carnivalgamesvr
Review: Carnival Games VR – Carnival Games zijn er in allerlei soorten en maten, en de nieuwste telg in de franchise is speciaal gemaakt voor PlayStation VR. De vrij gekende serie staat bekend om de simpelheid van de games en de fun die het brengt, waardoor het voor jong en oud erg leuk is. Met Carnival Games VR kan je de bekende gameplay beleven op de PlayStation 4, maar dan nu geheel in virtual reality. Of dat net zo leuk is als de realiteit is natuurlijk de hamvraag en daarom trokken wij erop uit in een virtueel park vol met allerlei leuke spelletjes.

Verschillende thema’s, verschillende games

Carnival Games VR is eigenlijk een heel eenvoudige PlayStation VR game. Je begint op het centrale punt in de wereld en kan vervolgens kiezen welk gebied je betreedt. Althans, dat kan op een later tijdstip, want aanvankelijk zijn alle locaties nog afgesloten op eentje na. Deze zul je logischerwijs als eerste betreden en daarmee kom je op een nieuwe plek uit die omringt is met spelletjes die voor een groot deel op dat thema zijn afgestemd.

cg1

Als je dan de spelletjes speelt, zul je tickets krijgen naargelang je prestatie en die kan je inwisselen bij het prijzenkraam. Hier kun je allerlei prijzen krijgen, wat uiteenloopt van een zwaard tot een brandweerauto en van een draak tot een paraplu. Alle items die geen effect hebben, komen dan terecht in je eigen prijzenkamer, waar je de diverse verzamelde items ziet staan. Verzamel je er genoeg, dan kan je in de prijzenkamer ook weer wat activiteiten uitvoeren. Dat zijn echter extra’s, want het draait voornamelijk om het spelen van de verschillende games.

Die verschillende games zijn aanvankelijk allemaal verborgen achter slot en grendel, maar die speel je vrij door met je tickets bepaalde objecten te kopen in het prijzenkraam. Een groot gedeelte is voor je eigen verzameling, maar per gebied kun je ook bepaalde items kopen die nieuwe kramen unlocken waar je spelletjes kan spelen en zodoende zul je op een gegeven moment alle spelletjes in een gebied vrijspelen en dan ga je naar het volgende. Met in totaal vier gebieden waar je drie of meer spelletjes aantreft, is er dus best wat te doen in de wereld van Carnival Games VR.

cg2

Leuk vermaak, maar…

Deze spelletjes zijn zeer uiteenlopend, maar over het algemeen vrij simplistisch. Zo zul je met twee pistolen op allerlei bewegende objecten moeten schieten. Ook zul je zoveel mogelijk basketballen door de ring moeten gooien, moeten ringgooien, honkballen vangen, flessen omgooien en nog veel meer. Het zijn die typische games die je ook op de lokale kermis aantreft, het enige verschil is dat je nu niet tientallen euro’s kwijt bent aan die spelletjes, behalve dat je wel Carnival Games VR moet kopen.

Deze spelletjes zijn erg variërend, dat moeten we de game meegeven, maar over het algemeen zijn ze dermate simpel dat je er niet bijzonder lang bij blijft hangen. Er zijn zo hier en daar wel uitschieters die leuk zijn om eens te ervaren, namelijk het beklimmen van een kasteel en het bezoeken van een spookhuis. Dan is er ook veel meer interactie, daar waar alle andere spelletjes vooral erg statisch zijn. Carnival Games VR is wat dat betreft dan ook een PlayStation VR game die vooral leuk is voor korte potjes tussendoor en voor als je de kinderen zoet wilt houden op een verjaardag.

cg3

Je kunt overigens de uitdaging flink opvoeren door bij elk spelletje drie sterren te verzamelen. Dit levert je niet alleen een sloot tickets op, ook krijg je hiervoor een Trophy. Om drie sterren te behalen, dien je bij elk spelletje de vastgestelde score te verbreken of een snelle tijd neer te zetten. Dit klinkt natuurlijk als een logische uitbreiding voor de gameplay, zij het niet dat sommige spelletjes praktisch onmogelijk te klaren zijn met een hoge score. Dat is niet zozeer omdat de game onmogelijk is, maar omdat de besturing bij momenten nogal te wensen overlaat. De game speel je namelijk met PlayStation Move controllers en die worden lang niet altijd goed geregistreerd.

Bij spelletjes waarbij beweging erg belangrijk is, is het cruciaal dat de registratie van jouw beweging middels de controller zeer nauwkeurig wordt vertaald naar het beeldscherm. Dat is waar het echter de mist in gaat, want hoe goed we ook mikken, de te gooien objecten vliegen soms de meest bizarre kanten op. Dat had men gemakkelijk kunnen voorkomen door een crosshair in te bouwen en hoewel dat niet realistisch is voor de ervaring, is dat wel een manier om in ieder geval je doel te bereiken, want in de huidige staat is het soms onmogelijk en dat is best jammer, want de game is leuk.

cg4

Ontspannen sfeer

De besturing is echt het grootste euvel van Carnival Games en dat komt puur doordat de registratie vaak niet goed is. De game vraagt nauwkeurig te mikken, maar als dat niet haalbaar is, is de lol er snel vanaf. Laten we de game echter niet tekort doen. Als we bijvoorbeeld aan het schieten zijn, klimmen of in het spookhuis zitten, dan is er niets aan de hand en werkt het als een zonnetje. Wat ook in het voordeel van de game spreekt, is dat er een ontzettend vrolijke sfeer hangt. Het is vrolijk, gezellig en kleurrijk, waardoor je helemaal blij wordt van het geheel.

Bovendien ziet het er visueel best netjes uit. Laat je ook zeker niet misleiden door de screenshots. De game is namelijk een stuk mooier dan we op de screenshots te zien krijgen. Wat wel een beetje zonde is, is dat de game te maken heeft met pop-up, waardoor NPC’s regelmatig ineens in beeld verschijnen als je om je heen aan het kijken bent. Maar goed, dat is slechts een detail, want voor de rest is het op audiovisueel vlak gewoon in orde. Overigens is de plaatsing van sommige tentjes wat onhandig, want je moet wel heel erg ver naar achteren draaien om die te zien, zodat je het spelletje of de ruimte kunt betreden, maar dat is slechts een smetje op het geheel.

carnival-3

Carnival Games is een geinige verzameling van diverse spelletjes die ideaal zijn voor de wat jongere gamers onder ons. De beleving is prima in VR, omdat de game een goede en vrolijke sfeer kent. Door leuk met geluid te spelen, zal de jonge gamer zich zeker in een attractiepark wanen en dat is natuurlijk eens te meer een positief punt voor de algehele sfeer. Een fors nadeel is wel dat de PlayStation Move registratie zeer regelmatig niet goed is, waardoor sommige spelletjes al snel heel erg frustrerend worden en dat is jammer, want daarmee zaag je aan de stoelpoten van de fundering van deze titel. Los van dat is Carnival Games VR een best vermakelijk pakket met minigames dat zeker enige plezier zal opleveren.

• Diverse verschillende spelletjes
  • Leuke sfeer en ziet er grafisch netjes uit
  • Het spookhuis bezoeken is geinig