knoppen en de sticks
@ddvos:
Zijn ze nu goedkoop dan??
“De PlayStation Camera heeft een speciale poort die gepatenteerd is door Sony. Het werkt dus niet via een standaard USB kabel en bijgevolg werkt deze ook niet op je pc.” They never learn do they -_-
@ivo001: Digitale input. Kijk maar naar de controller lay-out. Dat zijn duidelijk knoppen.
Zeer interessant! Zeker een stukje benieuwder geworden na deze details, misschien moet ik toch maar eens overwegen een baantje te nemen deze zomer.
Zo zo toe maar. Alleen dat de L1 en R1 geen knoppen meer zijn maar digitaal vind ik niet zo… maargoed, Sony trakteert ons hiermee enorm!
@ddvos: 1 meijer
Erg nice.
je kan er op wachten dat mensen hun snikkel laten zien tijdens die killcam taunts.
het ziet er veel belovend uit maar alleen die L1 en R1 knoppen zijn digitaal dat is wel minder ik hoop wel dat ze dat gaan veranderen dan zou de ps4 perfect voor mij zijn
hahahah 1920×1900 als resolutie op de gamepad??? Fake.
Quote: Het touchpad op de DualShock 4 controller heeft een resolutie van 1920 x 1900