http://playsense.nl/plaatjes/img_4ce58d7745de1.jpg

Preview: SOCOM4: Special Forces – Niet zo heel lang geleden is SOCOM 4: Special Forces nog uitgesteld, naar 2011 welteverstaan. Maar wij hebben de game al uitgebreid mogen spelen en dus hebben we deze PlayStation Move ondersteunde tactical shooter even flink aan de tand gevoeld. SOCOM 4 is in principe de eerste ‘echte’ shooter voor de PlayStation Move, we zeggen even ‘echte’ omdat de andere shooters over het algemeen toch wel vrij kiddy en arcade waren en zich niet kunnen meten met de grote namen zoals Call of Duty, Killzone en SOCOM. Maar hoe gaat dit nou precies in zijn werk? Speelt het wel lekker met de PlayStation Move of voelt het als een verplichting en verlangen we terug naar de controller? Dat lees je in deze preview!

Weer een nieuwe SOCOM

Laten we eerlijk zijn, de vorige SOCOM genaamd Confrontation was een regelrechte aanfluiting. Met talloze bugs, honderden keren uitstel en lelijke graphics maakten deze game niet de SOCOM die we verwacht hadden. In SOCOM 4 kun je deze ‘aanfluitingen’ wel vergeten, deze game is namelijk, in tegenstelling tot Confrontation, weer ontwikkelt door Zipper Interactive. Een ontwikkelaar die alle vorige succesvolle delen van SOCOM heeft ontwikkelt en onder andere ook de titel MAG, die uiteindelijk een beetje ondergesneeuwd is.

http://playsense.nl/plaatjes/img_4c9460ede6e1a.jpg

SOCOM is terug, alleen dan wel anders, zoals je weet wordt SOCOM 4 onder andere gespeeld met de PlayStation Move terwijl het toch een redelijk serieuze shooter is, maar daar gaan we later op in. De game is namelijk ook gewoon speelbaar met de normale PlayStation 3 controller, iets wat de meeste hardcore gamers ongetwijfeld voor zullen kiezen. Maar wat SOCOM 4 nou zo anders maakt is de opzet van de game, waarin je in vorige SOCOM-delen veelal kleine levels had en weinig explosies en spektakel is dit in SOCOM 4 veel meer aanwezig.

Grootser, vetter en mooier

Het level die wij speelden in SOCOM 4 voelde groots aan en gaf je het gevoel van vrijheid in plaats van de lineaire geforceerde gameplay, zoals in bijvoorbeeld een Call of Duty. We begonnen in een soort ‘verlaten’ stad in het bezit van terroristen en aan het begin zie je je eigen personage staan in een skyscraper in de hal beneden. Op dat moment vliegt er een helikopter naar binnen en krijg je de controle over je personage en kun je beginnen te spelen. Zodra je naar buiten gaat en de eerste terroristen het hart laat stil staan met wat lood, loop je verder en krijg je te zien hoe groot alles om je heen is met allemaal verlaten auto’s en gebouwen, heel vet gedaan.

Dit is iets wat je niet zo snel gezien zou hebben bij vorige SOCOM-delen, de grootsheid en de vele explosies zijn flink aanwezig in SOCOM 4 en dat maakt het meteen een veel interessantere titel voor de doelgroep die ook Killzone en Call of Duty speelt. Natuurlijk blijft SOCOM een 3rd person shooter maar dat neemt niet weg dat SOCOM 4 zich mag gaan meten met games als Killzone en CoD. Begrijp ons niet verkeerd, SOCOM is een franchise die garant staat voor een enorm hoge kwaliteit, maar op de PS3 hebben we hier nog niet veel van gezien en de PS2 is natuurlijk bij veel mensen al stof aan het happen.

Grafisch

Op grafisch vlak krijgt SOCOM 4 van ons een schouderklopje, de game ziet er goed uit voor een titel die nog in ontwikkeling is en hebben we dan ook weinig op aan te merken. Gezichten zijn alleen wel wat kaal, maar de textures van kleding en dergelijke zijn tip top in orde en zeer gedetailleerd. Dit geldt ook voor de textures van bijvoorbeeld het wegdek, we moesten over een gebroken brug heen lopen en dat zag er indrukwekkend uit. Verder raden we Zipper Interactive wel aan om wat te doen aan de belichting, sommige dingen zijn wat overdreven belicht waardoor het soms wat onnatuurlijk lijkt.

http://playsense.nl/plaatjes/img_4ce59165b5976.jpg

Hoe speelt het?

Laten we meteen maar met de deur in huis vallen, de game is lang niet zo leuk met de PlayStation Move als dat de ervaring is met een gewone controller. De PlayStation Move moet in onze ogen zich ook gewoon bezig gaan blijven houden met de ‘party-games’ en uit de buurt blijven van titels als SOCOM, het werkt wel maar voelt gewoon niet lekker aan. Je hebt ’t gevoel dat je iets mist in je handen en je niet echt de controle hebt over de game, een gevoel die een controller je wel kan geven.

http://playsense.nl/plaatjes/img_4ce591c8c620f.jpg

Met een controller daarentegen, werkt de game goed en we hebben dan ook niks aan te merken op hoe dit in zijn werk gaat. Het aimen verloopt lekker, het inzoomen met R3 geeft je het gevoel alsof je een first person shooter aan het spelen bent en de algemene besturing verloopt soepel. Ook het cover-systeem werkt lekker maar kan hier en daar nog wel wat polish gebruiken, soms draait de camera namelijk niet helemaal correct mee met de actie die je wilt uithalen terwijl je in cover-modus bent. Voor de rest is Zipper Interactive aan het rijden op de goede weg.

Voorlopige conclusie

Eindelijk maar toch, een SOCOM op de PlayStation 3 gemaakt door Zipper Interactive. Iets wat Sony bij voorbaat al had moeten doen met Confrontation, maar goed die fout is vergeven. SOCOM 4 gaat je Confrontation doen vergeten en ‘will blow your mind‘. De echte SOCOM-veteranen kunnen dan ook alvast hun pre-order gaan klaar zetten, want SOCOM is terug in zijn oude vertrouwde vorm met een grootser, vetter en mooier level-design.