http://playsense.nl/images/file/img_5534d25a007b2.jpg

Het zal je vast niet ontgaan zijn dat er afgelopen weken berichten naar buiten zijn gekomen omtrent de beruchte ‘hoofdtransplantatie‘. Alle media doken hier massaal op en zelfs medici reageren in het nieuws vol afschuw over deze operatie met het nieuws dat ze hier niets in zien. Je kan het alleen beter zo bekijken; als iets te belachelijk is om waar te zijn, dan is het waarschijnlijk ook niet waar. Een voorbeeld van zo’n stunt was bijvoorbeeld BNN’s donorshow, waarin je een orgaan kon ‘winnen’, iets wat achteraf ook een publiciteitsstunt bleek voor het werven van orgaandonoren.

Op NeoGAF ging men op onderzoek uit naar de dokter die deze procedure uit zou willen gaan voeren. Hij draagt de naam Dr. Sergio Canavero, hierboven afgebeeld. Komt hij je bekend voor? Dat kan kloppen, want de dokter uit de Metal Gear Solid V trailer ziet er zo uit:

http://playsense.nl/images/file/img_5534d28d4c3ad.jpg

Opvallend is ook nog eens de patiënt, Valery Spiridonov, hij zou de operatie willen ondergaan. Het blijkt alleen dat hij als development-supervisor bekend staat en als CG-artist. Als klap op de vuurpijl gebruikte de dokter voor zijn TED-talk een anagram als titel, namelijk ‘Limassol’, wat staat voor ‘Solid Metals’.

Het onderstaande plaatje geeft ons helemaal een vibe dat dit een reclamestunt is, het lijkt namelijk wel rechtstreeks uit een horror-film te komen en nou niet bepaald een ‘medisch onderzoek’. Ook is het boek dat de dokter geschreven heeft uitgekomen in slechts twee dagen na de Metal Gear Solid V aankondiging.

Wat dat aangaande is het verhaal dus wat ons betreft zo goed als rond. Konami heeft een stunt bedacht die wereldwijd door de media is overgenomen en dus erg succesvol blijkt.

http://playsense.nl/images/file/img_5534d336538b0.jpg

De dokter zelf ontkent enige banden te hebben met Konami en meldt zelfs dat hij bereid is hen aan te klagen. Op welke gronden hij Konami wil aanklagen, die eigenlijk niks doet, is onduidelijk. Wellicht dat de dokter dan ook gewoon ‘meepraat’ om de campagne in leven te houden.