De forse hoeveelheid RAM geheugen die de PlayStation 4 zal bevatten is voor veel ontwikkelaars behoorlijk gunstig. De limieten waar ze tegenaan lopen bij de PlayStation 3 zullen niet terugkeren bij de opvolger, althans, niet op korte termijn. Vanuit de industrie zijn bijzonder veel positieve signalen gekomen over de enorme hoeveelheid RAM geheugen, maar er is ook een schaduwzijde.

Om op de PlayStation 3 het onderste uit de kan te halen moet er behoorlijk efficiënt geprogrammeerd worden. Met minder efficiënt programmeerwerk loop je immers snel tegen het limiet van de console aan wat nadelige gevolgen voor het uiteindelijke product heeft. Op de PlayStation 4 kan de enorme kracht er eventueel voor zorgen dat ontwikkelaars lui worden.

Dit vertelde Linus Blomberg, Avalanche Studios, in een interview met VideoGamer.

“It means that games that [don’t] need to push technical boundaries will be easier and quicker to develop, for instance, most indie productions,”

“For us, as a AAA open-world games developer, however, we must be very careful not to become sloppy. It’s both a risk and an opportunity, depending on what kind of games you develop.”

De PlayStation 4 heeft immers zoveel kracht dat ontwikkelaars geen moeite (hoeven/willen) doen om efficiënt met de hardware om te gaan. Of ‘lui’ ontwikkelwerk vervolgens ook direct invloed op games heeft is iets wat aan het begin van de nieuwe generatie amper merkbaar is. De games gebruiken immers toch niet alle capaciteit die een console in huis heeft, maar later in de cyclus kan dit wel merkbaar worden en een averechts effect op de kwaliteit hebben.