Beyond: Two Souls is in grafisch opzicht een prachtige game en dat komt doordat Quantic Dream gebruik gemaakt heeft van een nieuwe engine. Deze nieuwe engine is volledig opnieuw opgebouwd en bestaat gedeeltelijk uit features die Quantic Dream ter inspiratie heeft opgedaan toen ze de PlayStation 4 aan het ontdekken waren. Dit vertelde David Cage in een interview met TechRadar.

“We were pretty happy with the Heavy Rain engine but we thought we could go further so we started everything from scratch and developed this new engine which was inspired by what we discovered on PlayStation 4,”

Quantic Dream heeft de ‘PlayStation 4 features’ in de engine verwerkt en toepasbaar gemaakt voor de PlayStation 3. Dat levert resultaten op op het visuele vlak. Denk dan aan een nieuwe animatie engine, de special effects engine en nieuwe performance capture mogelijkheden. Het is voor de ontwikkelaar dan ook de eerste game die ze volledig hebben gemaakt op basis van ‘full performance capture’.

“So we were able to implement some PlayStation 4 features on PlayStation 3 which made the game look much better. New special effects engine, new animation engine, new performance capture. It’s the first game where we’re shooting full performance capture.”

“This (lighting) is actually something that comes from the Playstation 4. It’s called physically based shading, which means that the different materials have different ways of reflecting light. So if you take wood or iron or plastic, the way they reflect light is totally different. And before this feature all materials were reflecting light the same way.”