Special: Het bereiken van ultiem realisme in Project CARS 2 – Project CARS begon ooit eens als een kickstarter project, maar werd op een gegeven moment opgepikt door ontwikkelaar en uitgever Bandai Namco. De game was een succes en dan is een vervolg natuurlijk niet gek. Het realisme voerde de boventoon in de eerste game en Slightly Mad Studios zet dat voort in Project CARS 2 met nog meer technieken, mogelijkheden en optimalisaties. Dat de game duidelijk de concurrentie aan wil gaan met andere grote racefranchises is geen geheim en als het op realisme aankomt, is het zeer goed mogelijk dat dit de racer is die je moet hebben.

Veel auto’s en banen

Project CARS 2 is groter, uitgebreider en diepgaander dan het vorige deel. Eén van de zaken die hieraan bijdraagt is de aanwezigheid van een enorm rooster aan tracks. Naar eigen zeggen hebben ze de meeste banen van allemaal en hieronder vallen zowel bekende tracks als wat minder bekende tracks, die uiteenlopen van Brno circuit tot La Sarthe, waar de 24 uur van Le Mans op gereden wordt. Aan diversiteit geen gebrek als we een blik op het rooster werpen. Qua auto’s is er ook een grote verscheidenheid aanwezig, wat uiteenloopt van rallyauto’s tot conceptauto’s en meer. De game bevat meer dan 200 auto’s die je in verschillende disciplines kunt gebruiken, dus het lijkt weer echt een walhalla voor raceliefhebbers te worden.

Ook in dit deel kan je weer een carrière opbouwen en dat is nu verder uitgebreid. Zo kan je deelnemen aan verschillende soorten races en daarbij volgt de game hoe je presteert om daarop te reageren. Als je bijvoorbeeld veel in Audi’s gaat rijden, dan zal dat op een gegeven moment opvallen. Het resultaat is dan dat Audi je zal benaderen om fabriekscoureur te worden, wat weer een nieuwe ervaring oplevert. Ook krijg je te maken met verschillende doelen die gesteld worden gedurende je carrière, die je uiteraard moet proberen te voltooien. Eén van deze doelen is de Triple Crown winnen, die staat voor een overwinning in Monaco, Indianapolis en de 24 uur van Le Mans.

Geen misselijke doelstelling dus, maar het toont wel in een regel aan hoe divers de game is. Racen met indycars, geen probleem. Racen met Formule 1 auto’s, geen probleem. Afijn, je snapt hem wel, maar dat is lang niet alles. Ook het online aspect heeft men van een upgrade voorzien, want je kunt nu deelnemen aan Online Championships. Een gloednieuwe modus waarin je eigen kampioenschappen op poten kunt zetten naar eigen inzicht. Het is aan jou om de gehele inrichting van het online kampioenschap te bepalen en dat geeft de game nog meer replay waarde. Hierbij volgt men online je prestaties op basis van hoe je rijdt, of je afsnijdt, beukt en voortijdig weggaat. Je speel en rijstijl hebben effect op jouw online ranking en op basis daarvan word je gekoppeld aan andere spelers, zodat men voorkomt dat je tegenover vervelende spelers komt te staan.

LiveTrack 3.0

Tot zover allemaal over het algemeen wel bekende informatie die van toepassing is op Project CARS 2. Wat echter een iets minder zichtbare, doch cruciale vernieuwing is, is LiveTrack 3.0. Dit nieuwe systeem zorgt er namelijk voor dat alle weersomstandigheden op alle banen dynamisch zijn, waardoor de ervaring nog realistischer is. Het gaat zelfs zo diep dat regen en gras gecombineerd een effect kunnen hebben. Een voorbeeld is dat een bocht aan de binnenkant wat lager ligt dan de buitenkant en als het dan hard regent, stroomt het water sowieso naar het lagere punt. Hierdoor ontstaan plassen, maar tegelijkertijd wordt het gras en de grond zompiger omdat het water beter absorbeert. Maar er komt een moment dat het te veel is en dat het gaat uitzetten.

