Review: Rad Rodgers – Veel van de oudere gamers onder ons denken ongetwijfeld regelmatig met weemoed terug aan het 8- en 16-bit tijdperk. Toen waren ontwikkelaars niet bezig om de meest realistisch uitziende games te maken, maar het was de gameplay die voorop stond. Het overgrote gedeelte van de spellen die toen verscheen werden in 2D weergegeven en velen waren platformers, al dan niet gemixt met een ander genre. Deze titels worden vandaag de dag zo goed als niet meer gemaakt, terwijl er toch velen zijn die dit soort games nog steeds erg graag spelen. Deze groep zal dan ook heel erg blij zijn met de komst van Rad Rodgers, die zich focust op deze gamers.

Net als vroeger

Rad Rodgers weet vanaf het begin direct de spijker op de kop te slaan. De ontwikkelaar heeft goed gekeken naar wat platformers van voorheen zo leuk maakte en heeft dit toegepast in Rad Rodgers. Gamers die opgegroeid zijn met dit soort titels zullen zich dan ook meteen thuis voelen. De combinatie van platform- en schiet-actie voelt aan als een titel uit het al eerder genoemde 8- en 16-bit tijdperk en het speelt ook net zo lekker weg. Het springen en schieten werkt prima en zorgt ervoor dat je je zonder enig probleem in het avontuur kan storten en in elk level op zoek kan gaan naar vier sleutels om verder te komen. Het platformen wordt soms onderbroken door een soort zij-missie, waarin je als de console van Rad speelt en hier moet je dan proberen om platformen die in de levels missen terug te krijgen. Tevens zijn er ook geheime kamers te vinden en collectibles te verzamelen. Er is dus genoeg variatie aanwezig, die niet alleen de oudere gamer zal aanspreken.

Er zijn ook verschillende soorten munitie te vinden, die het doden van je vijanden een stuk gemakkelijker maakt. Zo moet je denken aan een soort vlammenwerper of een machinegeweer. Deze zal je vooral nodig hebben bij de eindbazen, die je een leuke uitdaging voorschotelen. Je hebt overigens een beperkt aantal levens, ben je hier doorheen, dan zal je helemaal aan het begin van het level opnieuw moeten beginnen. De moeilijkheidsgraad van het spel is echter precies goed, daardoor je zal nergens gefrustreerd raken en steeds vrolijk weer opnieuw beginnen. Tevens krijg je als je een level haalt punten toebedeeld en die kun je vergelijken met andere gamers via de online leaderboards. Dit is een leuke extra, want je kunt deze proberen te verbeteren als je het spel hebt uitgespeeld.

Verschillende niveaus

Toch moet gezegd worden dat het leveldesign niet overal van hetzelfde niveau is. Het vinden van de vier sleutels om verder te kunnen komen is zeker een erg leuke bezigheid, maar af en toe krijg je gedeeltes te spelen die vrij generiek aanvoelen en dat is toch wat jammer. Gelukkig is het grootste gedeelte van de levels wel goed verzorgd, met leuke platform-actie en wat kleine puzzels, maar soms worden deze dus opgebroken door secties die heel erg aanvoelen als simpele opvulling. Tevens zijn er af en toe wat platformen geplaatst, waarvan het lijkt dat je deze niet kan halen als je springt, terwijl dat wel degelijk mogelijk is en dat geldt soms ook andersom. Gelukkig geldt ook hier dat het sporadisch is, maar dit leidt toch een beetje af.

Stotteren

Er is echter wel een punt die de game meer schade berokkent. Het spel heeft namelijk de grootste moeite om het beeld vloeiend te laten scrollen. Er zit namelijk een constante hapering in als je aan het lopen bent. Elke seconde slaat het scherm even over en dat is niet alleen slordig, maar ook leidt het af. Je ogen kunnen gewoon niet wennen aan het stotteren van het beeld. Je ogen krijgen het scherm dan gewoon niet scherp en het past zich constant aan wat best vermoeiend kan zijn. Ook de Boost modus van de PlayStation 4 Pro kan dit probleem niet oplossen. Hopelijk wordt dit opgelost met een toekomstige patch, maar daar heb je nu natuurlijk niets aan.

Voor de kids

Wat het spel wel heel goed doet is de grafische aankleding. Hier is er voor een moderne aanpak gekozen en daar is flink werk van gemaakt. Normaal hoef je van games van kleine ontwikkelaars wat dit betreft niet heel veel te verwachten, maar in Rad Rodgers ziet alles er gewoon heel erg verzorgd uit, van de diverse personages tot de achtergronden. Alles zit vol detail en ziet er gewoon uit alsof één van de grotere ontwikkelaars hier achter zit. Tevens is alles heel erg goed geanimeerd en dat zorgt tezamen voor een mooi geheel. Je zou haast denken dat de game was gebaseerd op een tekenfilm-serie voor kinderen en dat de graphics één op één zijn overgenomen.

Anale seks

Rad Rodgers ziet er dan wel uit als een game voor kinderen, maar dat is het toch zeker niet. Het spel kent vrij grove humor. Het is te vergelijken met het niveau poep- en pies-grappen, maar dan nog een stapje verder. Dildo’s en anale seks komen bijvoorbeeld ook aan bod. Dit klinkt misschien heel erg kinderachtig, maar ik kon het toch niet laten regelmatig smakelijk te lachen, doordat hier toch op een slimme en humoristische manier mee om wordt gegaan. Zo worden grappen bijvoorbeeld even later opnieuw aangehaald of hier op doorgegaan. Ben je iemand die sowieso niet van dit soort grappen houdt, ook al zijn ze goed uitgewerkt? Dan zal je hier niet vrolijk van worden. Er zijn nog wel wat leuke verwijzingen naar de jaren 80 en 90 te vinden en die kan je zeker wel waarderen.

Rad Rodgers zal niet alleen de wat oudere gamers onder ons tevreden stellen, maar ook de jongere generatie zal zich zeker vermaken met het spel. Er zijn hier en daar wel wat puntjes die voor verbetering vatbaar zijn en de stotterende scrolling leidt toch wel af, maar de game heeft genoeg in huis om positief voor de dag te komen. Dit komt doordat het spel voor het merendeel wel heel goed is uitgewerkt en is verzorgd. De gameplay is erg leuk, de game is voor een indie grafisch dik in orde en Rad Rodgers is voorzien van lekkere grove humor. Tevens is er extra replaywaarde door de online leaderboards die je score van elk level vergelijkt met de rest van de wereld en je aanspoort deze te verbeteren. Heb je dus trek in een ouderwetse platformer/shooter, dan zal Rad Rodgers deze honger zeker stillen.

• Grafisch zeer goed verzorgd
  • Lekkere old-school gameplay
  • Leuke grove humor