LEGOSWTFA
Review: LEGO Star Wars: The Force Awakens – De LEGO games zijn al jaren een steevast succes en dat komt omdat Traveller’s Tales slim omspringt met licenties. Keer op keer krijgen we games voorgeschoteld die al dan niet direct gelinkt zijn aan een film. Zo verscheen vorig jaar LEGO Jurassic World en LEGO Marvel’s Avengers, welke beiden prima games waren. De laatste grote hype was natuurlijk Star Wars: The Force Awakens en hoewel de film al even uit is, is daar nu het LEGO-equivalent.

Afwijkende aanpak

Net zoals de vele andere LEGO games hanteert men voor LEGO Star Wars: The Force Awakens de bekende aanpak. Je krijgt een aantal levels voorgeschoteld die het verhaal van de film presenteren en in het geval van deze game zijn dat er tien waar je nog een proloog en epiloog bij op kan tellen. Tussendoor kom je in verschillende hub werelden terecht, wat in dit geval de planeten uit het Star Wars universum zijn, alwaar je allerlei kleine opdrachten kan voltooien, uitdagingen aan kan gaan en op zoek moet naar verzamelbare objecten.

LEGOSWTFA1

In dat kader lijkt LEGO Star Wars: The Force Awakens weinig anders dan de andere LEGO games, maar toch zien we een groot verschil in aanpak. Voorheen had je na het voltooien van het verhaal nog de vrije keuze om de levels opnieuw te doorlopen en de hub werelden af te werken. Dat was leuk voor de verzamelaars onder ons, maar het voegde niet direct heel veel toe. Ja, de speelduur werd flink opgerekt, maar voor de rest was het vooral het ene gedeelte na het andere aflopen om alles te verzamelen wat er aanwezig was.

Als je eenmaal alles had, dan was je klaar, kon je een Platinum trophy aan je lijst toevoegen en dat was het dan. Ditmaal pakt men het net even wat slimmer aan, want wederom kan je gouden LEGO-stenen verzamelen. Met een totaal van 250 is er dus flink veel te doen, maar hier zijn nieuwe levels aan gekoppeld. Net zoals in LEGO Marvel’s Avengers zijn er naast het hoofdverhaal nog wat losse levels die in het kort secundaire verhalen vertellen. Maar waar deze in Marvel’s Avengers direct toegankelijk waren, is dat in LEGO Star Wars: The Force Awakens niet het geval.

De beschikbaarheid van deze levels hangt namelijk samen met de gouden LEGO-stenen die je verzamelt. Hierdoor word je dus meer gemotiveerd om alle collectibles bij elkaar te zoeken, want dat levert je nieuwe levels en dus gameplay op. Met deze aanpak loont het dus meer om veel tijd in de game te steken en dat is een goede ontwikkeling; het voelt immers wat nuttiger aan. Het is een subtiele aanpassing die een vrij groot effect heeft, want je zal dus gedurende je speeltijd continu nieuwe zaken ontdekken.

LEGOSWTFA2

Enorme hub werelden

Traveller’s Tales heeft zich wat betreft content wederom niet ingehouden, hoewel het verhaal in acht uur uit te spelen is en daarmee korter is dan voorgaande LEGO avonturen. In ruil daarvoor krijgen we echter wel een sloot aan hub werelden die gesitueerd zijn op de planeten in het Star Wars sterrenstelsel. Nu is het gegeven van een hub wereld niet nieuw, maar men overtreft zichzelf door werkelijk gigantische gebieden te presenteren waarin serieus een hoop te doen is. Dat is niet alleen leuk om te spelen; het is voor de Star Wars fan een waar genot om vrij rond te lopen in de Millenium Falcon of op Jakku om maar wat te noemen.

Met al deze zaken weet de ontwikkelaar een complete Star Wars ervaring te bieden die ook op termijn leuk en nuttiger aanvoelt. Daarmee maakt de franchise een ontwikkeling door die positief uitpakt. Tegelijkertijd moeten we hierbij wel opmerken dat alle zijmissies behoorlijk traditioneel zijn, dus verwacht daar op wat Star Wars gerelateerde zaken na niet veel nieuws in. Men bewandelt qua gameplay namelijk nog steeds dezelfde weg. Die is gelukkig al jaren succesvol en er is geen reden om hier vanaf te stappen. Maar om te voorkomen dat het teveel op elkaar lijkt, voert men toch wat veranderingen door, zoals de grotere hub werelden en de vrij te spelen missies.

Nieuwe gameplay-elementen

Als we puur naar de gameplay gaan kijken, zien we daarin ook wat verbeteringen ten opzichte van eerdere delen en dat maakt het avontuur dat je beleeft in LEGO Star Wars: The Force Awakens enigszins verfrissend. Het komt veelal neer op objecten slopen, nieuwe dingen bouwen, vechten met vijanden en naar het volgende gebied gaan om dat kunstje te herhalen. Om hier wat meer afwisseling aan te brengen, zien we iets geheel nieuws, namelijk dat je sommige objecten kan opbouwen, slopen en ergens anders kan plaatsen.

