Review: That’s You! – Casual gamers zijn er in grote getale en het blijft een lastige markt om aan te spreken. Het zijn nu eenmaal geen mensen die spontaan een PlayStation 4 kopen om Trophies te gaan verzamelen in Horizon: Zero Dawn. Het succes van Nintendo’s Wii toonde echter aan dat het wel degelijk mogelijk is om een console te slijten aan die immer lastige doelgroep. Het op de E3 2017 gepresenteerde PlayLink moet de casual gamer overtuigen om overstag te gaan. Eén van de eerste games op het PlayLink platform is That’s You! – een party game pur sang. Wat vonden wij ervan?

Hoe werkt het?

Alle games in het PlayLink gamma worden geïnstalleerd op een PlayStation 4 – dat is altijd de basis. Daarna dienen spelers op hun mobiele apparaat de bijbehorende game app te downloaden vanuit de Google Play Store of de Apple app store. Juist, andere operating systemen worden helaas niet ondersteund door Sony. Vervolgens moeten alle spelers op hetzelfde Wi-Fi netwerk zitten als de PlayStation 4. Als je PS4 via de kabel aan het netwerk verbonden is (de PlayStation is dan wireless ‘onzichtbaar’), moeten alle spelers in ieder geval op dezelfde router zitten. Het lijkt heel complex maar in de praktijk is het gewoon goed geregeld. Spelers hoeven in ieder geval geen PSN account te hebben – iets wat de doodsteek zou betekenen voor een casual party game als That’s You!

Party time!

That’s You! is met maximaal zes mensen te spelen, zowel lokaal als online. Het doel van het spel is om vragen te beantwoorden of tekeningen te maken die iets over de andere spelers onthullen, waarmee punten gescoord kunnen worden. Online is wat dat betreft een beetje vreemd natuurlijk, tenzij je met vrienden op afstand kan spelen, maar dat maakt de beleving echter meteen minder leuk. Iedere ronde begint met het nemen van een selfie voor je avatar die je helemaal kunt aanpassen of verbasteren naar eigen wens.

Elk persoon krijgt zijn eigen ronde, waarin je in een omgeving geplaatst wordt om vragen te beantwoorden over de persoon in kwestie, foto’s moet imiteren of bestaande foto’s van dieren en personen moet aanpassen conform de opdracht die je op het scherm ziet. Iemand wordt bijvoorbeeld in een school geplaatst en deelnemers krijgen dan de vraag; “Hoe zou de hoofdpersoon reageren als de meester hem/haar de klas uit stuurt”. Of je moet bijvoorbeeld een foto van een konijn bewerken zodat deze lijkt op de hoofdpersoon. De hoofdpersoon kiest vervolgens wat het beste antwoord volgens hem of haar is. Kies je hetzelfde als de hoofdpersoon? Dan scoor je punten. Je kunt overigens ook jokers inzetten om extra punten te scoren als je zeker weet dat je gekozen antwoord het juiste is.

Veruit het grappigste vonden wij het imiteren van gezichten, omdat mensen die in de weer zijn met hun eigen mobieltje weinig schaamte blijken te hebben. En dat zal in alle situaties hysterische foto’s van je vrienden opleveren. De vragen die gesteld worden zijn echter relatief liefelijk te noemen (ondanks een filter om ‘gevoeligere’ vragen uit te schakelen), alhoewel je ook je eigen vragen kunt verzinnen. Dit vergt enige voorbereiding, maar maakt het spel vele malen leuker.

Het plezier dat je uit dit spel haalt, hangt zeer nauw samen met het aantal mensen in je omgeving met wie je deze game speelt én in welke setting je je op dat moment bevindt. Als je het spel met z’n tweeën speelt, wordt That’s You! namelijk heel snel heel erg oud. Als je een feestje hebt met goede vrienden en je de moeite hebt genomen om veel grappige vragen zelf te bedenken voordat het eerste glas bier geschonken wordt, kun je je een paar uur kostelijk vermaken met z’n allen.

Terug naar de ‘60’s

Een party game moet het niet per se hebben van graphics en geluid. Desalniettemin kun je zien dat Sony en de ontwikkelaar van deze game veel tijd en moeite hebben gestoken in het ontwerpen van zowel PlayLink als That’s You! PlayLink wordt daardoor meteen een aantrekkelijk concept. De verschillende omgevingen zijn divers en mooi vormgegeven met een art deco vibe die doet denken aan de jaren ‘60. De audio past wat dat betreft in dezelfde setting en sluimert op de achtergrond om de sfeer in de kamer niet te zeer te bepalen.

De verteller kan op den duur wel flink gaan irriteren, want hij wordt bijvoorbeeld hyperenthousiast als meerdere mensen het goede antwoord kiezen. Meer noemenswaardig vinden we de integratie tussen verschillende mobiele apparaten en de PlayStation 4. Naar boven swipen op je mobieltje toont meteen jouw bewerkte afbeelding op het grote scherm. Wel moet je tussen rondes door naar ons gevoel net iets te lang wachten om verder te kunnen. Als het iets sneller zou gaan, zou dat de flow van een sessie wel verbeteren.

That’s You! is één van de eerste games waarmee Sony het PlayLink concept kracht bijzet. Er is goed nagedacht over de manier waarop casual gamers geïnteresseerd kunnen raken in de meer serieuze games. Het gemak waarmee spelers deel kunnen nemen aan een speelsessie is geweldig evenals de technische integratie van verschillende mobiele apparaten en de Playstation 4. That’s You! is echter een simpele game die je een paar keer speelt en die je daarna wel voor gezien houdt vanwege de simpliciteit in gameplay. Deze maand is That’s You! gratis te verkrijgen voor PlayStation Plus abonnees en dus alleen om die reden al raden we je zeker aan om het een keer te proberen. Onze interesse in andere PlayLink ervaringen is in ieder geval door That’s You! aangewakkerd.

• Grafisch goed verzorgd
  • Goed nagedacht over laagdrempeligheid
  • Integratie tussen mobiel en PS4 is uitstekend