Er zijn sinds de lancering van de PlayStation 4 al de nodige games verschenen en over het algemeen scoren de games gevarieerd van matig tot erg goed. Toch is er ook een absoluut dieptepunt en dat is Basement Crawl. Deze game heeft een huidig Metacritic gemiddelde van 27 en het is daarmee de laagste beoordeelde PlayStation 4 game tot dusver.
De ontwikkelaar, Bloober Team, is hier absoluut niet blij mee en erkent dan ook dat de game een puinhoop is. Zowel voor de consumenten als voor hun zelf. Maar in plaats van dat ze een patch uitbrengen pakken ze het anders aan. Ze zijn op dit moment namelijk bezig om de gehele game vanaf de grond af aan opnieuw op te bouwen en dat op basis van een nieuwe engine. Zo vertelde Marc Colhoun aan GameSpot.
“Firstly, I think that I should start this off by apologising to those of you who bought Basement Crawl and have been waiting for us to fix it. The game was a mess for both you and us.”
“Usually, what you will see at this point is a lot of marketing talk and maybe a patch. Rather than accepting defeat on this and issuing a patch that kinda fixes this or kinda improves that, we have decided to just come out and explain to you where we are right now and what we plan to do. We have been rebuilding the game, completely from scratch and on a new engine.”
“I know that this isn’t really the way things are usually done in the industry, but I think that if you have put a bad product out to people it is your job to do what you can to fix that. Even if it means going back to the drawing board on a game that has already been released.”
Kopers van de originele game zullen de nieuwe uitgave gratis ontvangen, maar wanneer deze komt is nog niet bekend.
Dat hadden ze dus ook van te voren kunnen bedenken..
Ik vind dat Sony een kwaliteit garantie moet creeeren voor games die op PSN terecht komen.
Een soort van test team die de game eerst controlleerd op errors e.d.
Dit doet Apple al jaren voor apps in hun app store.
In ieder geval netjes dat ze het erkennen en gaan oplossen.
Als het concept niet werkt en je game een puinhoop is acepteer dat dan. maar ga niet een slechte game maken en dan opeens beter proberen te maken, maar maak een nieuw concept en dan geen puinhoop van maken maar een topgame
Nah, raar verhaal. Klinkt als “We wisten van te voren dat dit zou gebeuren, maar wilde toch als 1 van de eersten ook een game releasen voor de PS4 in de hoop dat het comtaar mee zou vallen en we er toch gemakkelijk mee weg zouden komen.”. Goed dat gebeurde niet… En dan zijn ze zo ‘schappelijk’ om de game opnieuw te op te bouwen en “gratis” te verstrekken aan mensen die eerder het volle pond voor deze game betaald hebben. Sorry dat gaat er bij mij niet in.
En ja, ook ik vind het raar dat Sony kennelijk niet controlleerd of de games die worden uitgebracht uberhaupt wel speelbaar zijn.
Game 1x opgestart en daarna nooit weer…
Heb ’t wel gehad met die copy-paste developers die 1 op 1 ideeën jatten van succesvolle games er dan zo’n rotzooi van maken, had er meer van verwacht maar dit was echt dieptriest.
Met name voor zulke games wacht ik voortaan wel de cijfers af, zulke geintjes roepen ze over zichzelf af en verkrachten de indi-markt voor andere developers die af en toe wel een goede game ontwikkelen.
Het is tegenwoordig blijkbaar normaal om bagger uit te en dit dan achteraf dmv patches of in dit geval opnieuw maken te verbeteren.
Slechte zaak
Anders kan ik me best met dit spel vermaken op zoon dag dat je dronken bent met je vrienden erbij, maar ook alleen dan.
Daar kan Activision nog wat van leren. En nog vele andere. Goed werk!
Ik ben heel benieuwd, had deze game op mijn lijstje staan totdat hij uitkwam en ik de reviews las…
Ik had echt gehoopt op een leuke Bomberman-achtige combi met wat Luigi’s Mansion uit Nintendoland (mag ik hier wel Nintendo noemen :-)) meets Pac-Man en dan gewoon een leuke multiplayer game dus of zelfs een co-op campaign van het een of ander. Maar dit kan in de herkansing dus best nog goedkomen!