LEGOSWTFA4

Voorheen was het bouwen van een object gelijk definitief, maar nu is dat wat flexibeler ingevuld. Het is wel uitsluitend mogelijk op speciaal aangewezen plekken, maar doordat je dingen moet opbouwen en afbreken, geeft dat gelijk een nieuwe dimensie aan puzzelen. Zo zul je geregeld momenten treffen dat je goed moet kijken welke stap je als eerste moet nemen om een gameplay puzzel op te lossen, zodat je verder kan met het verhaal Een geinige toevoeging die goed uitpakt, want het brengt wat variatie in de steevast gelijke gameplay die we in eerdere delen zagen.

Een ander aspect is dat men wat meer spanning toevoegt aan het geheel, want je zult momenten treffen dat je van richel naar richel springt, waarbij je dan dreigt te vallen. Snel button bashen is de oplossing om niet dood te gaan. Dat is een element dat we bijvoorbeeld kennen uit Tomb Raider en hoewel het slechts een paar keer voorkomt, ziet het er wel naar uit dat Traveller’s Tales aan het experimenteren is om de gameplay nog interactiever te maken. Datzelfde zien we namelijk ook terug in de gevechten, want de normale gevechten met veel mepwerk worden afgewisseld door shoot-outs in third person.

Geregeld kom je in situaties terecht waarbij de Stormtroopers je vanop een afstand onder vuur nemen. Het is dan zaak om in cover te blijven zitten, terwijl de camera behoorlijk inzoomt. Als je eenmaal gaat richten, heb je de mogelijkheid om zelf te bepalen op wie je schiet vanuit een over-de-schouderperspectief, waardoor de game bij momenten ineens een third person shooter is. Hier zijn dan weer typische LEGO gameplay elementen aan gekoppeld, waardoor je tijdens de shoot-outs ook interactie hebt met de omgeving om zo vijanden te kunnen verslaan.

LEGOSWTFA3

Neem plaats achter het stuur van de Millennium Falcon

De platform gameplay kent dus de nodige vernieuwingen die zo goed als allemaal een goede bijdrage leveren in de algehele ervaring. In aanvulling hierop zul je ook nog geregeld achter het stuur van de Millennium Falcon plaatsnemen. Dat levert compleet andere gameplay op, want er is zelfs een moment waarop je in een enorm ruimtegevecht terechtkomt. Hierbij is het zaak om de uitermate zwakke TIE-fighters kapot te knallen, dus moeilijk is het niet, maar het geeft wel weer een extra dimensie aan de gameplay. Bovendien is het gewoon cool om in het iconische ruimteschip te kunnen stappen en rond te vliegen.

Het avontuur mag dan wat korter zijn dan gebruikelijk voor een LEGO game, we hebben ons zelden zo goed vermaakt als met dit avontuur. De afwisseling is volop aanwezig en de nieuwe gameplay-elementen hebben daadwerkelijk een toegevoegde waarde, waardoor er in dat opzicht vrij weinig op de game aan te merken valt. Ook het verloop van de puzzels gedurende de traditionele gameplay voelt net even wat gestroomlijnder aan, waardoor spelers jong en oud nauwelijks tot nooit vast komen te zitten in puzzels die wat wazig ogen. Het is overduidelijk dat Traveller’s Tales deze licentie als goud heeft behandeld en dat pakt goed uit.

Technische knulligheden

LEGO Star Wars: The Force Awakens is wat gameplay betreft één van de betere LEGO games die we ooit gespeeld hebben. Het zit hem in de afwisseling, het relatief hoge tempo en de vrijheid die je tussendoor krijgt. Toch zijn er wat technische mankementen in deze game aanwezig, die als een smet op het verder prachtige geheel aanvoelen. Zo is het vrij irritant dat je keer op keer de besturing bij ruimtegevechten op inverted moet zetten. De game onthoudt blijkbaar niet wat jouw favoriete instelling is en dat is natuurlijk een beetje knullig.

LEGOSWTFA5

Een ander technisch euvel is iets wat we vaker in de LEGO games zien, namelijk dat ze op totaal willekeurige momenten kunnen crashen. Niet zozeer in dat de hele applicatie ermee ophoudt, maar dat je in levels niet verder kan. Dit komt veelal door bepaalde triggers die hun werk niet doen en dat kan wat frustrerend zijn. Het is namelijk niet mogelijk om tijdens een eerste playthrough op te slaan. Als de game dan in zekere zin vastloopt, ben je genoodzaakt het hele level opnieuw te spelen, waarbij je dus geen optie hebt om te starten vanaf een checkpoint. Een checkpointsysteem zou in dat opzicht niet misstaan, mede omdat het vaker voorkomt in de LEGO games.

Ondanks de genoemde technische issues kunnen we LEGO Star Wars: The Force Awakens elke Star Wars en LEGO fan aanbevelen. De game is uitermate verzorgd, met voldoende afwisseling in de gameplay die aangevuld wordt met mooie graphics, sterke voice-acting en natuurlijk de heerlijk flauwe LEGO-humor. Traveller's Tales verdient bovendien een pluim voor de nieuwe stappen die ze hebben gezet, want hierdoor is de game nog meer afwisselend dan elke andere LEGO game en dat maakt het gelijk tot een zeer aangenaam avontuur om te beleven. Ja, LEGO Star Wars: The Force Awakens is duidelijk de beste LEGO game in het portfolio van Traveller's Tales.

• Afwisseling in gameplay
  • Blijven doorspelen na afronden verhaal voelt nuttiger
  • Millenium Falcon gameplay Humor