Review: Chime Sharp – Er zijn door de jaren heen al veel puzzelgames uitgekomen voor diverse consoles, maar er zijn er maar weinig die een beetje in de buurt komen van Tetris. Veel ontwikkelaars nemen de klassieker wel als basis en voegen daar dan dingen aan toe, maar al vaak is gebleken dat meer absoluut niet beter is. Zoë Mode deed in 2010 met Chime hetzelfde en wist daarmee redelijk te scoren. Nu komen zij met Chime Sharp op de proppen, dat het origineel op alle vlakken zou moeten verbeteren.

Groot, groter, grootst

Chime Sharp is een puzzelgame en elk level bestaat uit één groot raster, waarin het de bedoeling is om rechthoeken of vierkantjes te maken van minstens 3×3 groot. Deze kun je groter maken, doordat het even duurt voordat deze verdwijnen. Zo heb je dus tijd om blokken toe te voegen en het geheel te vergroten. Hiermee kleur je uiteindelijk de desbetreffende vakjes in het raster in en krijg je punten. Tevens verandert de muziek door de door jouw gemaakte vormen. Het is dan ook de bedoeling om zoveel mogelijk van het level in te kleuren en een zo hoog mogelijke score te halen. Er zijn in totaal 16 levels, die elk ook een aantal kleine variaties aan modi met zich meebrengen.

Geen Tetris

Het principe van Chime Sharp is dus heel erg simpel en dat werkt meestal het beste voor een puzzelgame: kijk maar naar Tetris. Alleen kan deze titel zich niet meten met deze wereldberoemde game. Dit komt door een aantal punten, maar de grootste boosdoener is tijd. Je hebt namelijk maar een zeer beperkt tijdsbestek voor elk level. Nu kun je er wel voor zorgen dat deze wordt verlengd, maar ook dat is niet heel veel. Nu is tijdsdruk niet erg – Tetris maakt hier zelf ook gebruik van – maar nu zorgt het ervoor dat Chime Sharp meer een behendigheidsspel is geworden waar je reactievermogen mee wordt getest, dan dat het een puzzelgame is. Je hebt gewoon geen tijd om goed na te denken. Neem je er wel de tijd voor, dan kom je gewoon niet ver.

Kleur bekennen

Sommige levels maken je het ook nog eens een stuk moeilijker, doordat er hele slechte keuzes zijn gemaakt door de ontwikkelaar wat betreft kleur. Als je een rechthoek of vierkant hebt gemaakt, dan verandert dat stuk van het raster van kleur. Bij sommige levels is die kleur alleen bijna hetzelfde als de kleur van de diverse blokken die je krijgt om rechthoeken of vierkanten te maken. Dit maakt het dan heel moeilijk om te zien waar het blok is dat je op dat moment kunt aansturen. Het is heel vreemd dat dit niet is opgepikt door de ontwikkelaar zelf.

Eenrichtingsverkeer

Een ander probleem is dat je de verschillende blokken die je krijgt maar één kant op kunt draaien. Het komt regelmatig voor dat het sneller zou zijn om een vorm in de goede positie te krijgen als je deze de andere kant op zou kunnen bewegen. Het lijkt er nu misschien op dat we aan het mierenneuken zijn, maar dat is het absoluut niet. Zoals je al eerder hebt kunnen lezen, heb je maar heel weinig tijd per level. Het is dus heel erg belangrijk om zoveel mogelijk tijd te winnen en dit had gedaan kunnen worden door simpelweg de speler de mogelijkheid te geven om blokken zowel linksom als rechtsom te laten draaien.

Music, please

Chime Sharp weet op twee vlakken wel hele goede zaken te doen, namelijk muziek en variatie. Het spel maakt gebruik van mysterieuze melodieën die veranderen in vette muziekstukken als je de benodigde vierkanten of rechthoeken maakt. Tevens zorgen kleine verschillen per level ervoor dat het niet allemaal hetzelfde is. Zo is elk raster voorzien van een gat of gaten, waar je je blokken niet kan neerleggen. Dit klinkt erg nietszeggend, maar is in de praktijk wel degelijk van belang. Tevens krijg je in elk level een verschillende set blokken voor je kiezen, dus je kan niet continu dezelfde strategie gebruiken.

Helaas weten deze positieve punten er niet voor te zorgen dat de minpunten compleet worden weggenomen. Chime Sharp weet de speler een aardige ervaring te geven, maar daar is eigenlijk ook alles mee gezegd. Het heeft op zichzelf sowieso niet de kracht van een eerder genoemde Tetris en als je daar de aangegeven minpunten bij optelt, dan heb je helaas niets meer dan een game die de middelmaat niet overstijgt. Ook verschilt het spel maar weinig van het origineel. Er is wel degelijk plezier met de game te beleven en het heeft een zeer aantrekkelijke prijs (€9,99), maar verwacht er alleen niet al te veel van.

Chime Sharp wordt omschreven als een ritme/puzzelgame, maar het is meer een behendigheidsspel om je reactievermogen op de proef te stellen. Dit komt doordat je erg weinig tijd krijgt per level. In plaats van dat je even na kunt denken over hoe je het gaat aanpakken, moet je nu zo snel mogelijk rechthoeken of vierkanten maken, anders is het al voorbij. Buiten dat is het spel op zich best wel aardig en het geheel wordt vergezeld door vette muziek die verandert door de vormen die je hebt gemaakt. Alleen worden sommige levels je onnodig moeilijk gemaakt door verkeerde kleurkeuzes die je het overzicht ontnemen. Chime Sharp weet gewoon niet echt potten te breken.

• Prima muziek
  • Genoeg variatie doordat elk level zijn eigen set blokken heeft
  • Gemakkelijk te begrijpen