Gespeeld: F1 2016 – Het Formule 1 seizoen is inmiddels alweer wat races oud. Nederlands trots in de autosport, Max Verstappen wist zowaar zijn eerste race voor Red Bull Racing af te sluiten met een overwinning. Maxmania was al aan het opkomen, maar Formule 1 is nu populairder dan ooit in ons kikkerlandje. Codemasters Racing komt dit jaar wederom met een nieuwe F1 titel, welke deze keer weer een Career Mode zal bevatten. Dat is niet het enige wat nieuw is, zoals we zelf door kregen toen we F1 2016 deze week probeerden op de E3. In de preview hieronder bespreken we in detail wat voor nieuws je kan verwachten. We kunnen al verklappen dat we erg enthousiast zijn.
Career mode is terug en flink vernieuwd
Career Mode maakte al enige tijd geleden zijn debuut in de Formule 1 reeks, maar ontbrak helaas vorig jaar. Eén van de minpunten van F1 2015 in onze review was dat het qua modi wat karig was. Dit jaar komt er dus sowieso al een modus bij en deze is verder uitgebreid. Tijdens onze speelsessie werden we vergezeld door de Principal Games Designer Lee Mather, die vertelde dat ze Career Mode meer diepte wilden geven. Ze proberen dit op verschillende manieren te doen. Zo kun je namelijk dit jaar je auto verder ontwikkelen, wat in het echt van levensbelang is wil een team en jijzelf het gehele jaar lang mooie prestaties neerzetten. Door bepaalde uitdagingen te voltooien tijdens de sessies van een raceweekend kun je allerlei punten verdienen. Deze punten kun je vervolgens weer investeren in bijvoorbeeld een zuinigere motor, betere vloer of de Monkey Seat onder de achtervleugel. Wissel je van team tijdens het seizoen, dan zul je waarschijnlijk helemaal opnieuw moeten beginnen.
De aerodymanische onderdelen die je normaal visueel zou moeten waarnemen, zul je jammer genoeg niet zien omdat dit niet mag van de licentie, maar het feit dat je gaandeweg je auto kan verbeteren, is al een fraai concept. Daarnaast kun je ook zien wat de andere teams doen op vlak van ontwikkeling en krijg je zo een overzicht van de strijd naast de baan. De onderlinge strijd tussen jou en je teamgenoot is ook van belang, want hiermee kun je tevens punten verdienen. Verder kun je op die manier ook de aandacht op je vestigen van andere en sterkere teams. Bij het gevecht met je teamgenoot krijg je allerlei data, wat als een overzicht dient. Data zal verder vaak in beeld zijn tijdens een raceweekend en je kunt straks nog meer informatie krijgen. De game geeft je gedetailleerd feedback als het gaat om sectortijden, momenten wanneer en waar je remt en hoe je omgaat met de banden. Hierbij zul je dan ook advies krijgen welke band je het beste kan gebruiken in de kwalificatie en de race.
Wat we in de voorgaande versies van Career Modus misten, was de optie om je helm persoonlijk te maken. Je kon een helm kiezen en dan was je ook meteen klaar. Bij de release van F1 2016 zul je een helmdesign kunnen kiezen en vervolgens een keuze kunnen maken tussen de verschillende kleuren van de patronen. Hierdoor zijn meer combinaties mogelijk, maar kun je het dus wel meer eigen maken. Verder zul je naast de baan ook actief moeten zijn als coureur, zoals jezelf verkopen en contact houden met je manager. Een grappig detail is dat we in de motorhome van ons team bekende gezichten zagen, zoals Anthony Davidson, die werkt voor Sky Sports, en Gunther Steiner, de teambaas van HAAS. Het zijn van die kleine zaken die een game net meer authenticiteit kunnen geven.
