Je kon het zonet al lezen dat Jonathan Blow vertelde dat je straks situaties gaat krijgen waarbij multiplatform games op een hogere FPS lopen op de PS4. In een aantal interviews met Eurogamer doen ontwikkelaars hun zegje over de Xbox One en PS4.
Stewart Gilray, de CEO van Just Add Water, bekend van Gravity Crash en Oddworld doet hier ook zijn zegje. Hij vertelt dat ze samen met Sony werken en Sony actief bezig is om 60FPS te pushen in een 1080p resolutie. Hij zegt dat je situaties zult gaan krijgen waar de graphics een klein beetje, niet veel, minder zijn op de Xbox One dan de PS4.
Ook kan het zijn dat je op de Xbox One games zult gaan krijgen die of geheel, of bepaalde momenten, fixed zijn op 30FPS terwijl de PS4 alles op 60FPS doet. Ook meldt hij dat textures waarschijnlijk er nu beter uitgaan zien op PS4 dankzij de GDDR5 in tegenstelling tot de DDR3 wat de Xbox One gebruikt.
“We might see slightly smoother framerates on PS4,” he said. “We’re working with Sony right now, and they’re trying to actively push 60 frames per second, 1080p. You might get situations where the graphics will be a little, but not much, lower quality on the Xbox One. Or, you might get some fixed at 30 frames per second situations in 1080p. It depends on the scale of the game. If your game is going to push the heck out of the PS4, you might have to do some little tweaks [for the Xbox One version]. But if you design your game to work on Xbox One at 60, it’s going to work on PS4 at 60.”
The Astronauts oprichter Adrian Chmielarz is wat minder positief over de Xbox One en de presentatie van Microsoft. Zo vertelt hij dat hij geen $400, of wat dan ook, neerlegt voor een box om Halo de TV-serie te kunnen bekijken. Hij was meer enthousiast tijdens de PS4-presentatie en het punt wat Sony duidelijk maakte.
Ook bekritiseert hij de features van de Xbox One, hij meldt dat die niet tegen z’n TV wilt praten en laat staan er naar zwaaien wilt. Skypen met vrienden tijdens het spelen heeft hij ook al helemaal geen belang bij.
“I don’t want to talk to my TV, I don’t want to wave my hands in front of my TV, and I don’t want to Skype with a friend when I’m engaged in a game,” said the typically outspoken Adrian Chmielarz, formerly of Bulletstorm developer People Can Fly, now going it alone at The Astronauts making The Vanishing of Ethan Carter.
Dreamfall Chapters ontwikkelaar Ragnar Tørnquist die onder andere verantwoordelijk was voor The Longest Journey is ook allesbehalve positief over de Xbox One. Hij geeft aan dat er voor Microsoft absoluut ruimte is om dingen te veranderen of duidelijker te maken terwijl we de launch naderen. Sony richt zich enorm op indie ontwikkeling en dat is voor hem reden genoeg om bij Sony te blijven.
“There’s room for things to change or be clarified closer to launch, but for now our development focus will be on PlayStation 4. Sony has explicitly stated their support of indie development, and we are already looking at taking Dreamfall Chapters onto their platform.”
Ook een domme zet van microsoft om hun hardware niet evengoed of beter dan die van de PS4 te maken, de ps4 werd eerder onthuld dus hadden ze die kans, die hebben ze alleen niet gebruikt
Ik hoop dat de aandelen van microsoft op de E3 nog even flink zullen zakken en die van Sony omhoog gaan. Microsoft heeft de hamer flink mis geslagen.
“I don’t want to Skype with a friend when I’m engaged in a game”
Nou, ik eigenlijk wel. Als Skype naar PS3 zou komen zouden we niet alleen cross-game, maar zelfs cross-platform chat hebben. Dat zou ik wel tof vinden!
Verder, wat meer on-topic, ik begin het belang van een hogere framerate steeds meer door te krijgen. Ik keek laatst de nieuwe GT6 trailer in 1080p, op 60 fps. Toch wel even een verschil zeg! WipeOut HD draait ook op een hogere framerate, en dat is echt super fijn!
Awsome we zullen zien hoe alles loopt….
Kan iemand mij dit uitleggen.. ik heb nooit begrepen waarom het altijd 30 of 60fps moet zijn.. waarom niet er tussenin? waarom kunnen ze geen game met 45fps maken of 50 of 40???
@Razgriz18: Ik betwijfel of microsoft dat wel zou doen.
@Razgriz18: Headsetje in je iPhone/Android pluggen heb je hetzelfde, kun je nog uit je kamer lopen ook.
@62.238.197..xxx:
Net zoals 720p naar 1080p, weet ook niet waarom.
@62.238.197..xxx: Dat kan in principe ook en dat gebeurt ook op de PC. Omdat bijna geen enkele PC hetzelfde presteerd is er ook veel verschil in FPS per game per computer.
Daarentegen hebben alle PS4’s dezelfde hardware, dus kunnen ze zorgen voor een (zo goed als) vast FPS, want echt vast is het niet.Er wordt gekozen voor 30 of 60 omdat dat twee grenzen zijn. vanaf 30 is het acceptabel en vanaf 60 zo goed als perfect. Boven 60 FPS zie je het verschil bijna!!! niet meer met 80, 90, of 150 fps.
