Ubisoft gooit met Far Cry 5 flink het roer om, de game zal namelijk veel gameplay elementen net even wat anders aanpakken dan in de vorige delen. Zo zullen er in Far Cry 5 geen radiotorens meer zitten die je moet beklimmen om een deel van de map te openen. Dit principe kon je eigenlijk terugvinden in elke Ubisoft-game van de afgelopen 4-5 jaar, maar men stapt er nu vanaf. Radiotorens zorgen er volgens de ontwikkelaar voor dat de speler gedwongen wordt om de omgeving te ontdekken en NPC’s tegen te komen, terwijl zij erin geloven dat dit uit nieuwsgierigheid moet gebeuren.

Het psychische effect wat de radiotorens met zich meebrengen is dat het op den duur gaat voelen als een klusje. Iemand dwingen om te ontdekken is niet de juiste manier, aldus de ontwikkelaar. Dit moet immers gebeuren vanuit de wil van de speler zelf. Hetzelfde geldt voor de mini-map, die ook niet langer aanwezig is in Far Cry 5.

In plaats van een GPS-achtige navigatie ben je namelijk helemaal op jezelf aangewezen. Het verwijderen hiervan moet ervoor zorgen dat spelers beter gaan opletten op wat er om hun heen gaande is. Je moet herkenbare punten onthouden en bepaalde gebieden leren kennen om zo zonder problemen door de map te kunnen navigeren.

De ontwikkelaar ergerde zich aan het feit dat spelers vaak alleen maar naar de hoek van hun scherm staarden, zonder echt aandacht te schenken aan de wereld om hun heen. Zonde, zo dachten ze bij Ubisoft en dus gaat de mini-map op zijn retour.