Review: Flame in the Flood – Games proberen steeds realistischer te zijn, maar het is nog altijd heel normaal als een held in een spel niet eet, drinkt of slaapt, maar toch zonder enige moeite door blijft gaan. Dingen die wij moeten doen om de dag door te komen is in negen van de tien games helemaal niet nodig om vrolijk door het leven te gaan. Toch zijn er de laatste jaren sporadisch titels op de markt verschenen die juist deze levensbenodigdheden het middelpunt van de game maken, oftewel de zogenaamde survival games. Flame in the Flood is een titel in dit genre.

Elk begin is moeilijk

In Flame in the Flood word je meteen in het diepe gegooid. Er wordt niet vertelt wat er aan de hand is en wat er is gebeurd. Je wordt wakker gemaakt door een hond en samen met hem moet je zien te overleven. Om dit te doen, moet je goed eten en drinken en natuurlijk is voldoende slaap ook heel erg belangrijk. Al snel kom je er achter dat er een grote overstroming heeft plaatsgevonden, en dus heb je ook een vlot nodig om jezelf over het water te kunnen voortbewegen.

Voor je vaartuig geldt echter hetzelfde als voor jezelf: je moet deze onderhouden en zorgen dat je geen brokken maakt om deze in topconditie te houden. Je bent immers net zoveel tijd kwijt op het land als op het water. Je moet dus niet alleen op zoek naar middelen om zelf te kunnen overleven, maar je moet ook zorg dragen voor je vlot. Dit is namelijk de enige manier om over de vele watervlaktes te komen en zo uiteindelijk een stad te vinden die niet is overspoeld en waar ze je kunnen opvangen en helpen.

Overleven

Op zich doet Flame in the Flood niets nieuws in vergelijking met andere survival games. Je gaat op zoek naar voedsel, water en dingen die je kunnen helpen om bijvoorbeeld betere kleding te maken. Het enige wat anders is, is dat je nu ook een vaartuig hebt dat je moet onderhouden en eventueel sterker maken. Je kunt alleen niet een ongelimiteerd aantal dingen bij je dragen, dus je moet goed managen welke items je laat liggen en welke je meeneemt. Ook het weer en de omgeving hebben invloed op jouw gesteldheid, dus je moet met alles rekening houden. Je hebt dan ook echt het idee dat je aan het overleven bent en daar is genoeg plezier aan te beleven.

Opnieuw

Waar Flame in the Flood ook hetzelfde is als in games in hetzelfde genre, is het gebruik van permadeath. Leg je dus het loodje, dan begin je weer van voor af aan. Je zou denken dat de game hierdoor een groot trial & error-gehalte zou hebben, maar dat is niet het geval. Het spel maakt gebruik van ‘procedural generated levels’, dus elke speelbeurt is weer anders. Je kunt dus niet gebruikmaken van je vergaarde kennis in je vorige avontuur. Dit is dus niet iets nieuws, maar wel heel vet, want zo is elk nieuw avontuur weer een frisse ervaring. Voor gamers die niet van permadeath houden is er ook een optie dat de game op sommige momenten je avontuur opslaat, zodat je op dit punt weer verder kunt gaan.

Eigen stijl

Waar Flame in the Flood zich wel mee weet te onderscheiden van andere survival-games, is met zijn grafische stijl. Dit is een beetje abstract en dat is vooral in de hoofdrolspeelster te zien. Zij ziet er een beetje misvormd uit, met ogen die op vreemde plekken zitten. Deze stijl zal niet iedereen aanspreken, maar wat je er ook van mag denken, het zorgt toch voor een alleraardigst schouwspel en het past gewoon bij de game. Het geeft het spel sowieso een geheel eigen persoonlijkheid.

Ook qua audio weet het spel goed te scoren. Zo wordt het gevoel van overleven versterkt door het zeer goede gebruik van muziek en soms juist door het gebrek daarvan. De ontwikkelaar is niet bang om af en toe de game zo goed als stil te laten vallen qua geluid, maar ze doen dat op momenten waar dat ook echt bijdraagt aan de scene. De muziekstukken die dan wel weer worden ingezet passen ook perfect bij het geheel. Het geluid, of het gebrek hiervan, werkt dan ook sfeerverhogend.

Filteren

Helaas is niet alles even positief aan Flame in the Flood. Wat bijvoorbeeld soms wel vervelend is, is dat niet altijd even duidelijk is hoe je iets voor elkaar moet krijgen. Zo had ik vervuild water in een potje gedaan, dus was het zaak om dit eerst te zuiveren voordat ik deze consumeerde om ziektes te vermijden. Ik had wel een filter om dit te doen, alleen kon ik die niet gebruiken in het menu van al mijn voorwerpen die ik in bezit had. Na enige tijd kwam ik er achter dat ik dit weer in een ander menu moest doen. Niet heel erg intuïtief dus.

Blokkade

Een ander minpunt is dat het er soms op lijkt dat er tijdens het vaargedeelte een route is geblokkeerd, maar dit is niet het geval. Zo zie je af en toe bomen, maar die blokkeren een route die gemakkelijk doorheen te komen is. Je pakt daardoor dan een veel moeilijkere route waarbij je veel meer kans hebt dat je schade oploopt aan je boot. Je denkt het dan op een gegeven moment door te hebben en dan vaar je naar de plekken toe waarvan je dus denkt dat je er langs kan, maar dan is het opeens niet meer het geval. Dat kan soms erg frustrerend zijn. Helemaal als je boot op het punt staat uit elkaar te vallen.

Gevaar!

Ook op het land worden gevaarlijke dingen soms te goed verstopt. Zo zijn er verschillende wilde dieren die jou maar al te graag willen aanvallen. Dit laatste levert soms echter wat oneerlijke gameplay op. Zo kunnen slangen zich soms zo goed verstoppen dat je ‘uit het niets’ opeens wordt gebeten. Als dat net op een moment komt dat je al zwak bent, is het avontuur over en uit. Dit voelt af en toe als vals spelen en dat verprutst soms het plezier in het spel.

Flame in the Flood is een leuke survivalgame geworden, die alleen wordt verstoord door wat vervelende momenten tijdens het spelen. Zo werken de menu's niet altijd even intuïtief, zijn wel degelijk begaanbare vaarroutes op het oog geblokkeerd en word je af en toe verrast door vijanden die je niet kunt zien. Deze hebben dan ook een negatieve invloed op het spel. Toch is er nog genoeg plezier te beleven aan Flame in the Flood. De interessante grafische stijl en sfeervolle audio zorgen voor een mooie aankleding van het geheel en elke speelbeurt voelt weer fris aan. Zelfs gamers die een hekel hebben aan permadeath in survival games kunnen, dankzij (optionele) checkpoints, ook van deze titel genieten. Dit in combinatie met een zeer aantrekkelijke prijs van nog geen 15 euro, zorgt ervoor dat de game een breder publiek kan aanspreken dan andere titels in dit genre.

• Interessante grafische stijl
  • Elke speelbeurt is weer anders
  • Prima muziek