Special: Spelen met de krachten in Prey – Vol zelfvertrouwen werden we voor een tweede keer bij Bethesda op kantoor uitgenodigd om de wereld van Prey nog wat verder te verkennen. Waar we bij onze eerste hands-on kennismaking veelal de intro van de verhaallijn hebben mogen ervaren, werden we deze keer wat verder in de game geplaatst. Hier ging het vooral om het experimenteren met de diverse krachten. Onze bevindingen tot nu toe zijn erg positief.

De Neuromods werpen hun vruchten af

Zoals we in onze preview eerder dit jaar al hebben besproken, kan je in Prey zogenaamde Neuromods verzamelen om jouw krachten te ontgrendelen. Dit kunnen krachten zijn die je al bij de aliens hebt gezien, maar ook diverse talenten waarmee je bijvoorbeeld defecte turrets kan repareren of jouw eigen persoon kan voorzien van wat extra health. Deze diverse mogelijkheden zitten onderverdeeld in diverse talent trees, maar je bent volledig vrij in hoe je deze invult. Dit nodigt uit tot het uitproberen van diverse combinaties om zo uiteindelijk tot jouw favoriet te komen. Gelukkig kregen wij van Bethesda voldoende tijd om een aantal combinaties uit te proberen.

Weet je wat ik wel zou willen zijn…

Het eerste wat we natuurlijk deden, is aan de slag gaan met de buitenaardse krachten, voornamelijk de “mimic” kracht. Met deze kracht kan je veranderen in een voorwerp dat in de omgeving past. Door deze kracht op de juiste manier te benutten, kan je de aliens goed verrassen, maar ook jezelf door kleine openingen heen manoeuvreren. Denk bijvoorbeeld aan een klein luikje bij een loket: verander in een koffiekopje en je rolt er gewoon doorheen. Maar vergeet niet dat de aliens net zo goed deze krachten bezitten, wat voor de nodige schrikmomenten kan zorgen.

Een andere kracht in het assortiment is bijvoorbeeld superthermal. Kort door de bocht gezegd is dit gewoon een vuurbom die je op een bepaalde locatie kan laten afgaan. In de wereld van Prey zijn natuurlijk ook diverse objecten die kunnen ontploffen, dus de juiste plaatsing van jouw superthermal kan voor leuke momenten zorgen. Gezien we nog wel wat beperkingen hadden, hebben we lang niet alle krachten kunnen testen, maar als we naar het totaaloverzicht kijken, gaat er genoeg te beleven zijn.

Zit er een schroefje los?

Eén van de andere richtingen die je kan kiezen, is die van engineer. Als engineer kan je, zoals eerder benoemd, diverse voorwerpen repareren of zelfs upgraden. Een leuk feitje is dat veel voorwerpen, zoals turrets, verplaatsbaar zijn. Je kan deze simpelweg oppakken en ergens anders neerzetten. Met een beetje fantasie en hulp van jouw andere krachten kan je dan een behoorlijk leuke val in elkaar zetten. Naarmate je meer krachten krijgt, worden de mogelijkheden nagenoeg eindeloos om creatief de vijanden te verrassen.

De derde richting is security. Met security wordt jouw vermogen tot hacken steeds uitgebreider, waardoor je complexere systemen kan kraken. Dit kan inhouden dat je het afweergeschut van Talos I in kan schakelen om tegen jouw vijand te gebruiken, of kan inbreken op computers om belangrijke informatie te verkrijgen die nuttig kan zijn tijdens jouw tocht, of een kluis kan openen waar diverse waardevolle goederen in liggen. Nogmaals: jij als speler bepaalt waar je je prioriteiten neerlegt. Dit nodigt uit om de game nogmaals te spelen, maar dan in een geheel andere stijl.

We hebben hem in het vizier

Onze indruk van Prey blijft enigszins ongewijzigd. We zijn nog steeds enthousiast en kunnen niet wachten tot we Talos I in zijn puurste vorm mogen gaan verkennen. Een mysterieus verhaal, een groot ruimtestation om te verkennen en vijanden die zo nu en dan je haren recht overeind laten staan… Gooi daar een lekker RPG-sausje overheen en uitdagende shooter gameplay, en je hebt een verslavend mengsel. Dit is niet de Prey die we uit 2006 kennen. Dit is grootser, vernieuwender en vooral gewoon erg goed. We hopen van harte dat we begin mei nog steeds zo positief kunnen zijn.