Het gevolg hiervan is dat het water op de baan terechtkomt langs twee kanten. Enerzijds stroomt het van het hoger gelegen gedeelte naar beneden en anderzijds komt het vanaf de graskant op het circuit terecht. Dat zal je tijdens het rijden ook daadwerkelijk gaan merken, want het kan zomaar zijn dat een ronde later een plas een stuk groter is en dat je minder grip hebt als je de bocht doorgaat. LiveTrack 3.0 is wat dat betreft een heuse weersimulatie en dat beperkt zich niet alleen tot regen, ook heeft het invloed op bijvoorbeeld het seizoen. Zo zal het in het voorjaar meer regenen en in de herfst zullen er bladeren op de baan liggen. Je kan het zo gek niet verzinnen of het zit als dynamisch effect wel in de game en dat heeft uiteraard een bijbehorend gameplay effect.

Een ander mooi voorbeeld van LiveTrack 3.0 is dat als een circuit nat is, maar het is gestopt met regenen, dat de auto anders gaat reageren. Dat hangt namelijk af van de temperatuur van de auto, het spoor op de baan dat droger is, het type banden dat je hebt enzovoort. Elke race kan hierdoor een unieke ervaring op zich zijn, doordat het continu live wordt gesimuleerd. En dan hebben we het enkel over de effecten gehad, maar wat te denken van de hoogte van een circuit boven zeeniveau, de windkracht, soort lucht, tijd van de dag. Ook die zaken hebben invloed op hoe je een race zult ervaren en eerlijk is eerlijk, zo diep zien we Gran Turismo bijvoorbeeld niet gaan.

Tot op de millimeter nauwkeurig

LiveTrack 3.0 is een belangrijk aspect met betrekking tot het racen zelf, maar ook de banen waarop je zult gaan rijden bieden een bepaalde vorm van realisme. Dat komt voornamelijk omdat Slightly Mad Studios een nieuwe scantechniek gebruikt heeft om de banen om te zetten naar virtuele equivalenten. Dat zegt elke ontwikkelaar altijd, maar men verzekerde ons dat de verschillende banen in de game tot op de millimeter nauwkeurig zijn. Dat betreft dan vooral het asfalt of een andere ondergrond, dat komt zeker overeen. Maar ook de banen gaan verder dan dat. Zo is op het Long Beach circuit bijvoorbeeld elke lantaarnpaal op exact dezelfde plek geplaatst als in het echt, waardoor de ervaring haast identiek is met realiteit.

Daarbij geeft men elke auto een eigen set physics, zodat deze reageren, bewegen en rijden als in het echt en dat zorgt tijdens het rijden natuurlijk voor variatie. Sterker nog, elke auto beweegt extreem realistisch op basis van jouw stuurmanskunsten en ook daarin zal Project CARS 2 zich van andere races moeten onderscheiden. Verder mikt Slightly Mad Studios op een resolutie van 1080p met daarbij minimaal 60 frames per seconde. Wat de optimalisatie op de PlayStation 4 Pro zal zijn is echter nog niet bekend, maar naar verwachting ligt het qua resolutie nog wat hoger, zodat je op dat platform helemaal een optimale race ervaring hebt.

De ultieme racer?

Project CARS 2 belooft een racer te worden die elke racefanaat veel plezier zal bezorgen. Dat is vooral te danken aan de vele races, auto’s, modi en nieuwe features. Het racen zelf wordt ook naar een nieuw niveau getild dankzij LiveTrack 3.0 dat voor de meest realistische raceomstandigheden moet zorgen. Klinkt als een droom uiteraard, maar of men het uiteindelijk ook allemaal kan realiseren, is natuurlijk afwachten, omdat we nog niet goed de kans hebben gehad om het uit te testen. Toch was de vorige game al een goede racer en nu met een grote uitgever achter deze ontwikkeling, zou men in potentie alle ruimte en mogelijkheden moeten hebben om het idee achter de game om te zetten in een ultieme race ervaring. Aan ambitie bij Slightly Mad Studios geen gebrek en dat kan straks in de praktijk weleens voor de beste simulator gaan zorgen.