Review: GNOG – Het puzzelgenre is rijk voorzien van een grote verscheidenheid aan games. Hier zitten traditionele titels tussen, originele en unieke. Tot die laatste categorie behoort GNOG, een game die je een reeks van puzzels voorschotelt die uiteenlopen van gemakkelijk tot redelijke hersenkrakers. GNOG is een wat vreemde eend in de bijt, dat zie je direct al als je een blik op de screenshots of trailers werpt. Maar wat is GNOG nu eigenlijk en is het überhaupt een leuke puzzelgame?
Unieke puzzels
GNOG is duidelijk geen alledaagse titel en dat is te danken aan de simpele maar effectieve visuele stijl. In de game krijg je te maken met een aantal puzzeldozen die je moet zien op te lossen alvorens je nieuwe vrijspeelt. Iedere puzzeldoos heeft een eigen thema. Zo dien je de ene keer te koken, de andere keer een ruimteschip te repareren en weer even later ben je als vogel je jonkies aan het voeden. Ja, dat slaat als een lul op een drumstel, maar het geeft wel een leuke variatie van puzzels weer.
De kleurrijke stijl draagt hier prima aan bij, want het is altijd overzichtelijk en bij momenten erg gedetailleerd, ook als het op de muziek aankomt. Dat maakt elke puzzel een ervaring op zich en daarmee komt de game goed uit de verf. Sommige puzzels zijn redelijk voor de hand liggend, maar er zijn ook puzzels die enig nadenkwerk vereisen, omdat de oplossing wat ingewikkelder ligt. Dat brengt ons gelijk bij een minpunt van GNOG en dat is trial & error. Dat komt voornamelijk doordat je in het diepe wordt gegooid en dat keer op keer.
Dit is GNOG, veel plezier
Zodra je de game voor de eerste keer opstart krijg je gelijk een puzzel voorgeschoteld die als een soort portaal dient naar de volgende puzzels. Er is geen enkele vorm van uitleg, je bent aangewezen op de puzzel en de besturing die hierbij komt kijken. Dat legt de game gelukkig wel uit, hoewel de besturing zich beperkt tot slechts een paar knoppen. Het is zelf uitzoeken hoe het werkt, maar daar kom je in eerste instantie wel uit omdat het niet zo lastig is. Bij latere puzzels dien je verschillende handelingen te verrichten in een bepaalde volgorde om de puzzel op te lossen en dan wordt het wat lastiger.
Elke puzzel is op zichzelf staand en daardoor ben je aangewezen op de hints die je gegeven worden. Bij sommige puzzels is dat vrij snel duidelijk, maar er zitten ook puzzels bij die veel meer van je vragen. Het is te allen tijde zeer belangrijk dat je goed oplet op wat er gebeurt en soms moet je ook op de muziek letten, want dat kan van enige invloed zijn. Het resultaat is dat je bij puzzels die je doorhebt er vrij snel doorheen gaat, maar als het kwartje niet gelijk valt, vervalt de game in van alles en nog wat proberen. Oftewel: trial & error totdat je met geluk ineens een nieuwe, effectieve actie ontdekt.
Uiteraard is dat voornamelijk afhankelijk van je eigen inzicht en logisch redeneren, maar er zitten wat puzzels bij die van zichzelf vrij onduidelijk zijn. Dan is van alles en nog wat proberen al snel een middel om verder te komen, maar dat is natuurlijk minder leuk. Het oplossen op zichzelf – naar eigen inzicht – is wel erg leuk en dat komt door de grote verscheidenheid in de puzzels. Voor elke puzzel heeft de ontwikkelaar een thema gekozen, zoals al aangegeven, en dat pakt prima uit. Je weet namelijk nooit wat je kan verwachten en daardoor is elke puzzel weer een verrassing. Dat iedere puzzel daarbij zijn eigen stijl en muziek heeft, maakt het geheel af.
Wat aan de korte kant
Qua gameplay valt er vrij weinig op de game aan te merken, afgezien van het genoemde punt. Maar er is wel nog een ander aspect wat ook een beetje in het nadeel van de game werkt. Door de variatie van puzzels, de vrolijke stijl en goede muziek, ben je keer op keer benieuwd naar de volgende puzzel. Maar helaas biedt de game niet al te veel puzzels, waardoor de gemiddelde gamer er met pakweg twee uur wel doorheen is. Nu is een speeltijd van twee uur zeker niet erg, maar je snakt eigenlijk naar meer, omdat de game zo verrassend uit de hoek kan komen zetten. En laten we wel wezen, twee uur voor een puzzelgame is toch wel aan de korte kant.
Als laatste biedt de game nog een extra feature voor mensen met PlayStation VR. De game kan namelijk in virtual reality gespeeld worden. Heb je geen VR-headset? Dan is het geen enkel probleem om de game op je TV te spelen, maar heb je wel een headset? Gebruik die dan vooral. Het geeft GNOG een extra dimensie waarbij je de verschillende puzzeldozen nog beter kan bekijken. Dat kan voor de oplossing zo nu en dan wel eens praktisch zijn. Bovendien is het allemaal een vrij statisch geheel, dus van motion sickness is absoluut geen sprake.
Conclusie
GNOG is een aparte game, maar men slaagt wel in haar bedoeling. Het schotelt je een reeks van puzzeldozen voor die allen een eigen thema en oplossing kennen. Het oplossen van een puzzel geeft veel voldoening en je bent elke keer weer benieuwd naar wat de volgende puzzeldoos je te bieden heeft. De game is leuk om te spelen en vooral lekker ontspannend. Heb je PlayStation VR? Doe dan zeker je headset op en geniet van een nog betere ervaring. Wel is de game wat aan de korte kant en sommige puzzels neigen wat naar trial & error, maar dat zou een aankoop niet in de weg mogen staan.
Pluspunten
- Afwisselende puzzels
- Leuke audiovisuele stijl
- Virtual reality voegt echt wat toe
Minpunten
- Neigt soms naar trial & error
- Een beetje aan de korte kant met 2 uur speeltijd
8.0
Goed of niet, ik denk dat de gebruikers van PSX-Sense niet zo van puzzelgames houden. Toch bedankt voor de review, als totaalpakket. 🙂
Deze game lijkt me wel wat, ook gezien het VR aspect. Ik pak hem daarom ff mee.
Enig idee of men DLC in de vorm van nieuwe puzzels gaat toevoegen @LennardVerhage ?
@SupremeNL: Ik verwacht van niet.