Review: Bleed 2 – Als een nieuw spel op de markt komt en het is succesvol, dan wordt er vaak een vervolg gemaakt. Het is alleen vaak erg moeilijk om de voorganger voorbij te streven, helemaal als je de minpunten van het vorige deel niet aanpakt. Bleed kwam vorig jaar in augustus uit voor de PlayStation 4 en wist redelijk goed te scoren. Een vervolg lag dus voor de hand. Fans van het eerste deel hadden echter nog wat aanmerkingen op de game, dus Bootdisk Revolution had meteen al een aantal punten die er voor zouden kunnen zorgen dat het vervolg diens voorganger zou ontstijgen. Toch heeft de ontwikkelaar niet naar alle kritiek geluisterd, maar betekent dit dan ook dat Bleed 2 gefaald is?

Bloed 2

Bleed 2 is een ouderwetse 2D platform shooter, waarin de bedoeling heel simpel is: schiet alles kapot wat beweegt. Je vijanden hebben dezelfde opdracht gekregen, dus dit zorgt voor een grote chaos. Om je te verdedigen, kun je een driedubbele sprong maken, de tijd even vertragen en heb je een geweer en een zwaard tot je beschikking. Je schietijzer kun je onafgebroken afvuren en bestuur je met de rechter analoge stick. Je zwaard gebruik je door dezelfde stick een klein tikje te geven. Je gebruikt dit vooral om de kogels van je vijanden terug te kaatsen. Deze moeten echter wel van dezelfde paarse kleur zijn als het haar van de hoofdrolspeelster. De opzet is dus simpel en je zal binnen een paar seconden weten wat er van je wordt gevraagd.

Omgekeerde wereld

Bleed 2 behoort weliswaar tot een oud genre, maar het geeft hier wel een kleine twist aan. Je bent namelijk gewend dat dit soort titels hoofdzakelijk bestaan uit platformgedeeltes en meestal krijg je op het einde een eindbaas om te verslaan. In Bleed 2 zijn de baasgevechten echter de hoofdmoot en die worden een klein beetje aangevuld met wat springen tussen verschillende niveaus. Om je een idee te geven in welke verhouding je dan moet denken: het spel heeft zeven levels, maar meer dan drie keer zoveel baasgevechten.

Deze momenten met vijanden, die vaak vele malen groter zijn dan jij, zorgen voor aardig wat uitdaging en steken dus niet alleen aan het einde van een level de kop op. Zo kan je als je net begint aan een nieuw level een baas tegengekomen, om er daarna direct nog eentje voorgeschoteld te krijgen. De platformgedeeltes geven je ook geen extra rust, want ook hier word je constant aangevallen. Bleed 2 is simpelweg een heerlijk aanhoudend orgasme van actie. Wil je echter nog meer uitdaging, dan zijn er in totaal vier moeilijkheidsgraden om je bezig te houden. Tevens krijg je aan het eind van elk level een score toebedeeld, dus de game moedigt je ook aan om deze te verbeteren. Ook kan je het spel in coöp spelen, alleen kan dat niet online, wat toch wel erg jammer is.

Een gevarieerd menu

Het is natuurlijk heel erg vet dat het spel je veel actie voorschotelt, maar als daar geen variatie in zit, kan dat snel eentonig worden. Hier hoef je echter niet bang voor te zijn. Op geen moment zal je het idee krijgen dat er dingen worden herhaald en dat geldt vooral voor de diverse bazen. Elk van hen ziet er niet alleen anders uit, maar ze zijn stuk voor stuk ook goed uitgewerkt en elk vraagt om een ander plan van aanpak. Ook zal de besturing je niet in de weg staan om dood en verderf te zaaien, want de protagonist laat zich meer dan soepel besturen.

Zestig minuten

Bleed 2 doet dus heel erg veel goed, maar het plezier is helaas van korte duur. De verhalende campagne is binnen een uurtje uit te spelen. Er zijn namelijk maar zeven levels en vooral gamers die de eerste Bleed hebben gespeeld, zullen hier niet blij mee zijn. Deze had namelijk hetzelfde aantal levels. Toen werd al door de pers en veel gamers aangegeven dat ze graag hadden gewild dat het aantal levels hoger lag. De hoop was dan ook groot dat met Bleed 2 hier gehoor aan gegeven zou worden, maar dat is dus niet het geval.

Nu focust de game zich hoofdzakelijk op gamers die het vet vinden om hun scores te verbeteren, maar ook deze groep zal er niet aan ontkomen dat ze graag meer levels hadden gewild. Je krijgt wel wat leuke extra’s – zoals nieuwe personages en wapens – als je een nieuwe moeilijkheidsgraad uitspeelt, maar dan nog moet je steeds hetzelfde spelen. Al hadden er maar minstens drie extra levels aanwezig geweest, dan had dit Bleed 2 toch wat meer variatie gegeven. Gamers die na het uitspelen van een spel er ook letterlijk klaar mee zijn, moeten Bleed 2 dus sowieso vermijden. Zelfs dan is het kleine prijskaartje nog te hoog.

Meer van hetzelfde

Nu zijn er wel drie andere modi aanwezig, maar alleen één daarvan zal de gamer verleiden om meer tijd in het spel te steken. Dat is namelijk de Endless modus. Hierin worden levels willekeurig gegenereerd en je krijgt dus steeds een andere lay-out voor je kiezen. Het spel neemt hier ook een meer traditionele vorm aan, want platformgedeeltes zijn hierin de hoofdmoot. Nu zijn de levels hier wel heel erg simpel van opzet, maar het zorgt in ieder geval voor wat variatie. De andere modi zijn Arcade en Challenge. In de eerstgenoemde heb je maar één leven en speel je de verhalende campagne en in Challenge krijg je drie bazen achter elkaar voor je kiezen. Welke dat zijn, kan je zelf bepalen. Deze modi zijn aardig, maar hebben weinig impact.

Bleed 2 doet veel goed: het schotelt je hele vette non-stop actie voor, de besturing is super vloeiend en de vijanden zijn erg gevarieerd. Je zal constant op het puntje van je stoel zitten en wil je nog meer uitdaging, dan zijn er verschillende moeilijkheidsgraden voor je ter beschikking. Tevens wordt het spel voor een hele schappelijke prijs aangeboden. Het is dus zeker een betere game dan Bleed. Alleen heeft de ontwikkelaar niet geluisterd naar de vraag om meer levels voor te schotelen dan het eerste deel en het is toch wel jammer dat de coöp alleen lokaal te spelen is. Dit zorgt er voor dat Bleed 2 een kleine deuk oploopt. Tevens moet je er rekening mee houden dat dit een spel voor 'high score junkies' is, maar val je hieronder? Dan ga je een hele leuke en vooral vette tijd tegemoet.

• Flitsende non-stop actie
  • Veel vette bazen
  • Prima besturing