Sinds dat Dark Souls II verschenen is hebben gamers al behoorlijk wat kritiek geuit. Zo is de uiteindelijke retail-versie grafisch een stuk lelijker dan alle beelden die eerder al van Dark Souls II waren vrijgegeven. In navolging daarvan hadden gamers online zelfs een campagne op poten gezet hun onvrede kenbaar te maken. In een interview met MCV heeft ontwikkelaar From Software nu gereageerd op al deze klachten door wat dieper in te gaan op het ontwikkelproces van Dark Souls II.

“Throughout the game development process, a game is constantly being balanced not only in game playability, but also in the realm of resource management.”

“A developer is always challenged with creating the most rewarding gaming experience while delivering continuity in graphical quality, gameplay dynamics, and balance within the game. The final version of Dark Souls II displays the culmination of this delicate balance and we’re very proud of the positive media and fan reception for the game.”

Kortom, de ontwikkelaar heeft op een gegeven moment een keuze moeten maken en heeft er zo te lezen voor gekozen om het grafisch wat naar beneden bij te stellen, zodat ze andere zaken konden realiseren. Uiteindelijk is hier een goede balans uit ontstaan voor de optimale gameplay ervaring.