Bij langzamere games al platformers RPG’s ect is 30 FPS ruim voldoende om heerlijk te kunnen spelen, maar bij shooters waar alles om snelheid en precisie draait is 60 FPS essentieel.
Goed nieuws, ben blij dat ze dit zo pushen, nu maar hopen dat alle third party ontwikkelaars zich er ook aan gaan houden!
@62.238.197..xxx: Ik weet niet of ik het helemaal goed maar ook kort verwoord.
Maar het voordeel aan locked 30 of juist 60 fps is dat monitoren een refreshrate hebben van 60hz (120hz is ook te vinden nu) en televisies hebben nu al gauw een refreshrate van 240hz. Dus de beelden die door de GPU worden uitgezonden zitten dan in een soort cyclus gelijk aan die van het scherm waarin de beelden toekomt.
Als het hier niet aan voldoet dan kun je screen tearing krijgen. Dus info van 2 frames in 1 beeld waardoor het beeld even gebroken kan lijken. Als dit constant is dan ga je je snel eraan ergeren in een game.
Ben dus wel blij dat Sony streeft voor een 60fps ervaring maar nu kunnen we ook al gauw weten dat als we al wat verder in de toekomst zitten dat Sony PS4 nog steeds een soort van buffer heeft om de grafische kwaliteit te doen stijgen in vgl met de Xbox One.
hey dit heb ik gelezen ,
De PlayStation 3 had een behoorlijke prijs tijdens de release. Zeshonderd euro hebben we voor het apparaat mogen betalen. De Xbox 360 was wat gunstiger voor de portemonnee met een prijs van vierhonderd duro’s. Volgens GameStop, een gigantische Amerikaanse winkelketen, gaat de volgende generatie goedkoper worden.
E3 start op 10 Juni .
LOL vond dit zo een EPIC FAIL dat ik het wil delen met jullie .
Tijdens de XB1 Conferentie deed de kinect op 360 raar toe die kerel een commando gaf om xb1 af te sluiten deed de kinect op 360 dit ook terwijl zij op live de persconferencie volgden sloot de 360 af en moesten ze de 360 weer opstarten , lol 🙂 dit is geen joke want dit werd meer besproken dan de XB1 op twitter …. lol
Dus 1080p met 60FPS? Kom maar op Battlefield 4! 🙂
Dit is overigens voor veel FPS liefhebbers misschien wel een goede reden om voor de PS4 te gaan, want 60FPS is echt handig met een First Person Shooter. En betere textures zeg ik persoonlijk ook echt geen nee tegen hoor. 😉
Verstandige actie! Laat ze dit eerst maar eens voor elkaar krijgen, voordat ze zich wagen aan 40K.
@62.238.197..xxx: Normale ‘slechte’ tv’s hebben een refresh rate van 60Hz. Met 60Hz of 30hz frams heb je 1 respectivelijk 0.5 frame per frame. Op het moment dat je 45Hz fixed gebruikt heb je steeds per 4 ‘beeldverversingen’ 3 gerenderde frames. Of te wel één frame van de 3 zie je 2x zo lang op je scherm. Dit zorgt voor een kleine hapering. Ik denk dat dit als onrustig wordt ervaren. Dit is slechts wat ik ter plekke verzin maar klinkt logisch naar mijn mening.
die specs zeggen echt veel. de ps4 heeft duidelijk een betere harmonie dan de xbox one. dus dat zal betekenen dat ze veel meer kracht kunnen benutten met de ps4 dan op de xbox. dat de ps4 60 frames per seconde aankan en de xbox one maar 30 betwijfel ik. maar je zal zeker verschil zien in textures, effecten. games zoals uncharted 4, god of war 5, gran turismo zullen dat allemaal gaan bewijzen. deze ontwikkelaars zullen de ps4 omhoog pushen.
@62.238.197..xxx: simpel uitgelegd.. 30fps is kartelrandjes en 60fps is stabiel rustig beeld
@62.238.197..xxx</@24.132.76.xxx: Kartelrandjes heeft niks met de fps te maken, eerder happening/schokkende game beelden. Vooral bij snel beweerde beelden wordt het beeld onschep en kijkt onrustig.
@Omer58: Yeah right, als je denkt dat jaren ontwikkeling zo dicht bij de release kan worden omgegooid… Zowel Sonay als Microsoft volgen hun eigen visie en aan het einde van de rit blijkt dat Sony (wat gaming betreft) kennelijk (iets) hoger heeft ingezet. Het lijkt me dus niet correct om te zeggen dat het ‘een domme zet’ is dat ze hardwarematig het onderspit delven. Wellicht is het wel een ‘domme zet’ om, bij de reveal, gaming op de achergrond te schuiven. We zullen zien wat E3 doet… je zal ongetwijfeld alsnog kunnen gamen met dat ding 😉
@MTR-Gamer: Essentieel? BF3 console. “nuff said.
Laat microsoft maar een nieuwe, mooie en beter windows 9 ontwikkelen en niet gaan bemoeien met games. PS was er eerder met consoles dan ms. Dan stijgen de aandelen van Sony nog meer en hopelijk komt het bedrijf Sony daardoor uit hun dal. Want ze hebben zwaar te leiden onder de crisis. Dan mag ms ook weer flink winst maken op hun pc software. Dus: laat Sony lekker consoles aanbieden en daar winst op maken. en ms lekker winst maken op windows software. Beide bedrijven zullen daar blij mee zijn
Go Sony Go Sony je bent de beste je bent de beste