Gespeeld: Hollowpoint – Hollowpoint is één van de laatste games die we zelf hebben kunnen spelen tijdens de afgelopen E3. Deze game wordt ontwikkeld door Ruffian Games, bekend van onder andere Crackdown 2. Deze ontwikkelaar komt met behulp van van uitgever Paradox Interactive nu met een coöp-shooter die straks alleen op de PlayStation 4 en op de PC te spelen zal zijn. Wij gingen zoals gezegd met de game aan de slag en stellen je in deze preview alvast op de hoogte van onze voorlopige bevindingen.

Spionage

We beginnen met een korte introductie op het verhaal, waarin je te maken krijgt met megacorporaties die in de nabije toekomst met elkaar verwikkeld raken in een meedogenloze bedrijfsoorlog. Het draait allemaal om het aannemen van de meest lucratieve contracten, waarmee weer XP en geld te verdienen valt. Door zoveel mogelijk verschillende contractmissies te voltooien, kan je jezelf opwerken tot de beste op het gebied van tactische gevechten. Welkom in de spionagewereld, waar je goed op je hoede moet zijn en soms zelfs moet samenwerken met concurrerende organisaties om je overlevingskansen te vergroten.

Letterlijk veel diepgang

Hollowpoint is een tactische 2D coöp-shooter voor maximaal vier spelers die aardig wat diepgang bevat, iets wat je overigens letterlijk mag nemen. In grote gedeeltes van een level ben je namelijk niet alleen maar bezig met het afschieten van vijanden die van links of van rechts komen. Vaak genoeg zul je ook op de achtergrond moeten mikken om tegenstanders voor te zijn. Je zou Hollowpoint met een beetje fantasie dan ook best een 2.5D-shooter kunnen noemen. De actie verplaatst zich immers naar links, rechts, naar onderen, naar boven en naar de achtergrond. Terwijl je aan het spelen bent, kan je dus van meerdere kanten met actie te maken krijgen. De gameplay zelf bestaat daarbij voornamelijk uit het vanuit dekking schieten op vijanden, het inzetten van je speciale wapens en het gebruiken van je specifieke eigenschappen.

Speciale eigenschappen, wapens en het upgraden daarvan

Gekleed als een Special Op ga je elk level door, waarbij je telkens stuit op flink wat vijanden. Die kan je niet alleen maar met je wapens te lijf gaan, daarvoor zijn het er soms gewoon te veel. Gelukkig heb je daarnaast speciale eigenschappen waar je over kan beschikken en je kan ook gebruik maken van meer bijzondere wapens, zoals een turret. Die turrets kan je natuurlijk neerzetten, waarbij je die ook weer kan ‘upgraden’. Dit geldt ook voor alle wapens waar je mee kan schieten. De upgrades voor al je wapentuig koop je met XP en dat verdien je weer door zoveel mogelijk vijanden om te leggen.

Via deze te verdienen upgrades (ofwel verbeteringen) kan je onder andere twee explosieve kogels schieten en zal je ook leren om beter te richten met je wapen. Het draait echter niet alleen maar om je wapens; want je kan – zoals reeds gezegd – ook over speciale eigenschappen beschikken naarmate je verder komt. Zo zul je op een gegeven moment kunnen teleporteren van de ene plek naar de andere. Dit is vooral handig wanneer het je ergens allemaal te heet onder voeten wordt. Even zo handig is het verkrijgen van meer armor waardoor je meer kogels op kan vangen voordat je het loodje legt.

Dynamische missiestructuur

Hollowpoint kent een dynamische missiestructuur. Dat wil zeggen dat je nooit twee identieke levels te zien zult krijgen. Voordat je start, worden er elke keer verschillende werelddelen achter elkaar gezet. Hierdoor oogt elk level en elke omgeving waar je doorheen komt weer anders en daarbij ben je ook niet elke keer dezelfde opdracht aan het uitvoeren. Zo ben je de ene keer een gevangen genomen soldaat aan het bevrijden, terwijl je het volgende moment flink wat vijanden moet neerknallen en een computer moet zien te hacken. Daarbij dien je vooraf goed te kijken naar welk contract je aanneemt. Accepteer je bijvoorbeeld de opdracht van de ene opdrachtgever, dan kunnen de openstaande contracten van een andere partij namelijk minder waard worden.

Voorlopige conclusie

Hollowpoint is zo’n game die weleens behoorlijk kan gaan verrassen. Dat zit met name in de diversiteit aan missies en in alle speciale wapens, eigenschappen en upgrades die je kunt gaan gebruiken. Dit moet er allemaal toe leiden dat Hollowpoint je straks een dynamische ervaring gaat bezorgen. Een ervaring die je ook nog eens met je vrienden kan delen, aangezien je de game straks met maximaal vier personen in coöp kan gaan spelen.