De Safety Car is er weer
Wat vorig jaar ook ontbrak, was de Safety Car, maar dit jaar rijdt er weer een (andere) Mercedes vooraan als er een groot incident is gebeurd. Daarnaast is ook de Virtual Safety Car toegevoegd, voor als er een kleiner ongeluk heeft plaatsgevonden, waardoor er brokstukken op de baan liggen. Hoe beiden in de game werken, zal nog even afwachten worden aangezien we dit niet konden testen. Het schademodel stond ook niet aan, maar hiervan hoef je ook niet teveel te verwachten. Dit komt puur doordat de organisatie achter de Formule 1, de FOM (Formule One Management) dit niet wil, aldus Lee Mather van Codemasters Racing. Wel zullen de wielen niet meer van de auto’s afvliegen, maar aan de wagen blijven bungelen door de kabels die we ook in werking zien bij de hedendaagse Formule 1.
Gameplay en graphics aangepakt
Visueel zag de editie van vorig jaar er prima uit, maar het kan altijd beter. Zo dacht Codemasters Racing er ook over en ze hebben een aantal onderdelen aangepakt. De banen moeten meer detail bevatten, zoals wat er zich naast de baan bevindt. Hierdoor willen ze meer sfeer creëren. Het weer zal meer divers zijn en als spelers zul je de tijd van de dag kunnen kiezen bij circuits waar dit mogelijk is. Banen waar normaal lampen staan, kunnen veranderd worden in een nachtrace en de Grand Prix van Singapore kan zelfs overdag in het daglicht gereden worden. Tijdens onze speelsessie vielen de grafische verbeteringen niet meteen op, want het is vooral aangepast in de details.
De besturing van F1 2015 was zeer fijn, luisterde nauw en op basis van onze eerste hands-on lijkt hier weinig in te veranderen, wat naar onze mening positief is. We speelden met een stuur en aardig wat assists aan, maar nog was het uitdagend. Dit kwam voornamelijk door de physics, die verder ontwikkeld zijn. Codemasters Racing wil de spelers die zowel een stuur als een controller gebruiken meer feedback geven. Hierdoor moet je meer op zoek gaan naar grip, maar ook erop letten dat je niet te vaak de curbstones of zogenaamde ‘sausage curbs’ mee pakt. Laatstgenoemde zijn grote objecten die vooral het afsnijden moeten voorkomen. Zelf misten we even de bocht en merkten we maar al te goed dat er zo’n helling zat. De wagen vloog vrij hoog en hierdoor kun je een zee van tijd verliezen op tegenstanders.
Voorlopige conclusie
We hebben even kort kennis kunnen maken met F1 2016. De besturing kwam vrij overeen met het vorige deel en we konden zelfs even strijden in een vol veld aan rijders. De A.I hierbij was nog niet denderend, maar er werd ons verteld dat ze de speler meer gaan uitdagen en onderling duels zullen gaan uitvechten. De verbeterde Career Modus die zijn comeback maakt lijkt een diepere ervaring te geven dan ooit, met alle data die je krijgt. Het punten verdienen via uitdagingen om vervolgens je auto verder te ontwikkelen lijkt een tof concept te worden. Niet alleen kan dit motiverend gaan werken, maar het kan ook meer diepte geven aan de ervaring. Samenvattend kunnen we zeggen dat F1 2016 een prima indruk achter heeft gelaten en door alle vernieuwingen hebben we erg veel zin in de uiteindelijke game. Oh ja en niet onbelangrijk: Max rijdt vanaf de eerste race meteen al voor Red Bull Racing.
Ja… Ik… wil!
Is er ook een Online Modus in de game.
@Mrduckie88: Me too!
Staat al tussen de pre-orders !!
Klinkt goed. Zeker de carrière lijkt zeer interessant te worden, zowel op als naast de baan. Vind het wel wat onzinnig van Codemasters om zo te pronken met de safety car. In feite is dit helemaal geen nieuwe toevoeging, het keert alleen terug na 1 of 2 jaar afwezigheid. Desalniettemin toch mooi dat het er (weer) in zit. Ze hebben nog meer nieuwe features beloofd voor de komende weken, dus ben benieuwd. Nummer 1 waar ik echt op hoop is de formatieronde voor aanvang van de start van de race. Dat wordt toch echt wel een keer tijd. Die opbouw naar de start is erg vet altijd en ook belangrijk alles op temperatuur te krijgen.
