De PlayStation 3 was een ingewikkeld ding om voor te ontwikkelen, dat moet bij iedereen zo langzamerhand wel duidelijk zijn evenals dat Sony het met de PlayStation 4 rigoureus anders aanpakt. De architectuur van de PlayStation 4 lijkt behoorlijk op die van een PC en dit heeft ontzettend veel ontwikkelaars uiterst gunstig gestemd. De lijst met ondersteunende ontwikkelaars voor de console blijft met de dag groeien en dat is een goed teken.
Oude rot in het vak, zoals Epic Games, is niet alleen op het vlak van games met de nieuwe console bezig. Ook op het gebied van engines zijn zij druk in de weer met de Unreal Engine en deze zal ook op de PlayStation 4 gebruikt gaan worden. Epic Games is in ieder geval erg positief over Sony’s nieuwe platform, met name vanwege de specificaties en Epic’s VP, Mark Rein, omschrijft de PlayStation 4 dan ook als de perfecte gaming PC.
In een interview met CVG vertelde Rein dat het besluit van Sony om met (top) PC componenten te gaan werken erg slim was.
“I think it’s a very smart move on Sony’s behalf to build this sort of enhanced PC architecture and then put so much in it,”
“The kind of stuff that they announced that they’re doing, the level of convenience and things like that… they’re making a really perfect gaming PC,”
“I’ve always said that the things in the next-generation that aren’t just brute force hardware are all about the service and simplicity of the experience – the things that make it as fun and easy to get a PS4 game as it is to get a game on your iPad.”
Hetgeen waar Rein vooral over te spreken is, is het beschikbare geheugen in de console dat 16 keer zoveel is als wat er in de PlayStation 3 te vinden is en dat legt de weg open voor ongekende mogelijkheden.
“Let’s not forget it has 16 times the memory we had in PlayStation 3 – that’s not insignificant. Knowing that every machine has that… we can do crazy, ridiculous stuff with that.”
“The other exciting thing is that… when you think about Windows, even Windows for most people is tied to about 2GB of addressable memory space. This really opens up beyond what most PCs can do, because most PCs are running a 32-bit version of Windows.”
toch wel beetje gaar dat iedereen roept hoe makkelijk het is om voor de ps4 te ontwikkelen en dan alsnog de prijzen omhoog gooien
Dit is interessant..
Misschien hebben we nu t voordeel dan dat ontwikkelaars eerst games gaan ontwikkelen voor de PlayStation 4 en dan porten naar de next gen Xbox. Iets wat nu nog andersom gebeurd
@VaVeTi: dat is ook met de x360 is ook veel makkelijker om games voor te programmeren en zijn ook 60Euro dus je verhaaltje gaat nergens over en 70euro heb ik de wel voor over per games
@MCLERC:
Ja maar niet zo.makellijk als voor de PC, en dat is nou het punt.
@MCLERC: meer geld voor minder doen vind ik persoonlijk niet kunnen maar dat zal ook wel weer aan mij liggen
@SoulramonNL: Games worden ontwikkeld op PC en worden daarna gepoort naar PS4 en XBOX720.
Dit is waarom ontwikkelaars zo blij zijn.
Mooi en goed nieuws al wisten wij fans dit al.
PlayStation voor het leven.
@VaVeTi: Wie zegt dat ze minder moeten doen? Next-Gen ontwikkeling is toch al vele malen groter. Vele malen complexer. Als je iets niet begrijpt ligt het inderdaad vaak bij jezelf ja 😉
@VaVeTi:
Die prijzen zullen echt wel meevallen. Het zal je waarschijnlijk niet zijn opgevallen, maar de adviesprijs voor veel ps3 games is bij release €70. Winkels houden zich daar echter niet aan omdat ze weten dat geen hond het dan koopt, behalve de mensen die als gekken gaan pre-orderen (zoals nu bij ps4 games het geval is).
De PS4 zal waarschijnlijk geen 600 euro kosten ,ik denk eerder 450 euro.
@VaVeTi: en het feit dat SonY heeft gezegd dat hun games een prijskaartje tussen de 0,99 en 60 euro krijgen is bewijs van geen stijging. De kosten zijn nauwelijks gestegen in vgl met de huidige gen
ik wil wel weten hoeveel spelers op de PlayStation 4 kan spelen splitscreen en Online.
@85.158.139..xxx: Ligt eraan of de game ook op de pc uitkomt. Als dat niet het geval is 🙂
@VaVeTi: same here