WRC6Logo
Review: WRC 6: FIA World Rally Championship – Vorig jaar kwam Kylotonn Games met WRC 5: FIA World Rally Championship en die game was nog niet helemaal wat het had moeten zijn. Nu, een jaar later, is daar de tweede poging met WRC 6: FIA World Rally Championship. In de twee keren dat we de game hebben mogen bekijken voorafgaand aan de release, gaf de ontwikkelaar aan erg goed geluisterd te hebben naar de feedback en dat ze de game toegankelijker hebben gemaakt voor nieuwkomers. Tijd om uit te zoeken of ze de daad bij het woord hebben gevoegd.

Geen school meer

Vorig jaar werd je in een rally school gedropt waar je de fijne kneepjes van het rallyrijden onder de knie kon krijgen. Deze school was echter dermate moeilijk dat ondergetekende – op zich een ervaren virtueel racer – er snel de brui aan gaf. Dat was niet direct een goed teken en wellicht kwam dit ook terug in de feedback, want deze school is in geen velden of wegen meer te bekennen. In ruil daarvoor onderwerpt de game je gelijk aan een tweetal races bij aanvang, om zo te bepalen wat voor jou de beste instellingen zijn.

WRC1

Een stuk praktischer, want daarmee stemt de game zich af op jouw kunnen in plaats van andersom. De twee races die je moet rijden, leveren uiteindelijk een suggestie qua instellingen op en die kan je dan accepteren of negeren. Dat is dus al een betere instap dan voorheen, zeker ook voor nieuwkomers. Wat opmerkelijk is, is dat als je de aanbevolen instellingen accepteert, je dit vervolgens handmatig moet instellen bij aanvang van je carrière. De game neemt dit dus niet automatisch mee. Vreemd, want je zou juist verwachten dat je na het accepteren automatisch op die instellingen aan de slag kan. Een wat rare designkeuze als je het ons vraagt.

Het standaard verhaal

Als je eenmaal dat gehad hebt, dan kan je aan de slag in de game. De game biedt in vergelijking met vorig jaar niet bijster veel nieuws. Je kan aan de slag in losse online uitdagingen, je kan gaan racen off- en online in losse races of complete rally’s, je kunt losse races in je eentje doen enzovoort. De modus waar je het meeste tijd aan kwijt zult zijn is echter de carrière modus en die bewandeld het traditionele pad. Je begint in de Junior WRC alwaar je tekent voor een team en vervolgens kan je deelnemen aan een selectie van rally’s uit het complete seizoen.

WRC2

Om succesvol te zijn, moet je natuurlijk de races zo goed mogelijk zien te klaren, oftewel, je moet zo hoog mogelijk eindigen qua punten. Voor het seizoen legt het team je een bepaalde doelstelling op en hetzelfde geldt voor individuele rally series door het seizoen heen. Zolang jij goed presteert en aan deze doelen voldoet, maak jij kans op nieuwe contracten en promotie naar een hogere klasse. Bij veel succes zal je dan uiteindelijk in de hoofdklasse uitkomen wat natuurlijk je doel is. En dat is het eigenlijk wel. Kortom, weinig nieuws onder de zon.

Het is te begrijpen dat de ontwikkelaar eerst een goede basis wil leggen alvorens ze gaan innoveren. Een verstandige keuze, want enkel met een goede basis kan je iets uitbouwen tot een groot succes. Nu was de basis van WRC 5 een beetje gammel, waardoor men het met WRC 6 opnieuw probeert. In dat kader kunnen we stellen dat deze game er zeer zeker op vooruit is gegaan. Het voelt allemaal net wat beter aan tijdens het rijden, de tracks zijn voldoende gevarieerd en de visuele effecten hebben allemaal een positieve invloed op de beleving.

Maar helaas…

Tot zover het goede nieuws, want ondanks dat je aan alles merkt dat men een stap vooruit heeft gemaakt, kunnen we het ‘net niet’ gevoel niet onderdrukken. De rally’s zijn lang, leuk en gevarieerd, en de toevoeging van de Super Special Stages is een welkome afwisseling tussen de gewone races door. Daarnaast ziet de game er best netjes uit en de carrière is ondanks het vaste principe vermakelijk genoeg. Maar wat het eigenlijke slechte nieuws is, is dat de game op veel punten tekort schiet en dat kan de ervaring bij momenten ernstig bederven. Sterker nog, de game bevat nu een penalty systeem dat volstrekt idioot genoemd mag worden.

