Review: Psychonauts in the Rhombus of Ruin – Het ziet er dit jaar niet heel erg rooskleurig uit voor PlayStation VR-bezitters. Dat komt niet doordat de virtual reality headset niet tof is, – want dat is het stukje hardware wel degelijk – maar het ontbreekt aan games in 2017. Resident Evil VII liet vorige maand heel goed zien wat voor extra dimensie PlayStation VR kan geven aan een Triple A-game, maar voor de rest zit er eigenlijk vrij weinig in het vat. Eén van de nieuwe titels die dit jaar de virtual reality headset voor de PlayStation 4 levend moet houden, is Psychonauts in the Rhombus of Ruin. Is deze game genoeg om PS VR-bezitters voorlopig zoet te houden?

Overbrugging

Rhombus of Ruin is niet zomaar een game die gebruik maakt van het Psychonauts-universum, het is de brug die het eerste deel met het aankomende tweede deel verbindt. Het spel begint dan ook direct na de afloop van het eerste deel. Hoofdrolspeler Raz is dus een officieel nieuw lid van de Psychonauts. Het gehele team is op weg naar huis, maar komt er dan achter dat Truman Zanotto – de vader van je vermeende vriendin – is ontvoerd. Natuurlijk ondernemen Raz en de rest van de Psychonauts meteen actie om Zanotto te redden.

Voor iedereen

Double Fine heeft ervoor gekozen om van Rhombus of Ruin een point-and-click game te maken. Dit is een goede keuze, want het spel is hierdoor voor iedereen te spelen die een virtual reality headset heeft voor de PlayStation 4. Het grote voordeel is namelijk dat je niet hoeft te bewegen. Ja, je kunt wel met je hoofd draaien, maar je hoeft niet te ‘lopen’. Hiermee wordt eventuele ‘motion sickness’ een non-issue. Om toch op verschillende plekken te komen, maak je gebruik van één van de krachten van Raz, namelijk ‘clairvoyance’. Hiermee kan je in de gedachten van iemand kruipen en dus ook door diens ogen kijken. Tevens kan je andere krachten gebruiken om dingen of personen te beïnvloeden.

Lekker simpel

De krachten die je tot je beschikking hebt, heb je nodig om verschillende puzzels op te lossen. Eerst moet je de persoon die of het voorwerp dat je wilt beïnvloeden aankijken, zodat deze gaat oplichten. Daarna kun je pas een kracht gebruiken en elk is toegewezen aan één knop. Dat maakt alles lekker simpel en je bent gelukkig niet aan het klooien om iets voor elkaar te krijgen. De puzzels die je tijdens je avontuur krijgt voorgeschoteld, zijn zeer divers en perfect aangesloten op het verhaal. Ze zijn echter niet bijster moeilijk en dat is op zich wel een beetje jammer. Het is nog steeds leuk, maar iets meer uitdaging had niet misstaan.

Over één nacht ijs

Wat wel meteen opvalt als je de game speelt, is dat er heel veel liefde in is gestoken. Double Fine is natuurlijk druk bezig met Psychonauts 2, maar heeft daardoor deze VR-game niet als een los en onbelangrijker projectje behandeld. Grafisch ziet het spel er mooi en verzorgd uit, en de voice-acting is heel erg goed. Alle originele stemacteurs zijn weer gebruikt; ze weten hun teksten zeer overtuigend te brengen en zijn wederom erg grappig. Er zijn ook meer grappen en grollen te vinden in de omgevingen en dat laat nog maar eens zien dat de ontwikkelaar niet over één nacht ijs is gegaan.

Zelfs over de titelmuziek is heel goed nagedacht. Dit is een knipoog naar een heel beroemde filmserie. Dit is echt heel slim gedaan en brengt direct een glimlach op je gezicht en laat je hiermee weten wat je van de rest van het spel kunt verwachten. Tevens zit je tijdens het avontuur regelmatig te grinniken of lachen. Is het niet door een grappige tekst van één van de personages, dan is het wel iets in de omgeving. Het is gewoon heel tof dat een ontwikkelaar echt over alles goed heeft nagedacht en dit heel secuur heeft uitgewerkt.

Point, point, point and click

De gehele game mag dan wel super verzorgd zijn, op één punt had Double Fine zich iets meer mogen focussen en dat is het gebruiken van objecten of personages. Om deze op te lichten, zodat je weet dat je een desbetreffend iemand of een ding kan manipuleren, moet je regelmatig vrij precies mikken. Dit had wel wat losser mogen zijn, zodat je niet zo precies hoeft te richten. Vooral in scenes waar je verschillende dingen die bij elkaar zitten kunt gebruiken, wil dit wel eens voor wat problemen zorgen, doordat een kleine beweging van je hoofd ervoor kan zorgen dat je net iets oplicht wat niet de bedoeling is.

Kort, maar krachtig

Er is eigenlijk nog een minpunt, maar dat kan hier ook als een pluspunt worden beschouwd. Rhombus of Ruin is namelijk niet heel erg lang. De game duurt rond de twee uur en dan is het over. Ik had alleen heel erg graag door willen spelen. Ja, de gameplay had wel iets uitdagender mogen zijn en het richten had wat losser gemogen, maar mede door het gelikte geheel en de leuke grapjes had het voor mij wel langer mogen duren. Het gaat hier echter om een game van nog geen 19 euro, dus eigenlijk kan en mag je niet veel meer verwachten van een spel met een zeer hoge productiewaarde. Je krijgt namelijk wel degelijk waar voor je geld. Dat ik wel heel erg graag langer had willen spelen, laat wel zien dat er een goede game is afgeleverd door Double Fine.

Double Fine laat zien dat Psychonauts in the Rhombus of Ruin niet zomaar een simpel zijproject is geweest om zo de fans maar tevreden te houden voordat Psychonauts 2 in de winkels ligt. Vanaf het begin merk je dat er heel veel liefde en zorg in de PlayStation VR-game is gestoken. De graphics zien er verzorgd uit, de voice-acting is heel erg goed en er zijn veel leuke verwijzingen of grapjes te zien in de diverse omgevingen. Zelfs de titelmuziek is heel slim gedaan en weet een glimlach op je gezicht te brengen. De gameplay zelf weet echter dit hoge niveau niet te halen. Het zit goed in elkaar en is leuk om te doen, maar het had wel iets uitdagender mogen zijn. Tevens staat het vrij precies moeten mikken om objecten of personen te beïnvloeden het spel soms wat in de weg. Al met al is Rhombus of Ruin een leuk point-and-click avontuur geworden en is de game voor zowel fans als niet-fans van het Psychonauts-universum een aantrekkelijke aankoop, ook al duurt dit plezier helaas niet zo lang.

• Prima voice-acting
  • Veel verborgen grappen
  • Met heel veel zorg en liefde gemaakt