Review: Accel World vs. Sword Art Online – De Sword Art Online-serie is nu niet de meest populair RPG die er is en dat komt mede doordat de games niet de meest hoge scores weten te behalen. Om hier verandering in te brengen heeft de ontwikkelaar besloten om met het nieuwste deel een andere serie toe te voegen, namelijk Accel World. Deze heeft een aantal overeenkomsten met Sword Art Online en dat zorgt in ieder geval voor een logisch geheel. Maar is dit ook genoeg om de serie nu eindelijk eens naar een hoger niveau te tillen?

Same old, same old

Als je al eens een SAO-game hebt gespeeld, dan weet je wat je van Accel World vs. Sword Art Online kunt verwachten. Je hebt een HUB wereld waarin alles wat je nodig hebt wat betreft hulpmiddelen en het versterken van je team aanwezig is. Van hieruit kun je ook andere werelden bezoeken waar je verschillende opdrachten uit zal moeten voeren. Hier zullen ook verschillende vijanden aanwezig zijn die je proberen te dwarsbomen. Buiten het volgen van het verhaal zijn er ook zij-missies aanwezig en speciale opdrachten, die je allemaal weer XP en/of items opleveren voor jezelf en je team. Eigenlijk doet de game alles wat je kan verwachten van een RPG.

Terug in de tijd

Aangezien het een actie-RPG betreft zal je veelvuldig moeten knokken. Het vechten zelf voelt alleen niet heel erg vloeiend aan. Het is allemaal een beetje star en stroef. Het maken van combo’s of het ontwijken van aanvallen voelt dan ook niet aan zoals het vandaag de dag zou moeten. Het lijkt er een beetje op dat bij de ontwikkelaar de tijd een beetje stil heeft gestaan, want het vechten voelt nog een beetje aan als een PS3-game. Het werkt wel, maar we zijn nu gewoon veel beter gewend. Wat dan wel een aardige toevoeging is, is dat je speciale bewegingen achter elkaar kunt uitvoeren. Doe je dit goed timen, dan wordt elke opvolgende aanval ook sterker dan normaal. Het zorgt er ook voor dat het vechtsysteem toch iets moderner aanvoelt.

Het is alleen jammer dat je tijdens de gevechten in de diverse werelden vrij weinig gebruik hoeft te maken van je speciale aanvallen, om maar te zwijgen over de mogelijkheid om te ontwijken. Er zijn wel veel verschillende vijanden waartegen je kunt vechten, maar ze zijn stuk voor stuk vrij gemakkelijk te verslaan. In principe kun je met ‘button bashen’ elke tegenstander inmaken. Je hoeft je dus niet heel erg in te spannen en je kunt zo ook op een gemakkelijke manier XP verdienen zodat je op kunt levelen. Maar ja, dat wordt natuurlijk wel wat eentonig.

180 graden

De moeilijkheidsgraad van de vijanden die je in de werelden tegenkomt is dus niet erg hoog, maar dit verandert compleet als je een eindbaas gevecht aangaat. Hier draait de game 180 graden om en je krijgt wel degelijk een uitdagende tegenstander voor je kiezen. Je zal dan ook daadwerkelijk aanvallen moeten ontwijken en je zal gebruik moeten maken van je speciale aanvallen en de mogelijkheid deze te combineren. Dit maakt het spel meteen een stuk leuker. Ga je hier te werk zoals je dat zou doen bij de vijanden in de wereld, dan sterf je een wisse dood. Deze eindbaas gevechten zijn dan ook de hoogtepunten van de game.

Waar ook weinig over te zeuren valt, is de content. Er is heel veel te doen in de game. Buiten de verhalende missies zijn er ook tientallen zij-missies aanwezig. Tevens kun je nog ‘spontane’ missies tegenkomen tijdens je avontuur. Deze springen uit het niets op en geven je een bepaalde opdracht, bijvoorbeeld om binnen de tijd bepaalde items te vinden. Dit geeft je waar voor je geld, alleen staat er wel weer een maar tegenover. De verschillende opdrachten zijn niet heel erg gevarieerd. Zo bestaan de zij-missies hoofdzakelijk uit het verslaan van een bepaald aantal monsters of het vinden van bepaalde items. En hoe vind je deze items? Door het verslaan van monsters…

Wie, wat, waar?