WRC3

In rally games is het de bedoeling om zo snel mogelijk van A naar B te rijden. Heel simpel en dat is het. Als jij van de baan vliegt, crasht of onverhoopt je auto tussen de hooibalen parkeert, dan verlies je kostbare tijd. Dat heb je natuurlijk volledig zelf in de hand. Dus hoe netter je rijdt, hoe groter de kans is dat je een goede tijd neerzet. Het is dus zaak om goed op te letten en geen fouten te maken, want dat kan van flinke invloed op het eindresultaat zijn. Daarom is juist het penalty systeem bizar, want deze geeft je namelijk een tijdstraf als je van de baan vliegt, je auto reset of toeschouwers raakt. Raar, want in elk geval van falen verlies je sowieso al tijd omdat je opnieuw moet optrekken.

Als je dan ook nog eens een tijdstraf krijgt, die totaal willekeurig wordt uitgedeeld, dan is je kans op succes verkeken. Met races die rustig vijf tot negen minuten kunnen duren, zit er niets anders op dan opnieuw beginnen en nee, dat komt het tempo niet echt ten goede. WRC 6 pretendeert een realistische racer te zijn wat het penalty systeem eens te meer tot een rare toevoeging maakt. Dan nog te bedenken dat het helemaal lachwekkend wordt als je een penalty krijgt voor ‘off-road’ rijden. Jazeker, je krijgt straf voor off-road rijden, terwijl dat min of meer de definitie van de sport is. Sorry, maar dan heb je het als ontwikkelaar duidelijk niet begrepen.

WRC6

Matige balans

Een ander punt waar we de game vorig jaar op hebben afgerekend, is dat de balans niet goed was. De carrièremodus wekte vorig jaar namelijk de indruk dat deze je liet winnen, omdat je altijd een fractie van een seconde sneller was dan de concurrent. Dat is nu niet meer aan de orde, gelukkig, maar helemaal in orde is de balans ook niet. Het lijkt zelfs erger uit balans te zijn, want de ene rally serie win je met een overmacht qua tijd (soms zelfs met 2 minuten voorsprong), terwijl je de andere op dramatische wijze verliest, terwijl je uitstekend gereden hebt. Kortom, hoe goed je ook rijdt, de verschillen in tijd tussen jou en je concurrenten is soms onrealistisch groot.

Wat hier dan in negatieve zin nog aan bijdraagt, is het eerder genoemde penalty systeem en dan kunnen we ons goed voorstellen dat je gefrustreerd raakt. Andere zaken die tot frustratie kunnen leiden, is dat de auto’s soms ontzettend glijden over de weg. Met name bij scherpe bochten lijken de physics niet helemaal in orde, waardoor je vaak uit de bocht vliegt en dus kostbare tijd verliest. Ook vliegen de auto’s geregeld bij het minste of geringste over de kop en je komt overal betonnen boompjes en struikjes tegen. Sommige objecten kan je kapot rijden en anderen weer niet, wat ook wat willekeurig lijkt, waardoor je soms op totaal onnatuurlijke wijze tot stilstand komt.

WRC5

Daar komt nog bij dat de navigator onbetrouwbaar is, want de info die hij verstrekt komt wel eens te laat, veel te vroeg of is domweg inaccuraat, waardoor je onnodige fouten maakt. Helemaal irritant is het als je crasht en de navigator gewoon door blijft ratelen, waardoor je helemaal het overzicht kwijtraakt. Daar kan je dus niet blind op vertrouwen en dat is jammer. Het enige waar je wel op kan vertrouwen, zijn je ogen en dat helpt gelukkig veelal – logisch ook. Hoewel je zo hier en daar wel stukjes op tracks tegenkomt die volstrekt onduidelijk zijn met als gevolg dat je de auto naast de baan parkeert. Maar goed, dat nemen we maar voor lief.

WRC 6: FIA World Rally Championship is een game die op veel punten beter is dan vorig jaar. De kern, het racen zelf, is duidelijk vooruit gegaan en dat is een positieve ontwikkeling. Het rijdt net wat vlotter, het ziet er mooier uit, het is gevarieerd en de verschillende weersomstandigheden voegen echt wat toe aan de beleving. Zodoende voelt de game als een degelijk product aan, zij het niet dat de ontwikkelaar dit zelf verpest door een totaal onnozel penalty systeem. De navigator is ook niet accuraat, de physics zijn niet in orde en de balans lijkt nog steeds een beetje zoek te zijn. Dat is echt jammer, want de vooruitgang die men boekt wordt hiermee tenietgedaan.

• Gevarieerde tracks
  • Afwisselende raceomstandigheden
  • Super Special Stages