Until Dawn voor de PS4 blijkt een heuse hit te zijn die Sony niet helemaal had zien aankomen. De game werd enorm populair op YouTube waarbij menig streamer de game speelde en zo een hele hoop views wist te trekken. Reviews waren uiterst positief en de community houdt van de game, alle ingrediënten die je als ontwikkelaar graag hebt om je game tot een succes te maken.

Sony’s Worldwide Studios President Shuhei Yoshida meldt dat men dit bij Sony niet aan zag komen. Ze waren aangenaam verrast door de positieve reacties op de game en hier uiteraard ontzettend blij mee. Het is volgens hem bovendien een hele leuke game om anderen te zien spelen, zelfs als je de game zelf al gespeeld hebt. Hierin heeft hij gelijk, want daar komt ook de enorme populariteit op YouTube vandaan. Met name de verschillende keuzes die je in de game kunt maken houden het uniek.

Sony is dan ook een groot voorstander van games in dit genre, met name omdat het een breder publiek aanspreekt dan enkel de hardcore gamer. Je hoeft bijvoorbeeld niet goed te zijn in gamen om Until Dawn te kunnen spelen en als je niet wilt spelen, dan is het ook leuk om te kijken hoe je vrienden dit doen.

“We where caught by surprise by the positive reaction,.. We’re super happy with the reactions from people, especially people who are streaming or posting videos on YouTube,”[…]“It’s super fun to watch other people play, even after you’ve finished the game, because other people make different choices.”

“I’m very happy with how the game was received. I think everybody was caught by surprise by the positive reaction. That’s a really great thing for the future of the interactive drama genre. We’re a big fan of this genre. These games can talk to a broader audience. You don’t have to be good at playing games. You can even just watch your friend play the game.

“We believe this interactive drama genre can help expand the audience for console games.”