Review: The Crew – Eén van de laatste grote titels van dit jaar is natuurlijk The Crew. De racegame van Ubisoft, waarin je zonder enige problemen van New York naar Los Angeles kan racen en van Seattle naar Miami. Een gigantische speelruimte waarin je kunt doen en laten wat je maar wilt met je brute bak. Klinkt als muziek in de oren voor elke racefanaat, niet? Wij vormden een crew en gingen de weg op in het virtuele Noord-Amerika.

Verbazingwekkend grote wereld

Het unieke punt van The Crew is dat Ivory Tower (ontwikkelaar) Noord-Amerika in zijn geheel heeft nagemaakt. Je kunt door steden racen, door de bergen, door de woestijn van Nevada of je brengt een bezoek aan de moerassen rondom New Orleans. Alles wat deze verschillende gebieden in Amerika qua natuur heeft zie je in deze game terug, zij het in kleinere schaal. Desalniettemin is de wereld alsnog van absurde grootte, want van de ene uithoek naar de andere uithoek rijden kost je een klein uur. En dan moet je wel doorrijden.

De wereld is geschapen met het idee je de vrijheid te geven. Het beperkt zich dus niet enkel tot asfalt, want ook zul je off the road kunnen racen. Daarmee heb je min of meer een raceoppervlakte van dermate grote proporties dat het haast onwerkelijk is. Deze grote wereld heeft genoeg te bieden en het nodigt je ook voldoende uit om naast het voltooien van missies en andere dingen die er te doen zijn, gewoon eens lekker rond te gaan cruisen. Jij bepaalt wat je doet en je krijgt daar alle ruimte voor.

Van iets naar niet naar iets

De wereld is één van de sterke punten van The Crew en je zult geleidelijk aan alle verschillende gebieden aandoen als je het verhaal volgt. Dit verhaal zal je zo’n vijftien uur bezighouden en hierbij word je de ene missie na de andere voorgeschoteld. Een op zich herkenbare structuur, maar het ding hierbij is een beetje dat het verhaal één van de meest clichématige ooit is. Je moet naar aanleiding van verschillende gebeurtenissen als FBI infiltrant je naar de top van de 5-10’s werken. De 5-10 is een club van racers die in geheel Amerika charters heeft. Je kan het zien als een soort Hell’s Angels op vier wielen.

Zij houden zich bezig met racen, maar op de achtergrond schuwen ze moord niet, smokkelen niet en meer criminele activiteiten voeren ze zonder blikken of blozen uit. Jij als Alex Taylor bent een nobody die onverhoopt in de problemen raakt door de leider van de 5-10’s met als gevolg dat het verhaal zich zo ontwikkelt dat je namens de FBI aan de slag moet. Meer details zullen we niet geven, want dat zou het verhaal niet waard zijn. Kortom, het verhaal is een enorm slappe hap dat net zo goed weggelaten had kunnen worden. Wel mooi zijn de CGI cut-scènes tussen bepaalde gedeeltes in het verhaal door.

…maar daar blijft het bij

Grafisch kent de game een absolute piek tijdens de CGI video’s die je te zien krijgt die tegen het fotorealisme aanhangen. Het ‘dieptepunt’ is dan de game weer zelf. De game ziet er nergens echt heel mooi uit. Ja het is op zich vrij scherp en dat doet het onderscheiden van een gemiddelde PlayStation 3 game, maar daar is dan ook echt alles mee gezegd. De wereld zit boordevol natuur en steden en die zijn gevarieerd ingevuld, maar het leeft allemaal niet echt. Ook de andere auto’s op de weg doen qua details denken aan de eerste Midtown Madness, zo karig zijn de details toebedeeld. Dat levert een beetje een raar contrast op met jouw bak die er dan wel superstrak uitziet.

