Vanaf vandaag ligt Gran Turismo Sport eindelijk in de winkels. We zijn momenteel druk bezig met de review, maar voor een goede review moeten jullie nog even een paar dagen geduld hebben. De servers zijn namelijk ook pas sinds gisteren online en dat heeft een wat grotere impact dan je wellicht van te voren had verwacht.

Gran Turismo Sport is namelijk in essentie een game die te allen tijde een online internetverbinding vereist. Zelfs wanneer de servers down zijn, of wanneer je eigen internet het niet doet, kun je het spel niet opslaan. Dit is omdat alle statistieken bewaard worden op de servers van Sony en Polyphony Digital. Al je behaalde statistieken en punten in de arcade modus (die wel offline te spelen is) worden dus niet opgeslagen zonder actieve verbinding met de servers.

Geheel als een verrassing komt dit nieuws ook weer niet, Sony meldde immers een tijd geleden het volgende:

“[..]in order to ensure fair racing for all, GT Sport will require an Internet connection for the majority of functionality. This connectivity requirement is to ensure that progress, car availability, and driver ratings are properly maintained at all times.”

We weten nu echter wel wat men bedoeld met ‘majority of functionality’, geen enkele andere functionaliteit buiten de arcade modus om werkt namelijk zonder verbinding. Deze modus (arcade) is enkel en alleen speelbaar te noemen, want zelfs progressie opslaan lukt niet. Zijn de servers down, of werkt je internetverbinding even niet? Dan is Gran Turismo Sport niet echt een game die aantrekkelijk is om dan even op te starten.

Een voordeel van dit systeem is wel dat alles zo eerlijk bijgehouden kan worden, aangezien savegames in de cloud gecheckt kunnen worden en men zo eventuele cheaters er snel tussenuit kan pikken.