Review Tekken 6 – Deze game is er, zoals vele anderen, weer eentje waar we een flinke tijd op hebben moeten wachten. In het tweede kwartaal van 2006 werd de game namelijk al aangekondigd en in de eerste instantie zou het zelfs een launchtitel zijn van de PlayStation 3. Toch hebben we hem nu eindelijk en ligt die zelfs ook al in de winkels, tijd dus om deze fighting game eens flink aan de tand te voelen.

Scenario Campaign

Ik wist niet wat ik zag toen ik de eerste beelden van de Scenario Campaign onder me ogen kreeg. Ik schoot in paniek, want wat hebben ze in vredesnaam met die game gedaan. Tekken is natuurlijk bij iedereen gekenmerkt als een game waarin twee tegenstanders het tegen elkaar opnemen en elkaar zo zwaar mogelijk toetakelen. In de Scenario Campaign is dit echter helemaal niet meer aan de orde. Je wordt namelijk in een ‘area‘ geplaatst van een Tekken personage waarin je het opneemt tegen zijn handlangers, om vervolgens bij de echte personage uit te komen. Om even te illustreren hoe deze gameplay er precies uit ziet, kun je het onderstaande filmpje checken.

Nu je met eigen ogen hebt gezien hoe dit er nou eigenlijk uitziet, ben je waarschijnlijk net als alle anderen verbaasd. Want dit is Tekken helemaal niet (op de force mode van Tekken 3 na dan), Tekken is de cpu, online speler of maat van je zoveel mogelijk tot moes slagen. Het was dan ook geen verrassing dat de Scenario Campaign vrij saai was, je deed steeds maar dezelfde schoppen en vuistslagen om die handlangers neer te maaien. Af en toe pakte je een vlammenwerper op en zette je ze in de brand, dat was dan wel weer leuk om te doen. Maar echt vrolijk werden we er niet van. Ook het positioneren van je aanval ging met moeite, aangezien het 3D is en de tegenstanders om je heen rennen is het af en toe erg moeilijk om te bepalen welke kant je op moet meppen. Maar…. wees niet getreurd, deze mode is namelijk een klein extraatje, alle bekende modes zoals Arcade Battle, Survival Mode, Online Mode, Time Attack etc. zitten er namelijk gewoon nog volwaardig in. Mocht je echter de game op platinum willen hebben qua trophies, dan zal je toch echt de Scenario Campaign moeten spelen.

Eindelijk online spelen

Eindelijk is er een volwaardige Tekken game met een werkende online modus. Tuurlijk hadden we de opgepoetste versie van Tekken 5 op het PSN met een online add-on, maar dat is in mijn ogen toch iets anders. De online modus van Tekken werkt echt verrassend goed, er is echt heel erg weinig lag (getest met Ziggo Internet Z2) en het staat garant voor uren vermaak. Je kan kiezen om ranked te spelen of gewoon voor de lol, wanneer je ranked speelt worden je wins en loses bijgehouden dit gebeurd bij player match niet. Ook is er wat aan de irritatie gedaan van mensen die, wanneer ze bijna verliezen, de game verlaten. Daar krijg je namelijk waarschuwingen voor.

Vette stages en background music

Deze beat ‘em up kent ook weer hele toffe stages met prachtige Japanse symfonieën op de achtergrond. Zo zijn er stages waarbij je een glazen vloer hebt en wanneer je hier te vaak op valt zal deze breken en kom je in een hele andere omgeving te recht. Dit soort dingen zijn tof gedaan, zo zijn er nu ook muren waar je je tegenstander tegenaan kunt knallen. Een stage die ons persoonlijk heel erg aanspreekt is een stage waarbij je in een groene weide bent en er allemaal schapen door je match lopen. Op de achtergrond hoor je dan het prachtige gejodel van een stel klaargekomen vrouwen (dat is dan weer onze fantasie) en het is echt heel tof om daarin te vechten.

Beste fighting game tot nu toe?

Tekken 6 is wat onze betreft één van de beste beat ‘em ups die je op het moment kunt krijgen. Dit nieuwe deel in de Tekken-franchise zit ook weer vol authenticiteit en het blaast de serie op die manier nieuw leven in. Ik denk dat iedereen wel eens met zijn PlayStation 2, een paar kratten bier en een paar maten Tekken gespeeld heeft. Historie herhaalt zichzelf weer met dit nieuwe deel en daar zijn we heel blij mee. Wat ook tof is aan Tekken is dat iedereen zijn eigen favoriete personage heeft en dat is bij games als Soul Calibur en Street Fighter wel anders. Zoek je dus een goede fighting game, dan is Tekken je ding.

Extra stuff

In dit nieuwe deel zit ook nog een hoop extra stuff verwerkt. Zo krijg je wanneer je de Arcade-mode uitspeelt een Tekken 6 arcade cabinet in PlayStation Home + twee Tekken 6 t-shirts. Ook bestaat er een mogelijkheid om je stats te uploaden naar een leaderboard. Tevens heb je de mogelijkheid om een ‘ghost’ van jou vechtstijl te uploaden, dan genereert de PlayStation 3 voor jou een personage die precies jou vechtstijl kopieert. Je kan er dan voor kiezen om hier zelf tegen te vechten en/of deze te uploaden zodat anderen er van kunnen genieten. Dit is handig wanneer je bijvoorbeeld een maat maar niet kunt verslaan, je download dan zijn ghost en zo heb je de perfecte personage om op te oefenen, om zo uiteindelijk je maten de grond in te rammen. Toffe shit als je het mij vraagt.

Zoveel personages, zoveel keus

In Tekken 6 zijn er vier nieuwe personages bij gekomen en zijn er meer als 40 speelbaar. Al deze personages zijn direct vanaf het begin speelbaar, het moment waarop je de game dus in je PS3 doet kun je meteen uit alle personages kiezen. Dit is in het verleden wel anders gedaan, waardoor je alles perse moest vrij spelen. Gelukkig heeft Namco Bandai dat keer anders aangepakt en kun je meteen aan de slag met je favoriete personage.

Graphics

Qua graphics lijkt Tekken 6 wel een beetje gedateerd, maar dit is eigenlijk één van de weinige games waar ik wil beweren dat gameplay boven graphics gaat. De ervaring van een Tekken game is zo geweldig en de graphics zijn een ruime voldoende. Natuurlijk is het niet allemaal zo crispy en gedetailleerd als in een Uncharted 2, maar het is vrij goed voor een fighting game. Het is de eerste keer dat Tekken daadwerkelijk HD gaat en ook nog eens een motion-blur toevoegt, dit laatste zorgt ervoor dat de animaties wat soepeler gaan. En dit alles doet de graphics wel ten goede.

Ben je iemand die het warm krijgt van Tekken games en heb je de nieuwe Tekken 6 nog niet in huis? Schaam je dan diep. Deze game doet in principe alles wat je van Tekken 6 mag verwachten, HD-graphics, een soepele online-modus, de volledige authenticiteit van de serie en die ijzersterke ervaring. We hebben er misschien even op moeten wachten, maar de game is er nu eindelijk en hij is echt heel goed geworden. Een topper dus.

Pluspunten:

• Online mode kickt ass
  • Meer dan veertig personages