Review: The Walking Dead – Episode 3: What We Deserve – De studio die tegenwoordig uitblinkt in episodische titels, Telltale Games, heeft voor elke serie een andere aanpak, al zijn de bekende elementen altijd wel aanwezig, zoals quick-time events. Toch heeft elke serie iets unieks, want zo staat in Tales from the Borderlands geraffineerde humor voorop, waar in The Walking Dead vooral drama de boventoon voert. In het drieluik van Michonne zien we dit wederom terugkomen, terwijl er wel wat verschillen tussen de episodes zitten qua opzet. In de laatste aflevering is dit niet anders en is de focus eens te meer op het verleden van de hoofdrolspeelster gericht, waardoor we nog meer van Michonne zijn gaan houden. De derde episode sluit het drieluik op een mooie wijze af en zet de deur open naar meer.

Achtervolgd door het verleden

In de eerste episode kwam Michonne in een hachelijke situatie terecht toen ze samen met Pete ging reageren op een noodoproep. Hierdoor kwamen ze in aanraking met Norma en Randall, die allebei niet erg makkelijk in omgang waren. De eerste confrontatie was daar, met als gevolg dat Michonne en Pete konden ontsnappen uit een vijandelijk kamp. Als gevolg hiervan leerden ze weer andere overlevenden kennen die ook weer een heleboel hadden meegemaakt. Dit maakte de eerste twee afleveringen erg boeiend met veel leed en geweld. We proberen hier niet teveel in detail te treden in verband met spoilers, maar de rode lijn van dit drieluik heeft logischerwijs alles met Michonne te maken. In deze aflevering komt vooral naar voren hoe ze een traumatische ervaring probeert af te sluiten.

Ze heeft haar twee dochters namelijk niet meer gezien na de uitbraak en het schuldgevoel blijft terugkomen via de vele flashbacks. Wat opviel, is dat deze per episode zijn toegenomen en in de derde episode zal dit steeds ergere vormen aannemen, waardoor Michonne op momenten amper functioneert. Het had al invloed op haar handelen in bepaalde situaties waar het om leven of dood ging, maar ditmaal kunnen de gevolgen nog groter zijn. De keuzes die je hebt gemaakt in de eerdere afleveringen hebben ook nu weer een effect. Dat zijn vooral gevolgen op het vlak van relaties die je vanuit het perspectief van Michonne beleeft. De één wil liever dat Michonne de menselijke route bewandeld, de ander ziet liever een wraaklustige Michonne.

De dubbele confrontatie

Deze episode staat echt in het teken van het verleden dat Michonne nu inhaalt en vandaar dat er meer gesproken wordt en er minder actie aanwezig is. Ditmaal is het geen aaneen geregen verzameling van quick-time events, maar meer aandacht voor de verhoudingen tussen de personages, evenals hun verhalen. De flashbacks die Michonne heeft, geven eindelijk weer hoe het nu zit tussen de hoofdrolspeelster en haar twee dochters. Ze zat met een bepaald schuldgevoel waardoor ze de twee steeds vaker in ging beelden en op een bepaalde manier moet ze hiermee afrekenen. Jij en Michonne gaan kiezen hoe je dat aanpakt en dat brengt emotionele momenten naar boven doordat het gevoelige verleden zo fraai gepresenteerd wordt.

De conversaties en belangrijke situaties zijn opnieuw met veel zorg geschreven, waardoor alle personages authentiek overkomen. Hierdoor voel je zelf erg veel met de personages mee, die flink wat hebben geleden en daarom begrijp je ook goed waarom ze zo hard handelen.  Zo is de confrontatie tussen Michonne en haar twee dochters al heftig, maar de confrontatie die daarop volgde met Norma mocht er ook zijn. Dit waren spannende en interessante momenten, gevolgd door een shoot-out, waarna de quick-time events verder toenamen. Deze zijn verder zoals je gewend bent, dus vertrouwd en voorspelbaar. Hierin dien je te richten met de analoge stick, om vervolgens op het juiste moment op R2 te drukken zodat de actie slaagt, enzovoort. Heel bijzonder qua gameplay is dit niet, maar de spanning blijft wel aanwezig, waardoor het interessant blijft en een goede afwisseling biedt.

Deze episode legt de focus op de verhoudingen tussen de verschillende personages en minder op de actie. Het gaat dus meer om de afronding wat betreft Michonne´s verhaal en dat heeft Telltale Games heel fraai in beeld gebracht. Visueel is ook deze episode weer prima, zonder echt noemenswaardige fouten. Tevens is de voice-acting van een hoog niveau, wat voor de gehele sub-serie geldt. Hetzelfde kan gezegd worden over het schrijfwerk en eigenlijk is het best knap hoe ze in korte tijd (de episodes zijn vrij kort) een interessant verhaal kunnen neerzetten met boeiende personages, waar je erg snel bij betrokken raakt. De actie is minder aanwezig, maar in ruil daarvoor krijg je meer verhaal, wat onze kennis over Michonne op goede wijze heeft uitgebreid. The Walking Dead: Michonne - Episode 3: What We Deserve is daarmee een mooi slot te noemen. Als Telltale Games verder gaat met deze opzet, hopen we wel dat de afleveringen wat langer worden, want ook deze is weer aan de korte kant.

• Boeiende afronding
  • Goede voice-acting
  • Net schrijfwerk