Review: RiME – De ontwikkeling van RiME heeft wat turbulente jaren achter de rug en het kwam als een grote opluchting toen de game dan eindelijk van een datum werd voorzien. Gesierd door een prachtige artstijl en muziek gecomponeerd met veel passie, weet Tequila Works een verhaal te vertellen zonder dat er ook maar één woord wordt gesproken. Het lijkt zich op magische wijze te ontvouwen naarmate je verder speelt en we worden zonder moeite steeds verder de wereld van RiME ingezogen. Maar wat is exact de aantrekkingskracht van de game? Eerlijk gezegd wisten we dat zelf ook niet te vertellen, tot we bij het einde van de game waren aanbeland.

Foxy en Journey-Guy

Ineens is alles zo duidelijk, een ware openbaring van vermoedens die steeds duidelijker werden. RiME is een typisch voorbeeld van een game waarbij je begint met niets en eindigt met niets. De hoofdrolspeler van de game is een verdwaasd jongetje dat wakker wordt op een strand en eigenlijk niet weet hoe hij hier terecht is gekomen. Alles wordt aan de verbeelding overgelaten en dat geeft vanaf het begin al de kracht van RiME weer. We beginnen met een zoektocht over het eiland en al snel komen we een vosje (wij noemen hem Foxy) tegen dat ons lijkt te roepen en probeert te sturen naar waar wij ons heen moeten begeven. Ook een schaduwachtige man in een rode cape, die we voor het gemak ‘Journey-guy’ hebben genoemd, wijst ons regelmatig de weg.

Deze weg, aangeduid door zowel Foxy als Journey-guy, is echter niet makkelijk en is bezaaid met platformgedeeltes en puzzels. Sommige omgevingen zijn net doolhoven en je kunt er gemakkelijk de weg kwijt raken. Gelukkig heeft Tequila Works hier iets op bedacht, wat natuurlijk niet uitgelegd wordt, maar wel heel handig is als je het eenmaal doorhebt. Er bevinden zich een groot aantal lantaarns op je pad. Deze zijn normaal gezien bijna gedoofd, maar zodra je op driehoekje drukt, zorgt een luide kreet ervoor dat ze groots opbranden. Zie je dus een grote vlam op zo’n lantaarn? Dan weet je dat je daar al geweest bent en verdwaal je dus minder snel. Sowieso is het geen slecht idee om de omgeving goed in je op te nemen, aangezien het esthetisch gezien prachtig is ingedeeld, maar helaas zul je dan wel regelmatig last hebben van onverklaarbare frame drops.

Puzzels: niets vernieuwend, maar wel goed

De puzzels in de game variëren per gebied, maar wijken niet al te veel van elkaar af. Als je eenmaal alle soorten puzzels hebt gehad, dan zorgen degene die later in de game op je pad komen niet meer voor een echte uitdaging. Ze zijn echter wel creatief in elkaar gezet. Zo moet je bijvoorbeeld een gouden bal over een cirkel bewegen. De gouden bal is de zon en de cirkel is de baan om de aarde. Door deze bal te bewegen, beweeg je dus de zon en zo valt het licht bijvoorbeeld op een standbeeld dat een schaduw op de muur werpt en zo een deur opent. Voor andere puzzels moet je objecten naar elkaar schuiven en vanuit een bepaalde hoek bekijken, zodat het een deur wordt, waardoor je weer verder kunt. Niet iets wat we nog niet eerder hebben gezien, maar wel op een goede manier geïmplementeerd.

De game valt wel wat in herhaling qua gameplay, maar de variatie in omgevingen maakt veel goed. Deze dagen de speler ook uit om alle hoeken en kieren uit te pluizen voor verschillende soorten collectibles, die uiteindelijk zelfs een belangrijke invloed hebben op het einde van de game! Dat zorgt er mede voor dat het onderzoeken niet saai wordt op den duur. De game kent geen combat, maar je krijgt wel te maken met enkele vijanden. Sommigen zullen vervelender zijn om te omzeilen dan anderen, maar maken wel weer deel uit van het level design op hun eigen manier. Zo worden gangen geblokkeerd door de No Face-achtige geesten tot je een bepaald item hebt gevonden, of een puzzel hebt opgelost of word je in open plekken achtervolgd door een agressieve Songbird look-a-like, waardoor je niet veel tijd hebt om te kiezen in welke richting je moet rennen.

RiME is op z’n zachtst gezegd een speciale game die - vooral naar het einde toe - enorm op de emoties inspeelt. De game weet door middel van omgevingen, muziek en collectibles een verhaal te vertellen waarbij woorden tekort schieten. De puzzels die je tegenkomt worden door herkenning en vooral gewenning steeds makkelijker, maar dit is niet echt een probleem aangezien RiME niet veel langer dan 6 á 7 uur aan speeltijd beslaat. De adviesprijs waarmee RiME op de markt verscheen is een beetje stijl, maar voor een prijs van bijvoorbeeld €29,99 kun je hem absoluut niet laten liggen. Met knipogen naar games als Zelda, The Witness en The Last Guardian, is het een aanrader voor eenieder die zich graag verliest in het verhaal van een game, wil genieten van de kleine dingetjes en vooral games speelt om te relaxen. De conclusie van de game is er één die je wellicht wel zag aankomen, maar je zonder twijfel op de gevoelige snaar zal raken. Ook wij hebben in het laatste uur nogal wat traantjes weg moeten pinken, vooral toen het ‘besef’ daar was…

• Mooie omgevingen
  • Veel collectibles
  • Prikkelt je innerlijke avonturier