Review: MotoGP 14 – De MotoGP is de koningsklasse van de motorsport en hoewel dat tegenover autosport een mindere mate van interesse geniet neemt dat niet weg dat het behoorlijk spannende races kan opleveren. Dat merkten we wel in de nieuwste motorrace game van Milestone, MotoGP 14. Voordat we echter in de koningsklasse de baan op mochten moesten we onderaan de ladder beginnen om zo onze carrière te verreiken met successen en ervaringen. Of dat beviel ga je nu lezen.

Het bekende concept

Milestone kennen we inmiddels als een degelijke ontwikkelaar van racegames. Ze hebben de afgelopen jaren verschillende soorten games afgeleverd dat uiteen liep van SBK en WRC tot MXGP en ook moeten we MotoGP zelf niet vergeten. Sinds een jaar of twee zijn hun weer bezitter van de MotoGP licentie en dat levert ons jaarlijks een nieuw deel op. Doordat ze in bezit zijn van de licenties mag je de meest complete MotoGP game verwachten, wat zoveel betekent als alle circuits, coureurs en natuurlijk de visuele invulling qua reclames en meer waardoor het authentiek aanvoelt.

Het is een mooi pakket wat Milestone ons met MotoGP 14 biedt, maar wel bewandelt het de veilige weg. Dat wil zeggen dat MotoGP 14 alles bevat wat je ervan verwachten, maar daar verder nauwelijks iets innovatiefs aan toevoegt. Op zich niet erg, want de game is erg uitgebreid en weet in de kern precies hetgeen te bieden wat je ervan verwacht. Compleet qua licenties en uitgebreid qua modi. De eerste modus waar we indoken was de carrière modus, de meest uitgebreide modus van allemaal.

Het is al vaker gezegd wat de games van Milestone betreft, ze hebben naar Codemasters gekeken. Dus je hebt een thuisbasis in de vorm van een trailer. Hier kun je via de mail nieuwe contracten accepteren, je outfit veranderen, de kalender bekijken en meer. Deze thuisbasis fungeert als plek tussen alle races door waarbij de voornaamste zaak is om te kijken wat voor aanbiedingen je van de diverse teams krijgt die in de motorsport actief zijn. Wel begin je onderaan de ladder, dus je start in de Moto3 klasse.

Door goede resultaten te boeken zul je op een gegeven moment gevraagd worden om een stapje hogerop te gaan en zo kom je terecht in de Moto2 klasse. Het uiteindelijke doel is natuurlijk de MotoGP klasse en dat kost wel even tijd alvorens men je interessant genoeg acht om hier aan deel te nemen. Maar als je er eenmaal bent en je kan jezelf tot MotoGP kampioen kronen, dan heb je een mooie carrière achter de rug in diverse niveaus binnen de motorsport. Deze opbouw is eigenlijk vrij logisch en doordat je onderaan de ladder begint zul je steeds meer ervaring opdoen. Wel zo handig, want de MotoGP klasse is een stuk lastiger dan de Moto3 klasse.

Enige diepgang

De carrière modus is leuk om te doorlopen en dat komt vooral doordat het motorracen zelf erg leuk is. De game speelt lekker vlot weg en je kan het jezelf zo moeilijk maken als je wilt. Ben je helemaal nieuw tot deze tak van sport, dan is het aan te raden om hulpmiddelen aan te zeten. Ben je veteraan? Dan kun je kiezen voor de pro-physics waarbij iedere actie die je tijdens het rijden uithaalt van invloed kan zijn op je rijgedrag en uiteindelijk je presentatie. De game biedt in dat opzicht een behoorlijk complete motorrace ervaring en deze beleving wordt nog eens extra versterkt door de mogelijkheid om de camera naar binnen de helm te verplaatsen, zodat je letterlijk door je vizier kijkt en het overzicht minder is.

Daar bovenop biedt de game nog de mogelijkheid om je motor af te stellen in de vorm van datapacks. Door deze te gebruiken kun je diverse aspecten van je motor upgraden en je zal hier merkbaar sneller of beter door worden – de motor in dit geval – en dat kan een positieve uitwerking op het resultaat in de race hebben. Het is een extra toevoeging die nieuw tot de franchise is en dat geeft het geheel toch net weer even wat meer diepgang. Het is bovendien nog enigszins een tactisch element ook, want als je halverwege besluit over te stappen naar een ander team zul je opnieuw moeten beginnen. Dus als de statistieken van het andere team beter zijn, klinkt dat aanlokkelijk, maar als je motor in een dusdanige staat verkeert dat het met de rest mee kan komen… waar kies je dan voor?

