NeroLogo
Review: N.E.R.O.: Nothing Ever Remains Obscure – N.E.R.O.: Nothing Ever Remains Obscure is een game die je een verhaal zal vertellen gedurende een wandeling die je door de vier werelden maakt die de game rijk is. Een verhaal dat je zal boeiend of totaal niet zal interesseren, gecombineerd met puzzels voor een interactief element. Dat is de game in een notendop en daarmee kunnen we je gelijk melden dat de game niet voor iedereen is. Als je houdt van mooie ervaringen, zoals Journey, The Unfinished Swan en meer, dan past dit in jouw straatje. Snap je niets van die games? Dan is dit niks voor jou.

Ronddolen in een uitgestorven wereld

Als speler vaar je richting een duister en mysterieus eiland. Je arriveert en neemt de eerste stappen in een compleet uitgestorven vissersdorp. De wereld is grauw en donker, maar wordt op mysterieuze wijze van een prachtige sfeer voorzien dat te danken is aan lichtgevende planten die voor enige navigatie houvast zorgen in de wereld. Overal zie je regels tekst, in twee kleuren. Deze teksten vertellen je meer over de mysterieuze plaats, de beschaving en het gebied waar je in terecht bent gekomen. Andere teksten in een andere kleur tonen een onheilspellend scenario van iemand die ziek wordt…

1

Het verhaal van deze game is tweezijdig. Enerzijds ontdek je meer over de plek waar je bent en anderzijds volg je de dialogen van tekst die een treurig verhaal vertellen. Stap voor stap verken je de wereld, op zoek naar de juiste route en meer stukken van het verhaal. Naarmate je verder komt krijg je steeds meer een indruk van de mysterieuze plek waar je bent en het verhaal dat meer in dialogen gepresenteerd wordt, wordt met de dialoog emotioneler. Dat laatste verhaal zal je echt erg aantrekken in de game, aangezien dat de rode draad is door de vier werelden heen.

Het verhaal over de mysterieuze plek krijgt ook zeker z’n aandacht, maar vervaagt wat zodra je nieuwe locaties aandoet die ver van het mysterieuze aspect van het begin van de game af liggen. De ontwikkelaar probeert je mee te nemen op een emotionele en boeiende reis en dat is ook de factor die je zou moeten motiveren om door te blijven spelen. De game maakt geen gebruik van rechtstreekse dialogen, dus het is de wereld die je het verhaal zal vertellen en dat maakt het tot op zekere hoogte interessant.

2

Bij vlagen wat wazig

Het verhaal is absoluut interessant om te volgen, maar toch kunnen we ons niet laten verleiden door ons op het emotionele aspect te storten. Want hoe je het wend of keert, het blijft bij vlagen wat wazig en juist het vertellen van een verhaal kent in dat kader enige onderbreking door de puzzels. Nu is dat een kwestie van alles in de juiste balans houden en daar slaagt de game zeker in, tot je het moment treft en met puzzels aan de slag moet die totaal onlogisch zijn. Door de wereld heen zul je her en der puzzels treffen die voor enige afwisseling zorgen, anders is het enige wat je moet doen van A naar B lopen en dat zal veel mensen snel vervelen.

Deze puzzels komen in verschillende variaties terug, maar in veel gevallen staan ze in verband met de magische orb (bal) die je af kan vuren met je rechterhand. Deze zorgt ervoor dat schakelpanelen van kleur veranderen en waar deze veelal geel zijn, is het in veel gevallen de noodzaak om dit te veranderen naar blauw. De game begint in dat opzicht vrij gemakkelijk met simpele puzzels die je zo oplost. Daar wordt later nog een secundair element aan toegevoegd, namelijk een stille volger die je kan commanderen om op bepaalde plekken te gaan staan.

4

De puzzels bieden de nodige afwisseling en er zitten erg leuke puzzels bij. Ze zijn nooit al te ingewikkeld, tot je bij de puzzels aankomt waar bij je verschillende lichtgevende cirkels naar blauw moet veranderen. Dit zorgt er echter voor dat andere blauwe cirkels weer geel worden, dus het is zaak om de juiste ‘schakelaars’ op dat moment te raken. Het zal wel aan ons liggen, maar na een uur knoeien bij een puzzel – om het vervolgens met geluk op te lossen – wilde de logica maar niet doordringen. Nu spelen we vrij veel puzzelgames, maar dit is simpelweg in sommige gevallen te onduidelijk en dat haalt je uit de flow van de game en dus het verhaal.

Gelukkig valt de hoeveelheid onlogische puzzels erg mee, de rest is een stuk beter af te werken en dat zorgt voor het plezier dat je zult hebben met deze titel. Vervelend is overigens wel dat de cursor op je scherm voor het afvuren van de orbs niet accuraat is met waar de orb daadwerkelijk terecht zal komen. De game is in dat kader ook niet al te snel met ‘herladen’, waardoor het soms nogal een uitdaging is om een schakelaar op grote afstand te raken. Dat kan dus best wel wat vervelend zijn, want het had niet misstaan als dit een tikje soepeler was afgesteld.

6

Van een eiland naar een ziekenhuis

De game kenmerkt zich in drie aspecten. Het eerste aspect en tevens het belangrijkste is het verhaal. De afwisseling zit hem in de puzzels die de titel je gaandeweg voorschotelt en het derde aspect is de variatie in omgevingen. Aan het begin wandel je rond op een mysterieus eiland, even later bevind je je in een ziekenhuis en weer even later bewandel je een dorre woestijn. De ontwikkelaar speelt hier op een kunstige manier met de kleuren, waardoor je zult genieten van de visuele invulling van het geheel. De game is bijzonder donker ingericht, maar juist door slim kleurgebruik zul je nooit moeite hebben om de juiste weg te vinden.

De game biedt ter aanvulling op de genoemde gameplay elementen nog verzamelbare objecten en die kun je via chapter select na het uitspelen eventueel nog verder compleet maken. Dit rekt de speelduur enigszins op voor de ‘completionist’ of de Trophy jager, maar dat is het enige wat de titel aan replaywaarde zal bieden. Geef je hier helemaal niets om, dan kan je met een uur of drie tot vier door het avontuur heen zijn. Het avontuur is – afgezien van de aangehaalde minpunten – zeker de moeite waard om eens te beleven, maar nadien heb je het wel gelijk gezien en zul je de game weer naast je neerleggen.

7

Conclusie

N.E.R.O.: Nothing Ever Remains Obscure is een aparte titel. Het schotelt je een verhaal voor dat je emotioneel in potentie erg kan raken. Dat wordt gezamenlijk gepresenteerd in een uniek jasje wat betreft de grafische stijl en het al wandelend het verhaal ontdekken wordt afgewisseld met over het algemeen leuke puzzels. Een vervelende onderbreking is echter dat de game zo hier en daar totaal onlogische puzzels bevat die je uit de ervaring halen en ook het richting met de orbs had wel iets soepeler gemogen. Daar kan je je dus enigszins aan storen, maar dat neemt niet weg dat dit een mooie rustieke ervaring is die spelers van de wat aparte games zeker zal weten te bekoren.

Pluspunten

  • Mooie visuele stijl
  • Ontspannen en passende muziek
  • Emotioneel verhaal
  • Leuke puzzels...

Minpunten

  • ...onlogische puzzels
  • Richten gaat wat moeizaam
  • Nauwelijks replaywaarde

7.0