Wat af en toe wel vervelend is tijdens je avontuur is dat je geen idee hebt waar je naartoe moet. Er is een map die je kunt raadplagen en deze laat zien waar alles is, maar soms wordt er niet aangegeven waar je moet zijn. Soms helpt rondvragen in de HUB wereld, maar dat is niet altijd het geval. Je zal dus wel eens op de bonnefooi de map moeten afzoeken en de daar aanwezige kerkers moeten betreden om te zien of daar het verhaal zich verder afspeelt. Deze momenten zorgen voor aardig wat frustratie en helpen de game niet. Waarom hiervoor gekozen is, is ons een groot raadsel.

Met zijn allen

Het toevoegen van een multiplayer roept deze vraag niet op. Deze is gewoon heel erg leuk. Hierin kun je tegen anderen vechten of samenwerken tegen grote bazen. De eerstgenoemde is de minste van de twee, doordat je tegenover spelers kan komen te staan die veel sterker of zwakker zijn dan jij. Het is dus of heel gemakkelijk of heel moeilijk om iemand te verslaan. Totale onbalans dus. Het samenwerken met andere spelers is wel heel vet. Zoals je al hebt kunnen lezen zijn de eindbazen de hoogtepunten van de game, dus als je deze met andere gamers kunt doen verhoogt dat het plezier nog meer.

Dan blijft natuurlijk de vraag over of het erbij halen van Accel World een toegevoegde waarde is. Dit pakt gelukkig hoofdzakelijk positief uit. Zo heb je nu een veel groter aantal personages waaruit je kunt kiezen en dat zorgt voor meer variatie. Voor de rest doet de game hetzelfde als elke andere SAO-titel. Er wordt dus geen nieuwe gameplay-mechaniek of iets dergelijks toegevoegd. Beide series mixen wel goed in het verhaal en dat komt hoofdzakelijk doordat voor beide geldt dat ze zich afspelen in een virtuele wereld. Je hoeft echter geen spannende plotwendingen te verwachten, maar het is toch een logisch en aardig geheel met een aantal leuke scènes.

Iets beter

Leuk is het woord dat je ook kan gebruiken voor het audiovisuele gedeelte van de game. De serie staat al niet echt bekend om zijn geweldige graphics en geluid en Accel World vs. Sword Art Online doet daar geen verandering in brengen. Toegegeven, het is nu beter dan zijn voorgangers, maar de omgevingen zien er nog steeds eentonig uit en de verschillende personages kunnen aardig wat meer animaties gebruiken. Ook de verschillende deuntjes die ten gehore worden gebracht zijn niet heel bijzonder. Eigenlijk geldt hier hetzelfde als voor de rest van de game, het is allemaal aardig, maar daar blijft het verder bij.

Het nieuwste deel in de serie zorgt er wederom niet voor dat de reeks naar een hoger niveau getild wordt. Voor het overgrote gedeelte van het spel geldt dat het degelijk is, maar dat het absoluut beter kan. Het vechtsysteem, het verhaal, de graphics: het zijn allemaal dingen die wel werken, maar er zit ook nog aardig wat rek in. De komst van Accel World is wel leuk en voegt meer personages toe, maar het geeft niet de boost die de reeks nodig heeft. Heb je dus niet al teveel verwachtingen van Accel World vs. Sword Art Online? Dan kan je je zeker vermaken met de game. Verwacht je echter dat de serie nu echt stappen vooruit gaat maken, dan zal je teleurgesteld worden.

• Uitdagende eindbazen
  • Coöp komt goed uit de verf
  • Veel content...