lethalvrlogo
Review: Lethal VR – PlayStation VR samen met de PlayStation Move is een uitstekende combinatie voor shooters. Dat wisten Until Dawn: Rush of Blood en The London Heist al te bewijzen. De kleine ontwikkelaar Three Fields Entertainment vult dit genre nu aan en komt met Lethal VR, een first person shooter waarin alles overhoop schieten centraal staat. Dat klinkt per definitie al leuk, maar is het in de praktijk net zo leuk als dat het klinkt? Wij bewapenden ons met Move controllers, deden de VR-bril op en gingen aan de slag.

Ellenlange training

Lethal VR vertelt het verhaal van een FBI-rekruut die zich moet bewijzen op de schietbaan. Gedurende de game krijg je allerlei losse opdrachten voorgeschoteld en steeds zal de moeilijkheidsgraad iets toenemen. De game omvat meer dan 30 levels en dat fungeert in zekere zin als een ellenlange training om je voor te bereiden op het werk in het veld. Zover zal het echter nooit komen, want de game beperkt zich puur tot tientallen trainingslevels die je één voor één dient af te werken.

lethalvr1

Qua verhaal omvat Lethal VR praktisch niets en het is meer dat de ontwikkelaar deze context bij de game geeft. Dat hadden ze net zo goed weg kunnen laten, want er komt helemaal niets van het verhaal terug in de game. Dat neemt echter niet weg dat de game best wel vermakelijk is om te spelen, want hoewel ‘ellenlange training’ misschien wat negatief klinkt, is dat in de praktijk een ander verhaal. Het is namelijk meer om de context van de game te duiden. Met dat genuanceerd kunnen we de verschillende onderdelen gaan bekijken.

Knallen en werpen

Gedurende je training werk je in sets van vijf levels een trainingserie af. De eerste serie is rekruut, daarna volgt beginner, nadien rookie enzovoort. Ieder level schotelt je een andere opdracht voor. Dat kan vijanden kapot schieten zijn, zonder dat je burgers mag raken. Dit kan ook vazen kapot schieten zijn of met messen in ronde schijven werpen, die in latere levels ook nog op verschillende snelheden bewegen. Nog wat later in de game gooit de game alles door elkaar en moet je zowel schieten als met messen, een machete of werpsterren gooien.

Kortom, ieder level dat je voorgeschoteld krijgt biedt weer een andere opzet, maar het doel blijft keer op keer hetzelfde. Dat is namelijk zo snel mogelijk je doelen uitschakelen en als je een bepaald score aantal bereikt, speel je het volgende level vrij. Dat is in feite voldoende om verder in de game te geraken. Er is echter meer, want je krijgt bonussen op basis van je snelheid. Zo loopt er een timer af en zodra je de doelen voltooid hebt, krijg je het aantal punten dat nog op het bord staat uitgekeerd als score, bovenop de score die je gezet hebt met betrekking tot waar je doelen hebt geraakt. Zo levert een headshot meer op dan een schot in een arm.

lethalvr2

Afhankelijk van de uiteindelijke score krijg je een rating toegekend waarbij ‘deadly’ het maximaal haalbare is. Op basis van je prestaties bij ieder level in de serie, wordt er nog een totale beoordeling toegekend aan de serie. Je kunt vervolgens willekeurige levels zo vaak opnieuw spelen als je zelf wilt. Je score wordt bijgehouden op een lokale leaderboard, dus als je broertje op jouw account een poging wil wagen, dan kan je dat met elkaar vergelijken. Online leaderboards zijn echter niet aanwezig, dus het is allemaal vrij compact en simpel.

Vermakelijk, maar beperkt

De genoemde opdrachten zijn niet bijster gevarieerd, maar enige afwisseling doet zich aan door middel van verschillende wapens. Naast de genoemde werpwapens, zul je ook met een revolver, een uzi en een wat futuristisch wapen kunnen schieten. Die simpele zaken moeten voor net even wat meer afwisseling zorgen en daarbij geldt dat je in sommige levels wat decor te zien krijgt. Desalniettemin is het geheel alsnog heel erg beperkt, want ieder level is in dezelfde arena gesitueerd en daardoor is het visueel een weinig indrukwekkend verhaal. Het is grafisch sowieso vrij matig, wat een beetje jammer is.

