Review: Defense Grid 2 – Een game maken kost geld, geld dat een ontwikkelaar niet altijd zelf voorhanden heeft. Zo ook Hidden Path Entertainment, dat voor de ontwikkeling van Defense Grid 2 een Kickstarter project opstartte en door giften van derden uiteindelijk de ontwikkeling van hun game konden afronden. Afgerond en wel is Defense Grid 2 inmiddels verschenen voor de PlayStation 4. Reden te meer om eens te kijken naar hoe vermakelijk deze game daadwerkelijk is en of dit een aanwinst is voor liefhebbers van het Tower Defense genre.

Een simpel en niet boeiend verhaal

Te beginnen met het verhaal van Defense Grid 2 wat eigenlijk zo simpel van opzet is, dat het niet boeit en dat je er daarom ook niet al te veel aandacht aan zult besteden. Om het kort samen te vatten: het draait om aliens die jij op verschillende planeten tegenkomt en moet zien te doden. Deze aliens zijn uit op de ‘blauwe power cores’ van een centrale die aan het einde van elk level staat. Des te meer blauwe energie de centrale heeft, des te meer hulpmiddelen jij krijgt waarmee je weer verschillende torens kan bouwen om zo de centrale te verdedigen. Lukt het de aliens om alle energie uit de centrale te halen, dan is het einde verhaal en kan je weer opnieuw beginnen.

Het verhaal heeft dus weinig om het lijf en net als het verhaal steekt ook de gameplay eenvoudig in elkaar. Alleen is dat in dit geval weer positief bedoeld. Voor mensen die niet bekend zijn met het Tower Defense genre is deze titel namelijk zeer gemakkelijk op te pakken. De tutorial, die wel aanwezig is, hoef je niet per se te raadplegen om gelijk uit de voeten te kunnen. Wanneer je een missie begint spreekt het eigenlijk allemaal voor zich. Dat komt mede door de interface van het menu. Het enige wat je hoeft te doen is met je pookje de juiste toren of upgrade selecteren, zodat je die vervolgens door op kruisje te drukken weer op het speelveld kan plaatsen.

Zet je torens strategisch neer

Per level heb je met een speelveld te maken wat is opgedeeld in verschillende vierkanten vlakken. Op ieder vlak kan je weer een bepaalde toren neerzetten. Om een toren te plaatsen moet je wel genoeg hulpmiddelen hebben. Die krijg je weer van de energiecentrale, die je dus moet zien te beschermen. Hoe meer blauwe energie er in de centrale behouden blijft, hoe meer hulpmiddelen jij weer verdient en des te sneller je weer een nieuwe toren of upgrade kan kopen. Door torens strategisch te plaatsen maak je het de aliens moeilijker om de centrale te bereiken en tegelijkertijd kan jij ze met deze torens ook aanvallen.

Het is daarom belangrijk om de torens niet zomaar lukraak ergens neer te zetten, je moet van tevoren wel goed kijken welke toren je waar precies neerzet. Je beschikt namelijk over verschillende torens die elk een andere functie hebben en dat laatste is een belangrijk element om rekening mee te houden. Zo heb je een ‘aanvals-toren’ waar een mitrailleur op staat, een toren die raketten kan afschieten en een toren waarmee je de aliens met laserstralen kan bestoken.

Zoals al genoemd kan je voor elke toren upgrades kopen om deze sterker te maken, belangrijker is echter dat je door krijgt wat je aan een bepaalde toren hebt. Met een mitrailleur installatie kan je sneller kogels vuren, maar met een raketinstallatie kan je weer meer schade aanrichten en heb je bovendien meer bereik om aliens ook van een grotere afstand te kunnen raken. Daarnaast kan je tevens je verdediging versterken door een toren te plaatsen waardoor aliens, wanneer ze erlangs lopen, bijvoorbeeld vertraagd zullen worden.

Cruise control

Defense Grid 2 is over het algemeen een game met een niet al te hoge moeilijkheidsgraad. Het enige wat je missie enigszins bemoeilijkt, is dat je vooraf niet veel tijd hebt om torens te plaatsen voordat de aliens verschijnen. Heb je van je eerste aantal hulpmiddelen een aantal torens gekocht, dan kan je die neerzetten waar je wilt. Vervolgens kan je achterover leunen en iets anders doen. Klinkt vreemd, maar het is echt waar. Zo kan je even rustig naar het toilet gaan of even TV gaan kijken. Als het je allemaal te lang duurt kan je tevens met een druk op de R1 knop de boel doorspoelen zodat je missie sneller afgelopen is.

Weinig modi en trage matchmaking

Wat tevens niet echt in het voordeel van de game spreekt is dat er weinig verschillende modi aanwezig zijn. Zo kan je de verhaallijn spelen en hierbij kan je jezelf enige restricties opleggen door bepaalde ‘upgrade opties’ uit te schakelen of van tevoren maar een bepaald aantal hulpmiddelen in te stellen die je kan gebruiken. De missie blijft echter hetzelfde en mist daardoor enige variatie. Daarnaast heb je dan nog de multiplayer, welke is opgedeeld in drie verschillende sub-modi.

Zo kan je het in een map tegen een andere speler opnemen waarbij je net als je tegenstander beschikt over een energiecentrale die beide op een aparte plek staan. Zodra de aliens tevoorschijn komen is het zaak om ze sneller dan je tegenstander te doden. Elke alien die je weet te doden verschijnt namelijk weer op het speelveld van je tegenstander. Voor de rest geldt hetzelfde principe, zorg ervoor dat de aliens geen hulpmiddelen uit je centrale kunnen stelen. In dit geval is het juist de bedoeling dat ze de centrale van je opponent kapot maken. Het is ook mogelijk om de game samen in coöp spelen. Hierbij kan je ervoor kiezen om met iemand anders op hetzelfde speelveld te spelen, of om ieder een eigen speelveld te verdedigen. Een minpunt is wel dat het soms lang duurt eer je iemand online gevonden hebt.

Audiovisueel weinig imponerend

Grafisch gooit Defense Grid 2 geen hoge ogen. Het kleurenpalet van de levels oogt hier en daar ietwat vlak en datzelfde geldt voor de soundtrack en voor de andere geluiden die je hoort tijdens het spelen. Daardoor raak je niet echt betrokken bij een missie of bij het spelen van een potje in de multiplayer. Ook de gesprekken tussen de commandant en zijn adviseur die doen alsof het een ‘grootse strijd’ is, weten geen verandering aan het ‘vlakke’ gevoel te brengen en dat is eigenlijk toch wel een beetje jammer.

Heb je de review gelezen, dan denk je misschien dat ik mij bijna niet heb vermaakt met Defense Grid 2, maar dat is ook weer niet helemaal het geval. De game doet binnen het Tower Defense genre weliswaar geen revolutionaire dingen en weet niet heel erg te imponeren, maar is bij momenten toch best vermakelijk. Het is alleen jammer dat het over het algemeen weinig uitdagend aanvoelt en dat het lang kan duren eer je online iemand gevonden hebt. Een groot pluspunt is echter wel de laagdrempeligheid van de gameplay. Al met al voelt Defense Grid 2 aan als een tussendoortje wat leuk is om af en toe even op te pakken.

• Gameplay is makkelijk op te pakken
  • Speelt daardoor vlot weg

• Biedt weinig uitdaging