Review: The Golf Club – Golfen op consoles, we hadden daar altijd de Tiger Woods games voor, maar aangezien EA even een break heeft genomen, is het momenteel uitermate karig op dit vlak. Maar gelukkig is daar The Golf Club van HB Studios, die met een downloadbare titel een grootse online golfcommunity op wil bouwen. Gaat dat ze ook lukken? Dat hangt natuurlijk van de algehele kwaliteit van de game af en daar gaan we in deze review dieper op in.

Bouw je eigen golfbaan

The Golf Club kent een best leuke insteek wat de sport betreft. Natuurlijk kun je een gehele tour afwerken, maar interessanter zijn eigenlijk de opties die de game je biedt met betrekking tot het creëren van spelonderdelen. De belangrijkste optie hierbij is dat je een volledig eigen golfcourse op kan stellen. De game bevat namelijk een uitgebreide editor en hiermee kun je zowel op een simpele als op een diepgaande manier je eigen golfbaan in elkaar steken. De simpele manier is dat je wat dingen instelt zoals het type omgeving en meer.

Maar de diepgang zit hem vooral in het gegeven dat je enorm veel keuze hebt in het aankleden van je holes op je totale golfbaan. Je kunt het geheel tot in de details aanpassen en dat maakt het tot één van de meer creatieve golfgames die er reeds zijn verschenen. Het maken van een golfcourse met alle bijkomende details is – als je het doorhebt – een vermakelijke bezigheid, maar het probleem hiermee is een beetje dat je best wel in het diepe wordt gegooid. Je zult alles zelf moeten uitvogelen en als je er de tijd voor neemt, zul je het langzaam allemaal doorkrijgen.

Gebrek aan informatie

Toch blijft het een wat vreemde keuze om niet gewoon stapsgewijs de speler op de hoogte te brengen van alle mogelijkheden, zeker als het er zoveel zijn. Maar goed, van tutorials moet deze game het sowieso niet hebben. Ook het golfen zelf is aanvankelijk een behoorlijke kluif, want je krijgt geen enkele aanwijzing hoe het golfen precies werkt. Natuurlijk, het golfen zelf is gewoon een kwestie van de analoge stick bewegen om de bal weg te meppen, maar in een realistische game als deze heb je ook te maken met de wind, reliëf in de omgeving, en meer. Van dit alles moet je gewoon maar de ballen gaan wegslaan op hoop van zegen dat je in zo min mogelijk slagen de bal kan putten.

Ook hierbij geldt weer dat je op een gegeven moment vanzelf de gameplay goed doorkrijgt, maar het werkt wel als een hoge instapdrempel. Zeker voor gamers die helemaal niets kennen van golfen en een keertje iets nieuws willen proberen. Een tutorial verwerken is eigenlijk een kleine moeite, zo lijkt ons althans, dus des te meer is het merkwaardig dat je aan je lot overgelaten wordt. Goed, als je dan eenmaal de gameplay een beetje goed onder de knie hebt, dan wordt het ineens een ander verhaal en zowaar erg leuk om te spelen. Het golfen is immers meer dan alleen een bal wegslaan.

Mooie golfbanen en veel uitdaging

De gameplay huisvest allerlei elementen die bij golfen komen kijken. Dat vertaalt zich naar allereerst goede gameplay waarin je echt tegenover een uitdaging komt te staan. Dat is op te delen in twee onderdelen. Nu heb je allerlei elementen tijdens het golfen waar je rekening mee moet houden, zoals natuurlijke invloeden, maar daarnaast heb je ook nog de verschillende golfbanen. The Golf Club schuwt ingewikkelde golfbanen absoluut niet en al snel krijg je bijzonder lastige banen voor je kiezen, waarbij je de gameplay echt goed onder de knie moet hebben, wil je hier enigszins kans maken tegenover anderen.

Golfen met anderen

Dat tegen anderen spelen is een leuk aspect van de game, want je golft niet tegen computergestuurde personages of iets dergelijks. Nee, je neemt het tegen anderen wereldwijd op en dat over een tour die bijzonder uitgebreid en gevarieerd is. Tijdens het golfen zie je de ghost van andere golfers (de bal) en het is aan jou om natuurlijk een gelijkwaardige of betere prestatie neer te zetten. Lukt dat niet, dan kom je achter te liggen op de globale ranking. Een voordeel hiervan is dat je achter elkaar door kan blijven spelen en dat je dus niet elke keer de beurt van anderen hoeft af te wachten. Dat komt het tempo behoorlijk ten goede en dat maakt de game eigenlijk best wel prettig om te spelen. Geen poespas, gewoon continu golfen.

Naast dat je tegen anderen online speelt, is de mogelijkheid er wel om offline met elkaar te spelen, dan heb je uiteraard nog dat je op andere moet wachten. Maar goed, een dergelijke multiplayer is natuurlijk een mooie extra. Als totale game heeft The Golf Club best wel wat te bieden en dat is natuurlijk goed nieuws. Het golfen kan – zodra je het doorhebt – vermakelijk zijn, de manier van spelen tegen anderen werkt goed en ook de mogelijkheid tot het maken van een complete golfcourse is natuurlijk een erg interessant aspect. Toch zitten er ook nog wat nadelen aan het geheel en die zien we vooral op technisch vlak terug.

Doelloos en technisch matig

The Golf Club heeft als voornaamste probleem traagheid. Het door de menu’s heen gaan, verloopt best wel sloom. Het lijkt alsof de game even nodig heeft om door te hebben waar je naartoe wilt. Dat is in iets simpels als een menu eigenlijk een beetje knullig, maar dat is niet het enige. Ook de editor om daarmee je eigen golfcourse te maken is allesbehalve snel en je zit vaak een seconde of twee te wachten alvorens je een actie met betrekking tot het inrichten kan uitvoeren. Dat lijkt niet veel, maar als je een middag aan het knutselen bent, word je op een gegeven moment gestoord door deze ‘onderbreking’.

Gelukkig zit er tijdens het wisselen van golfbaan gedurende een tour geen enkel vorm van laadtijd en omdat je niet op andere spelers hoeft te wachten, gaat dat lekker snel door. Het nadeel is wel dat de game geplaagd wordt door framedrops. Een ander punt van kritiek op de game is dat het ogenschijnlijk veel biedt, maar veel meer dan golfen op een brede variatie aan banen en een editor is er eigenlijk niet. De illusie dat het veel biedt, zal op een gegeven moment verbleken als je de game weet te doorgronden en dan merk je ook dat je qua golfen eigenlijk vrij doelloos bezig bent. Er is niet echt iets waar je naartoe werkt en dat had bijvoorbeeld uitgesloten kunnen worden als de game een carrièremodus had gehad.

The Golf Club is in de kern een prima golfgame die vooral heel erg uitdagend is. Het golfen is een behoorlijke kluif om goed onder de knie te krijgen, maar als je het eenmaal kan, zal de echte golffan hiervan gaan genieten. Wel is het qua content wat karig, maar de diepgang in de editor maakt veel goed, zij het niet dat deze een beetje traag is, wat enigszins averechts werkt. Audiovisueel is het aardig te noemen, maar het commentaar tijdens het golfen gaat helaas wel erg snel vervelen. The Golf Club is een aardige game, maar het had op verschillende punten absoluut beter gekund.

• Forse uitdaging
  • Diepgang in golfcourse editor
  • Hoog tempo tijdens het golfen