Nu de PlayStation 4 specificaties min of meer officieel zijn blijft er steeds nieuwe informatie naar buiten komen. Eén van de ontwikkelaars die een belangrijke rol gespeeld heeft bij het vormgeven van de console is Guerrilla Games en in een interview met Edge gaf Michiel van der Leeuw (Technical Director) aan dat de PlayStation 4 zo ontworpen is dat ontwikkelaars niet tegen performance bottlenecks aan zullen lopen.

Bij de PlayStation 3 was onder andere het beschikbare geheugen op een gegeven moment een probleem voor ontwikkelaars en nu Sony dit oplost door met een enorme hoeveelheid geheugen te komen is dat verleden tijd. Andere punten die ‘problematisch’ kunnen zijn, het videogeheugen en meer zijn bij de PlayStation 4 ook tot in de puntjes verzorgd, waardoor het ontwikkelen vooral heel erg vlot zal gaan.

De aanpak waarbij Sony expliciet bij first party ontwikkelaars vroeg om eventuele knelpunten te zoeken en te melden heeft gewerkt, want dit levert een console op dat als een walhalla is. Dat belooft veel goeds, nietwaar?

“We’ve got the right amount of memory, video card; everything’s balanced out. It was a very conscious effort to make sure that – with the speed of the memory, the amount of compute units, the speed of the hard drive – there would not be any bottlenecks.”

“I think it was for more than a year that we knew the main ingredients and there was just discussion after discussion trying to find a bottleneck. Take a look at this design; try to find the bottleneck.”

Met dank aan: RAAFmaker.