Review: XCOM 2: War of the Chosen – Een jaar geleden werden we op de PS4 getrakteerd op een zeer nette port van XCOM 2, één van de weinige strategieseries die zich aan console gaming waagt. Nu, bijna een jaartje verder, krijgen we daar nog een uitbreiding bij. Geen mager pakketje, maar een volwaardige ouderwetse uitbreiding in de vorm van XCOM 2: War of the Chosen. Dit soort uitbreidingen zijn vandaag de dag haast een zeldzaamheid als je kijkt naar de hoeveelheid content die er in deze uitbreiding zit. Een groep super-aliens om je druk om te maken, drie nieuwe klassen om in jouw team op te nemen en uren aan extra singleplayermissies! Tijd om onze tanden in deze uitbreiding te zetten.

New guys in town

In War of the Chosen hebben aliens inmiddels al twintig jaar zo’n beetje de touwtjes in handen op aarde en is XCOM het enige verzet dat de aliens nog durft tegen te werken. Tijdens deze nooit stoppende oorlog komt XCOM in aanraking met een soort elite groep van de aliens, The Chosen. Zij zijn door de Elders verkozen om XCOM tegen te werken en informatie te verzamelen om XCOM voor eens en altijd uit beeld te brengen. Dit brengt een geheel nieuwe dimensie naar de gameplay, want The Chosen zullen genoegen nemen wanneer ze alleen al voldoende informatie hebben. Puur het gevecht tegen hen winnen heeft geen effect. Als zij wegrennen uit het gevecht met voldoende informatie zullen zij jouw basis namelijk kunnen dwarsbomen.

Maar ook jij kan jezelf goed uitrusten tegen The Chosen met de drie nieuwe klassen die voor jouw beschikbaar zijn. Reapers, sluipschutters die ook kunnen sluipen, Templars, die met hun high-tech zwaarden te werk gaan en Skirmishers, met een vooruitziende blik. Er zit hier echter wel een “maar” aan verbonden, want je zal eerst hun vertrouwen moeten winnen. De groeperingen waar deze speciale soldaten namelijk vandaan komen mogen elkaar niet zo. Jij als XCOM kan wel van alle drie het vertrouwen winnen door opdrachten voor ze uit te voeren en zo zullen zij hun strijders aan jou beschikbaar stellen. Ook zal je nog een kolonie genaamd The Lost tegenkomen, dit zijn een soort zombies die alles en iedereen aanvallen wat goed of héél slecht kan uitpakken.

Terug naar de basis

XCOM 2 was in één ding zeer verschillend ten opzichte van zijn voorganger en dat was het recruitment systeem. In XCOM 2 werd er wat makkelijker gedacht over het verliezen van jouw soldaten, omdat deze weinig tot geen extra’s kregen als ze langer in dienst waren. In War of the Chosen wil je ze echter in leven houden, omdat de soldaten nu ook een band met elkaar kunnen vormen. Wanneer ze een band hebben, zullen ze veel meer op elkaar ingespeeld zijn en daardoor krachtiger en efficiënter in gevechten zijn. Wanneer je een soldaat verliest zal een ander er weer een paar flinke gevechten over doen om een beetje op niveau te komen.

Er zijn nu echter meer manieren waarop jouw soldaten kunnen sterven. Neem The Chosen, zij zullen niet alleen proberen om jouw soldaten te vermoorden. Een ontvoering is namelijk een goed alternatief. En let op: elk gevecht leren The Chosen van jouw speelstijl. Elke ontmoeting met hen zal daarom steeds lastiger gaan verlopen, want ze weten hoe jouw soldaten zullen reageren, waarop zij weer inspelen om te krijgen wat ze willen. En als ze je niet kunnen vermoorden noch ontvoeren, nemen ze ook genoegen met wat informatie over jouw soldaten. Zo kunnen zij namelijk bepaalde zwakheden in het hoofdkwartier van XCOM vinden en misbruiken. Het gevaar loert vanuit elke hoek.

Meer van het zelfde

Op het gebied van daadwerkelijke gameplay is er natuurlijk vrijwel niks gewijzigd. We hebben hier immers met een uitbreiding te maken. Nog steeds is de turn-based combat ideaal voor op een console, omdat we hier met een strategische game te maken hebben. Je hebt rustig de tijd om over jouw zet na te denken alvorens je deze uitvoert. Hier en daar lijkt er wel wat te zijn gedaan aan de besturing van bijvoorbeeld de camera, die deze keer wat soepeler voelt dan in de reguliere XCOM 2. Op het gebied van graphics is er ook nauwelijks wat veranderd afgezien van een likje verf hier en daar, maar dat maakt het spel nog steeds niet moeders mooiste. Maar we hebben hier immers met een grote uitbreiding te maken, dus dat is zo gek nog niet.

Zo. Veel. Content.

We zeiden het al eerder, maar we benadrukken het graag nogmaals. War of the Chosen geeft belachelijk veel content voor een uitbreiding. We hebben uren geïnvesteerd in deze uitbreiding en ook al was het verhaal al voorbij, dan nog waren er zat uitdagingen of losse opdrachten om uit te voeren. Wat dat betreft, biedt War of the Chosen echt wel waar voor je geld. Let wel op dat we hier echt met een uitbreiding te maken hebben, dus je zal in het bezit moeten zijn van de reguliere XCOM 2 om War of the Chosen te kunnen spelen. En als je die niet hebt, is er in de reguliere XCOM 2 ook nog genoeg te doen alvorens je met War of the Chosen aan de slag gaat.

We worden er gewoon een beetje stil van. Zo veel content in een uitbreidingspakket is bizar. De ontwikkelaar had het haast als een geheel nieuw deel uit kunnen brengen en zelfs dan waren we nog enthousiast geweest. Ze hebben bij Firaxis weer hun absolute best gedaan om een geweldige uitbreiding te maken voor een al erg goede game. War of the Chosen is pittig, biedt interessante klassen en vijanden en speelt perfect weg op de PlayStation 4. Als je XCOM 2 een goede game vindt, dan hoef je er geen seconde aan te twijfelen om War of the Chosen erbij te halen.

• De hoeveelheid content
  • The Chosen maken de game extra spannend
  • Bonding systeem soldaten