Review: The Walking Dead seizoen 2 episode 2: A House Divided – De eerste episode van het tweede seizoen van The Walking Dead was een mooi begin, maar het voelde tot op zekere hoogte een beetje aan als een opbouwend deel voor dit seizoen om later los te kunnen gaan. De episode kende spannende momenten en voldoende afwisseling om je goed te vermaken. Daarnaast wist het verhaal van het begin tot het einde dusdanig boeiend te zijn dat het wachten op de tweede episode erg lastig was. Hier zijn we gelijk ook in gedoken en nu is het tijd om er eens dieper op in te gaan.

Chaos

Deze episode gaat gelijk verder op het punt waar de vorige episode stopte. De eerste episode had een nette cliffhanger waardoor we maar al te benieuwd waren hoe het verhaal zich verder zou gaan ontwikkelen. In deze tweede episode gaat het spannende verhaal direct door met daarbij de nodige momenten die voor een chaotische situatie zorgen en daarbij ook de spanning weten op te bouwen. Deze spanning komt tot een climax aan het einde van deze episode waarbij de nodige verschillen te ontdekken zijn in uitkomst naargelang de keuzes die je maakt.

Het kopje chaos moet je niet als negatief opvatten, het is een simpel woord om deze episode qua situatie te omschrijven. Er worden halsoverdekop beslissingen gemaakt, dingen lopen fout en men komt in situaties terecht die ze juist hebben willen vermijden. Vanuit dat perspectief komt het verhaal dat zorgvuldig qua spanning werd opgebouwd in de vorige episode redelijk goed tot uiting met daarbij bevredigende plotmomenten die het plezier ten goede komen. Ook zaken die je niet echt aan ziet komen hebben hier een goede bijdrage bij.

Lengte discutabel

Qua verhaal en gameplay weet deze episode een goede balans te brengen in rustige momenten waarbij je dialogen voert. Deze dialogen zijn overigens cruciale dan ooit voor het verdere verloop van het verhaal en dat is natuurlijk wat we erg waarderen. Tegelijkertijd zul je ook zo hier en daar momenten aantreffen waarop het erg gevaarlijk is en dan komt je reactievermogen om de hoek kijken wat het in zijn totaliteit tot een afwisselende en goede ervaring maakt, maar er is ook een nadeel.

Dit nadeel is dat de episode een beetje aan de korte kant is. Nu is geen enkele episode erg lang, zo werkt dat nu eenmaal. Maar normaal gesproken zijn we rond de twee uur of langer bezig, maar in deze episode hebben we het einde binnen anderhalf uur bereikt. Dat is een half uur tot meer korter dan gebruikelijk. Waar dat hem in zit is niet helemaal duidelijk, maar graag hadden we nog even dat half uurtje extra willen spelen. Goed, de episode biedt bij uitstek ruimte voor een tweede playthrough waarbij je andere keuzes maakt, maar iets langer qua totale speelduur had niet misstaan.

Problemen bijna verholpen

In onze review van de vorige episode klaagden we over een tweetal zaken. Allereerst kende deze episode continue framedrops die zich ook voordeden op hectische momenten wat nogal irritant was. Ook registreerde de game niet altijd even goed onze controller input en dat komt de gameplay natuurlijk ook niet ten goede. Gelukkig hebben we goed nieuws, want de registratie issues zijn nu niet aan de orde en ook de hoeveelheid framedrops zijn aanzienlijk minder. Ja, ze zijn nog steeds aanwezig, maar dat enkel na het inladen van een nieuwe scène. Helemaal weg is het nog niet, maar Telltale is op de juiste weg dus dat is natuurlijk positief.

A House Divided is een uitstekende episode die het verhaal naar interessante conclusies en plotwendingen brengt waarbij dialogen met drastische keuzes centraal staan. Dat gecombineerd met een goede balans tussen de actie momenten, rustige momenten en verhaal scènes maken het tot een plezier om door te spelen. Dan te bedenken dat we pas in de tweede van vijf episodes zitten dus er staat ons nog een hoop te wachten en de richting dat het verhaal op slaat gaat voor (vermoedelijk) herkenbare momenten zorgen evenals een interessante ontwikkeling in zijn geheel. De technische issues zijn veel minder aanwezig dus dat is een goede vooruitgang, maar wel had de episode iets langer mogen zijn. Desalniettemin een goede episode waarna je wederom verlangt naar meer.

• Mooie samenloop van het verhaal
  • Veel morele keuzes
  • Spanning