De forse hoeveelheid RAM geheugen die de PlayStation 4 zal bevatten is voor veel ontwikkelaars behoorlijk gunstig. De limieten waar ze tegenaan lopen bij de PlayStation 3 zullen niet terugkeren bij de opvolger, althans, niet op korte termijn. Vanuit de industrie zijn bijzonder veel positieve signalen gekomen over de enorme hoeveelheid RAM geheugen, maar er is ook een schaduwzijde.
Om op de PlayStation 3 het onderste uit de kan te halen moet er behoorlijk efficiënt geprogrammeerd worden. Met minder efficiënt programmeerwerk loop je immers snel tegen het limiet van de console aan wat nadelige gevolgen voor het uiteindelijke product heeft. Op de PlayStation 4 kan de enorme kracht er eventueel voor zorgen dat ontwikkelaars lui worden.
Dit vertelde Linus Blomberg, Avalanche Studios, in een interview met VideoGamer.
“It means that games that [don’t] need to push technical boundaries will be easier and quicker to develop, for instance, most indie productions,”
“For us, as a AAA open-world games developer, however, we must be very careful not to become sloppy. It’s both a risk and an opportunity, depending on what kind of games you develop.”
De PlayStation 4 heeft immers zoveel kracht dat ontwikkelaars geen moeite (hoeven/willen) doen om efficiënt met de hardware om te gaan. Of ‘lui’ ontwikkelwerk vervolgens ook direct invloed op games heeft is iets wat aan het begin van de nieuwe generatie amper merkbaar is. De games gebruiken immers toch niet alle capaciteit die een console in huis heeft, maar later in de cyclus kan dit wel merkbaar worden en een averechts effect op de kwaliteit hebben.
en dit is iets wat ik al vanaf het begin roep eindelijk iemand die het met me eens is
Mensen moeten altijd over iet zeiken….Te weinig is niet goed en nu te veel ook niet!Fck off!
Het kan ook juist positief werken. Niet comprimeren, gegevens/graphics dubbel opnemen ed.. is wel ‘lui’, maar performance van het spel wordt beter. ‘lui’ is dus zeker niet altijd slecht, zeker niet in programmeer-land.
Grote voordeel: als een game niet (b)lijkt te performen, is het een stuk makkelijker optimaliseren, waardoor hij toch snel op een goede performance te krijgen is.
Zo lang ontwikkelaars niet zo lui worden als de algemene copy/paste gaming media valt er niets te vrezen.
Liever te veel dan te weinig zeg ik altijd!:P
Het is waar liever teveel dan te weinig. Maar hij heeft een punt ook ligt dat aan de makers zelf. De firstparty titels blijven er waarschijnlijk nog het best uitzien. Ik ga er van uit dat Sony wil laten zien waarom je een PS4 moet kopen. 😀
Nee ik denk dat ze in het begin vooral lui zijn omdat ze overvloed aan kracht hebben. maar zodra er games worden gemaakt die bijna al het kracht nodig heeft van de ps4 gaan ze wel efficiënter te werk
Na verloop van tijd zullen ze minder lui moeten doen, omdat er sterkere games gemaakt zullen worden, maakt dus geen fuck uit.
Ik denk dat dit zeker realiteit kan gaan worden, maar dan hebben we het denk ik over luie third parties, zoals er nu bijv. bij cod en crysis over gezeken wordt. 8GB GDDR5 is echt ontieglijk veel, ik hoop dat ze het niet verspillen.