Leren rijden

Qua gameplay is MotoGP 14 een game die zich heeft verbeterd ten aanzien van het deel dat vorig jaar verscheen. De game lijkt aanvankelijk vrij simpel, maar het is in de MotoGP klasse bijzonder lastig om een race tot een goed einde te brengen. Maar de game biedt voldoende ruimte om alles onder de knie te krijgen, mede omdat je onderaan de ladder staat. Uiteindelijk levert de investering die je moet doen qua tijd wel een voldaan gevoel op, want kampioen worden na een lange tijd spelen in de MotoGP is toch wel erg prettig. Vooral omdat het niet de meest makkelijke game is.

Bij aanvang kun je er overigens ook voor kiezen om even een tutorial te doorlopen en als je volledig nieuw tot deze franchise of motorracegames bent, dan is deze tutorial wel aan te raden. Je krijgt in een kleine tien minuten even alle belangrijke zaken uitgelegd en tegelijkertijd kun je oefenen. Toch zul je de ervaring pas echt opdoen in de MotoGP 3 klasse – de carrière dus – en het is overigens ook verstandig om hiermee te beginnen. En hiermee slaan we gelijk een bruggetje naar twee andere modi in de game, die behoorlijk uitdagend zijn.

Legendarische momenten

In de ‘Challenge the Champions’ modus kun je allerlei opdrachten uitvoeren te midden van andere coureurs in de hoogste klasse. Dit kan bijzonder uitdagend zijn, want het bestaat zoal uit het naar een bepaalde plek in een wedstrijdklassement rijden binnen een paar ronden alsook het vasthouden van een positie en meer. Elke opdracht verschilt weer en door opdrachten te voltooien kun je nieuwe unlocken. Daarnaast kent de game nog de ‘Real Events’ modus en hierin krijg je allerlei momenten uit het vorige seizoen voorgeschoteld dat je kunt herbeleven (en succesvol moet afronden).

Dat is voor de fanatieke MotoGP volgers natuurlijk een fantastische aanvulling op een al prima ervaring, want het trekt de speler nog meer in de wereld van de MotoGP. Dat ene bijzondere moment herbeleven terwijl je speelt? Het kan in MotoGP 14 en dat maakt het gezamenlijk met Challenge the Champions en een uitgebreide carrière modus toch wel tot één compleet plaatje met alles daarin wat een MotoGP liefhebber zich maar kan wensen. MotoGP 14 biedt daarbij voldoende diepgang en realisme qua gameplay waardoor het overduidelijk is dat Milestone kwalitatief het vorige deel ruimschoots overstijgt.

Meh… huh?

MotoGP 14 zal qua gameplay elke speler kunnen bekoren en in het bijzonder degenen die de sport een warm hart toedragen. Het is misschien wat moeilijk voor nieuwkomers, maar het investeren van tijd zal de moeite waard zijn. Wat jammer is, is dat het visueel niet van de bovenste plank is en dat is dan eigenlijk ook de voornaamste smet op het geheel. De game lijkt een wat scherpere PlayStation 3 game te zijn en qua grafische mogelijkheden wordt er allesbehalve gebruik gemaakt van hetgeen een console als de PlayStation 4 te bieden heeft. Wel zijn de details van de coureurs en de motoren dik op orde, maar alleen daarmee red je het niet.

De audio is een stuk beter, want het klinkt zoals het hoort. De meeste motoren althans, maar er zitten er een paar bij die wat monotoon klinken wat op een gegeven moment irritatie opwekt. Dat wordt gelukkig deels opgevangen door een lekker ontspannen soundtrack dus heel erg vinden we dat niet. Vreemd vonden we echter de modus waarin je met een safety car de baan op kan om een snelle tijd neer te zetten. Dit past allereerst niet bij een game die om motoren draait en daarnaast zijn de physics van de auto in tegenstelling tot het motorracen nogal beroerd. Het is een totaal onzinnige toevoeging die op papier misschien leuk klonk, maar in werkelijkheid de plank misslaat.

MotoGP 14 is de game die je moet hebben als je de sport fanatiek volgt of als je weleens wat anders wil dan in auto’s rondrijden. Milestone bereikt een nieuwe kwaliteitsgrens door een zeer complete ervaring te bieden met een goede uitdaging (inclusief steile leercurve) en leuke modi. Het kent de nodige diepgang, variatie en het speelt lekker weg. Op het audiovisuele aspect valt dan nog wel het één en ander aan te merken, met name de graphics die een stuk beter kunnen, maar dat heeft verder niet gelijk grote invloed op het plezier dat je uit het racen haalt. Kortom, MotoGP 14 is een uitstekende motorrace game die je zo in huis kan halen.

• Real Events modus
  • Challenge the Champions modus
  • Carrière modus is uitgebreid