De game laat zich ook in 70 minuten uitspelen en dat is natuurlijk wel erg kort voor een prijs van €14.99. Natuurlijk leunt de game op het herspelen van de levels, want eigenlijk wil je overal een ‘deadly’ beoordeling scoren. Dit kan voor enige replaywaarde zorgen evenals dat je kan proberen om alle Trophies te verzamelen. Buiten dat is en blijft het een erg beperkt geheel. Dat neemt niet weg dat we wel plezier hebben gehad aan de game en dat is deels te danken aan de bonusmissies. Na het voltooien van een serie levels krijg je namelijk een bonuslevel en daar zijn er vanzelfsprekend meerdere van.

lethalvr3

Die bonuslevels zijn geïnspireerd op verschillende films. Zo krijg je een golden gun in je handen geduwd, de revolver van Dirty Harry en zelfs de hoed van Oddjob. Kijk, dat is creativiteit en dat is net wat de boventoon voert, maar helaas komt dat te weinig terug. Maar begrijp ons niet verkeerd, het lange uurtje dat we bezig waren hebben we ons zitten vermaken. De meeste mannen vinden schieten leuk en ongeacht het nu virtual reality betreft, ook in dit geval was het een leuk uurtje.

Dat is… vervelend

Qua gameplay is Lethal VR overduidelijk een simpel product. Het zal geen diepe indruk achterlaten en na een uur of twee intensief spelen ben je er wel klaar mee. Misschien dat je later nog eens terugkeert om de genoemde redenen, maar dat is het dan. Wel is dit een ideale game om aan familie of vrienden de mogelijkheden van virtual reality op de PlayStation te demonstreren. Jammer genoeg is het visueel alleen niet zo indrukwekkend, want om de grafische capaciteiten van de headset te tonen kan je beter een Robinson: The Journey aanwenden.

Het grafische aspect is niet het enige wat een beetje teleurstelt, ook qua gameplay roept de game bij momenten onnodig frustratie op. De game beschikt namelijk niet over een opties menu, waardoor je de PlayStation Move en headset niet opnieuw kan kalibreren (de standaard centreer functie van de headset werkt nauwelijks). Als je links en rechts van je ook aan het schieten bent, gaat dat nog wel aardig. Moet je echter met messen werpen? Dan wordt het een ander verhaal, want sommige hoeken kan je alleen met zeer veel moeite bereiken.

lethalvr4

Daarnaast werkt het werpen gewoon niet zo lekker, want soms valt het mes of de ster zomaar uit je handen en als je er twee tegelijk wilt gooien, ontstaat er regelmatig in-game een onmogelijke botsing. Dit kost dan weer onnodig veel tijd. Bijgevolg raakt de PlayStation Move uit balans en gaat het richten met een pistool moeilijker, omdat de kogel een andere baan neemt dan je richt met de Move. Als je dan per ongeluk burgers doodschiet, is het afgelopen en moet je opnieuw beginnen. Vervelend dus. Ook is het irritant dat de game sommige hits wel registreert terwijl het zo goed als mis was en overduidelijk rake hits als mis aanmerkt.

Lethal VR is een simpele game, maar het zorgt wel voor vermaak. Het schieten werkt prima, het werpen van messen en meer een stuk minder. Dat laatst zorgt voor wat frustratie bij momenten, omdat de game ook niet altijd goed de impact registreert. Ook het gebrek aan een optie om de Move controllers opnieuw te kaliberen is onhandig. Daar tegenover staat wel dat je best veel plezier kunt beleven met deze game. Zolang alles goed gekalibreerd is, gaat het prima - afgezien van lastige werphoeken. Het hoogtepunt in de game zijn de bonus missies, waarbij je iconische wapens ter handen neemt, leuk gevonden. Lethal VR is een korte vermakelijke game, maar wel met wat kritiekpunten waar je rekening mee moet houden. Ook de prijs is relatief hoog voor de korte speelduur. Afgezien van dat, een geinige game voor tussendoor.

• Schieten in VR blijft cool
  • Bonus missies
  • Leuk voor tussendoor...