Ik kijk hier echt naar uit. Het lijkt erop dat de game alles is waar fans al jaren om vragen Hoop dat Codemasters het waar maakt.
cool vet. laat maar komen.
mvg
Kan iemand mij vertellen of dit spel te vergelijken is met de Formula A (one) van Project Cars. Ik heb namelijk nog nooit een officiële F1 game gespeeld.
@Sony: Ongeveer wel, je moet Formula A in Project Cars zien als de F1 maar uiteraard mogen ze niet de officiele naam gebruiken, de besturing van F1 2016 is wel iets makkelijker, bij Project Cars wilt de wagen nog wel eens snel weg glijden, en het geluid bij Project Cars is nog van een aantal jaren geleden, zoals bekend is is het geluid bij F1 tegenwoordig (helaas) minder agressief. Wel is F1 natuurlijk meer gericht op t echte F1, qua strategieen, pitstops, bandenkeuze, rem temperatuur en zijn de races langer dan bij Project Cars. Safety car en het beeldschermpje in de pit bij F1 zijn ook leuke toevoegingen
@ps4 ps4: oke
Mvg
2013 was mijn laatste versie..
Maar nu op de PS4 toch in de gaten houden… Heb wel weer zin in een F1 game
@RStylesGeleen: Dat klinkt niet verkeerd, hij staat op de agenda 😉
@RStylesGeleen: echt benieuwd naar dat punten/upgrade systeem. Het kan echt super vet zijn, mits goed uitgewerkt. Bij Wwe 2k vond ik dat tegenvallen. Maaaar het idee dat je dus zelf kan upgraden, dat je die vrijheid hebt, en dus geen enkel seizoen het zelfde is, is natuurlijk super gaaf.
@Mrduckie88: En ik 😀
Ik speel nog steeds F1 2014 en merk dat er geen AI crashes plaatsvinden. Hopelijk is dit in de nieuwe versie opgelost. Kan ook zijn dat dit in 2015 ook als opgelost is maar deze heb ik nooit gespeeld. Hier iemand die het antwoord weet? Het kan misschien ook aan mijn instellingen liggen?
@nikos_cs: 2015 : amper AI crashes of motoren/bakken die ploffen.
Had dit ook graag terug gezien 🙂 Zo maakt het de races spannender, zeker als je seizoenen doet.
@Mrduckie88: Ja erg jammer. De enige gele vlaggen die ik krijg veroorzaak ik zelf 😉
Hopelijk in F1 2016 beter, ik ga deze wel pre-orderen vrees ik.
@nikos_cs: De schade’s aan de auto’s mogen van bij ook wel beter hoor. Dit kun je wel iets “scherper” zetten, waardoor je auto sneller beschadigd, maar die verhouding klopt niet helemaal. Als je op minimale schade zet, kun je alles doen , zolang je voor en achtervleugel maar nergens iets mee aantikt (en zelfs dit blijft erg lang goed). “rommel ” mag van mij langer op de banden zitten, of flat spots, bij blokkeren, dit zou ik graag zien
Ik wil iedereen de groetjes doen
Mvg
gaan m’n centjes weer! zie er naar uit! hoop op een couch co-op…
Dit spel vind ik vooral leuk om tegen elkaar te spelen
@82.101.239..xxx: +10
@Mrduckie88: Helaas mag Codemasters niet veel doen qua schade omdat de FOM dit niet wenselijk vind. Het mag niet te gewelddadig worden. Jammer, want realistische schade, zoals ook flatspots voegt veel toe aan de authenticiteit.
@195.241.184.xxx: en ook qua betrouwbaarheid, als dan eens een auto met een geplofte motor stond, dit was gaaf.