Review: WRC 4: FIA World Rally Championship – Enkele jaren terug was Codemasters heer en meester met rallygames, maar sinds zij met de DiRT games een andere weg ingeslagen zijn, is het aanbod aan rallygames vrij karig. Gelukkig is daar Black Bean, een ontwikkelaar die zich al enkele jaren toelegt op het ontwikkelen van rallygames waarin de rally ook daadwerkelijk centraal staat. De nieuwste telg in de franchise is WRC 4: FIA World Rally Championship en wij gingen ermee aan de slag.

Newbie en de garage

In deze game kun je als newbie aan je carrière beginnen, die zorgvuldig gedurende de game steeds verder uitgebouwd zal  worden. Zoals gewoonlijk begin je je carrière als een volstrekte amateur, maar mensen zien potentie in jou, waardoor je als rookie mee mag doen aan het junior kampioenschap. Weet je hier goede prestaties te behalen, dan zul je op een gegeven moment aan de WRC 3 mogen meedoen en als je ook hier goed presteert, volgt de WRC 2, met als ultieme doel de officiële WRC, de hoogste klasse.

De opzet van je carrière is weinig anders dan in andere racegames en hiermee speelt de ontwikkelaar behoorlijk op safe. Sterker nog, het kijkt behoorlijke de opzet af van wat Codemasters doet met hun rallygames. Je thuisbasis is namelijk een garage en hier kun je standaard dingen doen zoals het klassement bekijken, je crew info bekijken, e-mailtjes lezen, enzovoort. Uiteraard tref je hier ook een rallykalender aan van waaruit je nieuwe races zult starten en dat is het dan wel. Heel bijzonder is dit allemaal niet aangezien we het allemaal al vaker hebben gezien, maar ach, het past nu eenmaal bij dit soort games en het werkt verder prima.

Thuisbasis die…

De zojuist omschreven thuisbasis is een ‘standaard’ toevoeging aan de game, maar in de structuur van hoe de game is opgebouwd, is het totaal overbodig. De rally’s bestaan uit meerdere stages en als je eenmaal begint, zul je van de ene stage zo doorgaan naar de ander en zo werk je een kampioenschap af. In de tussentijd kom je niet tot nauwelijks in je thuisbasis, waardoor het alleen maar meer aangeeft dat het er aan toegevoegd is voor een mooi geheel. De keerzijde is dan wel weer dat het maar goed is dat je hier niet continu op terugvalt, want dat zou het wachten alleen nog maar langer maken.

De game doet nergens echt spectaculaire dingen die veel van de console zouden vragen, maar toch zit de game vol met laadtijden. Nu zijn laadtijden op zich niet zo heel erg, maar als ze lang duren, ga je dat op een gegeven moment zat worden. De meeste rally’s duren tussen de drie en vier minuten en als je tussen een rally door elke keer ruim een minuut moet wachten en naar animaties moet gaan zitten kijken, dan schiet dat niet echt op voor het speelplezier.

Het veelbewandelde modderige pad

De carrièremodus zal je een aardige tijd bezig gaan houden en naarmate je verder komt, zul je snellere auto’s vrijspelen waardoor het racen automatisch ook en stuk leuker wordt. Maar deze modus is niet de enige, want zo kun je ook voor een quick rally kiezen waarbij je een willekeurige race kunt gaan rijden. Daarnaast kun je ook deelnemen aan losse races – die in tegenstelling tot quick rally wel te customizen zijn – verder kun je losse kampioenschappen racen en meer van dat soort standaard modi, die zich verlengen tot in een multiplayer, welke online niet heel interessant is vanwege een gebrek aan spelers.

Dit toont nog maar eens aan dat Black Bean heel erg op safe speelt, want de modi zijn ontzettend traditioneel en in dat opzicht zul je na het voltooien van de carrièremodus verder weinig bijzonders in de game kunnen doen en dat is best jammer. Wat meer variatie in de modi had niet misstaan en bovendien had de ontwikkelaar wel wat meer durf mogen tonen, want het is allemaal veel te veel volgens het boekje. Daar komt nog bij dat de game nogal aan de makkelijke kant is, want het ontbreekt de game aan iedere vorm van uitdaging.

Met twee vingers in je neus kampioen worden

Per race is het natuurlijk de bedoeling om de snelste tijd neer te zetten en degene die na een aantal stages de snelste tijd in z’n totaal heeft, wint de betreffende totale race. In de werkelijke rally liggen de tijden zeer dicht op elkaar, maar in deze game race je per stage rustig 15 seconden weg van je concurrent. Dat betekent dus ook dat je vrij bent om tig fouten te maken tijdens een race, aangezien je toch sowieso wel de snelste bent en dat haalt de uitdaging nogal uit de game. Ook maakt dat de terugspoelknop volstrekt overbodig, want als je wat seconden verliest door een fout, maak je dat door even goed op te letten toch wel weer goed. Wel is het zo dat de uitdaging in hogere klasses verder zal toenemen, maar nooit wordt het heel erg moeilijk en dat is eigenlijk best jammer.

Licenties dik in orde

Waar Black Bean met vlag en wimpel in slaagt, is het aanbieden van een juiste rally ervaring. Alle licenties zijn in orde en dat betekent dat je het in de WRC zult gaan opnemen tegen onder andere Sébastian Loeb en meer figuren die nu de dienst uitmaken in de allerhoogste klasse. Ook zit de game vol met toepasselijke reclame en ogen de auto’s identiek aan de realiteit. Over ‘ogen’ gesproken: de meeste details zitten ‘m in de rallyauto’s, want de rest is visueel niet heel sterk. Lelijk is de game absoluut niet, maar op leuk vormgegeven tracks na hoef je verder niet al te veel te verwachten.

Ook is de audio niet al te boeiend en soms lijkt het wel alsof het geluid van de motoren totaal niet klopt met wat er op dat moment gebeurt. Ook mist de game dat ene dat de besturing perfectioneert. Dat is wat lastig uit te leggen, omdat het meer een kwestie is van zelf ervaren. Maar het punt is dat games als DiRT je het gevoel van perfecte controle geven en hoewel je prima controle over je auto hebt in WRC 4, voelt dit toch wat minder goed aan dan in andere racegames.

WRC 4: FIA World Rally Championship is een complete rallygame als het gaat om licenties en je een leuke ervaring bezorgen. Toch speelt de game wel heel erg op safe en is er nergens echt iets bijzonders te vinden wat het uniek maakt. De diehard fan zal zich er desondanks uitstekend mee kunnen vermaken, maar zal lange laadtijden, matige uitdaging, belabberde draw-distance en saaie audio voor lief moeten nemen. Ook is het besturen van de auto’s niet zo perfect als in andere rallygames, maar dat valt eigenlijk te verwaarlozen, want na een paar races heb je dat niet eens meer door. De game is op zich prima, maar het kan op veel punten beter. Iets voor volgend jaar dan maar.

• Licenties
  • Carrièremodus is best vermakelijk
  • Variatie aan tracks