Special: Far Cry Arcade – Wat is het en wat kan je ermee? – Far Cry 5 biedt eind deze maand een avontuur zoals je dat min of meer van de franchise gewend bent. Dit uiteraard in een nieuwe setting met een nieuwe eindbaas die nog gestoorder lijkt dan alle anderen uit de eerdere delen. Veel over Far Cry 5 heb je afgelopen vrijdag kunnen lezen in onze hands-on preview, maar dat is niet het enige wat we hebben kunnen uitproberen. Ubisoft voegt namelijk ook nog een los additioneel onderdeel aan Far Cry 5 toe en dat is Far Cry Arcade.

Levels bouwen 2.0

Far Cry Arcade is een apart onderdeel van Far Cry 5 waarin je diverse assets tot je beschikking krijgt om zelf content mee in elkaar te knutselen. Nieuw is het niet, aangezien je al sinds jaar en dag multiplayer maps kan maken in verschillende games en zelfs levels maken is mogelijk, denk bijvoorbeeld aan LittleBigPlanet 2. Ubisoft tilt dit echter naar een nieuw niveau door veel meer mogelijkheden aan te bieden. Zo is het nu mogelijk om met bestaand materiaal eigen mini-games te maken en die geheel naar eigen inzicht in te richten wat betreft opdrachten.

Tijdens onze hands-on kregen we twee van deze mini-games te spelen die gevarieerd van elkaar waren. Zo was er een level waarin we als opdracht kregen om alle vijanden uit te schakelen met als uiteindelijke doel de leider. Dit level heeft op zich weinig met Far Cry zelf te maken, maar gaf wel goed aan wat er mogelijk is. Met een stukje lineaire gameplay en vervolgens een open gebied waar volop vijanden aanwezig waren, konden we onze eigen route bepalen. Het uitschakelen van de vijanden ging op de gebruikelijke manier, idem dito voor het uiteindelijke doel. Puntje bij paaltje stelt het niet zo heel veel voor, want het is van A naar B lopen en alles kapot schieten wat je op je pad treft.

Het andere level stelde ook niet zo heel veel voor, daarin moesten we in een huis een weg naar het eindpunt zien te vinden. Het unieke hierin was echter dat het huis nogal bizar was ingericht. De ene keer liepen we over het plafond en de andere keer tegen de trapleuning aan omlaag. De zwaartekracht bleef gewoon behouden, maar de inrichting was net alsof we volledig tripten. Goed, twee totaal andere ervaringen en zoals al aangehaald, het stelde niet zo heel veel voor. Dat suggereert een wat negatieve ondertoon, maar vat dat niet zo op. Deze twee levels waren puur bedoeld ter demonstratie om aan te tonen wat spelers er mee kunnen en de mogelijkheden hierin lijken onbegrensd.

Volgens Ubisoft kan je namelijk werkelijk alle kanten op met het bouwen van eigen levels en ervaringen. De twee levels die we speelden waren totaal verschillend van elkaar en dat gaf goed aan dat spelers straks alle vrijheid krijgen om de meest gekke dingen te maken. Met veel props en assets kan men de creativiteit de vrije loop laten en dat gaat straks ongetwijfeld interessante creaties opleveren. Dit kan uiteraard online gedeeld worden met anderen en op die manier zal er ongetwijfeld vanzelf een flinke community ontstaan. Dan nog te bedenken dat er ook nog een level was waarin spelers het in deathmatch tegen elkaar konden opnemen.

Ondersteuning van andere studio’s

Of het nu een singleplayer of coöp ervaring wordt of een multiplayer, je moet in theorie alle kanten op kunnen, aldus Ubisoft. Helaas hebben we te weinig gezien om er een goed voorlopig oordeel aan te kunnen hangen. Desalniettemin is het concept interessant, wat het zou spelers onbegrensde mogelijkheden moeten geven. Het beperkt zich ook niet tot alleen Far Cry 5 assets en gameplay, want Ubisoft vertelde dat andere studio’s bezig zijn met het maken van eigen levels en mini-games. Zo mag je bijvoorbeeld ook een Assassin’s Creed level verwachten in Far Cry Arcade, waarbij de assets opgenomen zullen worden in de bibliotheek. Idem dito voor Ghost Recon: Wildlands, Watch_Dogs en andere Ubisoft games.

Met genoeg assets en props zal Far Cry Arcade uiteindelijk een goed gevulde bibliotheek krijgen waarmee spelers oneindig veel dingen kunnen maken. Als de levels dan eenmaal klaar zijn en online staan, kunnen anderen dat in een mum van tijd downloaden, spelen en achteraf beoordelen. Dat zorgt er natuurlijk voor dat goede levels hoog in de ranking eindigen, zodat het gemakkelijker gefilterd kan worden. Ondertussen bouw je door deze levels en mini-games te spelen ook nog een Far Cry Arcade level op en dat levert je vervolgens weer geld en perk punten op. Dit geld kan je in de winkels in Far Cry 5 spenderen en met de perk punten koop je nieuwe perks.

Wat heeft dit met Far Cry 5 te maken?

Niet zoveel eigenlijk. Far Cry Arcade is echt een losstaand onderdeel van Far Cry 5. Het enige wat deze modus gemeen heeft met de gewone game, is dat je assets en props kunt gebruiken. Voor de rest is het echt een individuele creatieve speeltuin met een extra in de vorm van geld en perk punten. Toch heeft Ubisoft nog een leuke manier gevonden om Far Cry Arcade in Far Cry 5 te verwerken. Her en der in Hope County kan je namelijk arcadekasten vinden en waar die normaal gesproken klassieke games bevatten, is dat een in-game portaal naar Far Cry Arcade. Je kunt dus tussen de gevechten met de sekteleden door even wat ontspanning zoeken op zo’n arcade kast die uiteindelijk honderden, zo niet duizenden mini-games bevat.