Het is visueel in algemene zin een teleurstelling te noemen, maar de variatie in de omgevingen en dus de wereld maken gelukkig een hoop goed. Het is in het begin even wennen, zeker als je bijvoorbeeld Driveclub hebt gespeeld, maar als je er dan eenmaal aan gewend bent, zul je je er gelukkig niet al te veel aan storen. Waar we ons wel aan storen is dat als je details toevoegt aan de game en dan met betrekking tot de auto waar je in rijdt, dat de schade dan wel op een realistische manier getoond wordt. Tegen een paal aanrijden zou voor een deuk in je voorbumper moeten zorgen en niet voor een buts in je achterruit. Het is misschien wat mierreneuken, maar dergelijke dingen vallen snel op.

Geen schoonheidsprijs

Het mag duidelijk zijn dat The Crew niet de schoonheidsprijs verdient. Maar dat is iets waar je wel langs kunt kijken. Het gaat uiteindelijk toch om de gameplay en dat zit tot op zekere hoogte goed in elkaar. Zoals al aangegeven ben je al snel 15 uur bezig om het verhaal te voltooien en zodra je level 50 bent unlock je de optie om platinum beoordelingen te behalen voor missies. Dat zou enige replaywaarde aan de game kunnen toevoegen, met name voor de trophy jagers. Een ander punt, en dat is waar de game echt in uitblinkt, zijn de randzaken.

De game bevat maar liefst 500 tests. Deze zijn verspreid over de gehele map en variëren van binnen de tijd een score behalen door de juiste racelijn te rijden, pakketjes verzamelen, rijden op hoge snelheid, slalommen en meer. Deze tests kom je overal tegen en je hoeft enkel door de indicator heen te rijden om het te starten. Als je op weg bent naar een missie en je rijdt hierdoor heen, dan ben je al racend nog effectief bezig ook. Niet alleen voor je progressie, maar ook om je auto te upgraden. Door dergelijke tests mee te pakken krijg je allerlei onderdelen voor je auto, waarmee de beoordeling van je auto stijgt. Hoe hoger deze autowaarde, des te beter deze is te gebruiken voor een missie.

Elke missie heeft zo weer zijn aanbevolen autowaarde dus als je net te weinig hebt zul je moeten grinden, maar deze tests zijn gelukkig leuk genoeg om tussendoor mee te pakken. Wat we alleen niet begrijpen is dat de ene test na het afronden geen onderbreking vormt voor je rit, terwijl de andere dat wel is. Hiermee bedoel ik dat als je de ene test hebt afgerond en je al rijdend de menu’s (van XP, nieuwe items etc.) doorklikt je direct verder kan rijden en het andere moment komt er een zwart scherm in beeld en sta je op dezelfde plek, maar dan stil. De game is in staat je direct door te laten racen, maar het lijkt alsof de ontwikkelaar het zwarte tussenscherm bij sommige van deze tests is vergeten weg te halen.

Propvol content en lang speelbaar

Er is een hoop over The Crew te zeggen, maar wat de game goed doet is het bieden van een gevarieerde wereld en een gigantische hoeveelheid zijmissies. Alle tests afronden met een platinum beoordeling? Dat kost je rustig tien tot vijftien uur. Daarnaast kun je je aansluiten bij een factie en daarmee factie races doen. Deze kunnen tien minuten duren, maar ook rustig een uur of langer. Als dat nog niet genoeg is, je kunt ook nog jezelf in een online strijd mengen met enkel menselijke tegenstanders. Geen zin in PvP wedstrijden? Speel verhaalmissies opnieuw met je vrienden. Met een druk op de knop kun je willekeurige mensen of vrienden uitnodigen. Met hen kan je eventueel een crew vormen en dan in coöp missies tot een goed einde brengen.

Dit alles werkt vrij vlot en soepel. Het zorgt bovendien voor een goede dynamiek in de gameplay, maar na veel coöp races is het toch aan te raden om met bekenden te spelen. Je hebt online altijd van die kneuzen die leuk denken te zijn en je van de baan gaan rammen. Heb je die in je crew? Dan ben je daar vrij snel klaar mee. Maar goed, het racen in een crew is ondanks dat het het uitgangspunt van de game is, optioneel. Het is maar net wat jij wil. In dat perspectief is het altijd online zijn best logisch. Maar het ding is dat je de game van A tot Z ook uit kan spelen zonder andere spelers dus dat maakt een verplichte permanente connectie wat onnodig. Het kan bovendien ook averechts werken als het PSN of jouw internet eruit ligt, dan heb je namelijk niets aan de game.

Tergende politie

The Crew is in zijn geheel een op zich leuke game geworden. Het racen is vermakelijk genoeg en de content zal je lang genoeg weten te boeien. Het racen in een crew concept is leuk gevonden, zeker met de enorme speelwereld, maar toch voelt het een beetje als een gimmick aan. Nu hangt dat er natuurlijk een beetje vanaf hoe sociaal je bent, maar als ik heel eerlijk ben zie ik niet direct de toegevoegde waarde van het spelen van missies als een crew. Het samen racen tegen andere crews daarentegen is dan wel weer geinig, maar dan nog. Een tof idee, maar de uitvoering is nog wat aan de magere kant.

Het grootste probleem dat ik met The Crew heb tijdens het rijden is de politie. The Crew is een arcade racer en pretendeert niets anders te zijn. Je krijgt dus onrealistische situaties, maar deze game maakt het wel heel erg bont. Remmen en omdraaien is zo gepiept evenals achteruit rijden. Ja, tenzij je achtervolgt wordt door de politie. Als zij je klem rijden en je wilt achteruit rijden, dan duurt het opeens een eeuw voordat je auto op gang komt. De arrestatiemeter loopt echter razendsnel op waardoor je bij voorbaat al kansloos bent. Daarnaast kan de politie jou snoeihard rammen, maar als je hun wil rammen sturen ze altijd op tijd weg.

Hetzelfde geldt voor de races waarbij je iemand binnen de tijd van de weg moet rammen. De AI weet bijna altijd precies wat je gaat doen. Dat is niet alleen flauw, het is ook nog eens godsgruwelijk irritant. Ook de navigatie in de game is regelmatig het spoor volledig bijster, want deze wil je rustig direct over een berg sturen terwijl je dat niet haalt omdat de berg te stijl is. Dan zijn er nog de botsingen. De ene keer als je een auto schampt is er niks aan de hand en de andere keer knal je er frontaal op. Ook hier lijkt de game wat willekeurig een consequentie in gang te zetten. Verder blijven de mensen (uit het verhaal) om je heen tijdens missies continu commentaar geven wat helemaal niets toevoegt en averechts werkt. Dan is er nog de volstrekt achterlijke AI die dusdanig rare capriolen uithaalt dat je regelmatig met verbazing zit te kijken.

Conclusie:

The Crew heeft even tijd nodig om in te komen, maar als je er eenmaal inzit zijn het de races, vele tests en de gigantische wereld die je aan zullen blijven trekken. Het is uiteindelijk een leuke racegame geworden die omwille van de drie genoemde redenen vermakelijk blijft om te spelen. Evenals dankzij de variatie in type auto’s die enigszins andere gameplay voortbrengen. Toch kent de game ook een aantal rare keuzes in gameplay design die allesbehalve plezier in de hand werken. De AI is niet veel soeps, politie achtervolgingen zijn tergend, grafisch is het ondanks de variatie vrij mager in kwaliteit en zo zijn er nog wel meer punten van kritiek. Is The Crew een slechte game? Nee, dat ook weer niet, maar er zijn veel punten waar we toch zo onze bedenkingen bij hebben.

Pluspunten

  • Enorme wereld
  • Gigantisch veel te doen
  • Prachtige CGI cut-scènes
  • Variatie in type auto’s

Minpunten

  • Politieachtervolgingen
  • Extreem clichématig verhaal
  • Domme AI
  • Grafisch erg matig
  • Gewauwel van figuren tijdens racen