Review: Frantics – Sinds de introductie van het PlayLink label vorig jaar op de E3, zijn er verschillende games verschenen in voornamelijk het party genre. Daarin heb je nu best wat keuze, zo is er een quizgame, een karaokegame, maar ook een interactieve film waarin je elkaar dwars kan zitten. De nieuwste game onder dit label is een game die bestaat uit allerlei mini-games waarin je met elkaar de strijd aan gaat. Frantics is als concept allesbehalve nieuw, maar het blinkt wel uit in originaliteit qua mini-games.

Koppelen en spelen maar

Het is inmiddels velen wel bekend, de PlayLink games speel je voornamelijk met een mobiele telefoon. Je kan via Wi-Fi verbinding maken en als dat niet lekker werkt, dan kan je de PS4 als hotspot instellen, zodat je rechtstreeks verbinding maakt. Dat zorgt in het geval van Frantics voor een uitstekende verbinding en dat is maar goed ook, aangezien je je mobiel op verschillende manieren moet gebruiken. Het koppelen gaat zoals gewoonlijk erg snel en na het invoeren van je naam en het maken van een foto kan je aan de slag. De game is daarbij zo ingericht dat je in eerste instantie een vaste ronde moet spelen, zodat je wat uitleg over het concept krijgt.

Tegelijkertijd krijg je bij elke mini-game ook nog een individuele uitleg, zodat je goed weet wat je moet doen in het betreffende spelletje. De eerste vaste ronde die je speelt is vrij kort, maar de mini-games zijn gevarieerd, zodat je een goed idee krijgt van hoe de game in elkaar steekt en wat het te bieden heeft. Dit eenmaal doorlopen, dan krijg je alle vrijheid om zelf te bepalen wat je doet. Je kunt losse mini-games spelen, een bepaalde reeks van mini-games spelen, de standaard speelronde doorlopen of zelf een reeks opzetten. De game is niet bijzonder uitgebreid, maar het bevat wel alle opties die je van een partygame wenst.

Elkaar dwarszitten

Wat je ook gaat spelen, uiteindelijk is een eigen reeks of een standaard ronde het leukste, want daarin kan je elkaar immers het beste dwarszitten. De bedoeling is dat je per mini-game wint en als je de winst binnensleept, krijg je een kroon. Degene die aan het einde de meeste kronen heeft, die zou kunnen winnen. Zij het niet dat je tijdens het spelen van mini-games ook nog munten kan verzamelen en die kan je inzetten om bijvoorbeeld aan het einde extra kronen te kopen, maar ook kan je power-downs kopen door daarop te bieden. Dus hoe meer munten je hebt, hoe groter de kans is dat je krijgt wat je hebben wilt.

Kronen verzamelen is dus erg belangrijk, maar lang niet altijd doorslaggevend in wie uiteindelijk de winnaar is. Je kan je ook richten op munten verzamelen, maar dat vereist zowel skills als een beetje geluk. Hierdoor heeft het spelen van de mini-game zoals het bedoeld is uiteindelijk de overhand en dat zorgt voor veel plezier. Tijdens het spelen krijg je ook nog de mogelijkheid om elkaar dwars te zitten. We lieten net al even ‘power-downs’ vallen en hoewel dat geen gebruikelijke term is, is het in deze context wel van toepassing. Als jij uitgeschakeld wordt, dan krijg je de mogelijkheid om één van je tegenstanders te vertragen door ze bijvoorbeeld tijdelijk in ijs te veranderen.

Op die manier kan je achteraf gezien alsnog wraak nemen op de persoon die er eerder voor gezorgd heeft dat je in de betreffende mini-game werd uitgeschakeld. Maar ook kan je de koploper vertragen, waardoor de winkansen van jou of anderen toenemen. Wat ook leuk gevonden is, is dat als je achter staat, je van de spelleider hulp kan krijgen. Zo kan het voorkomen dat als een andere speler de ronde wint, jij automatisch ook een kroon krijgt. Het is dan zaak om die andere persoon te helpen, om zo je kansen te spreiden. De manier waarop dat kenbaar wordt gemaakt is trouwens best grappig, want je krijgt een telefoontje van de spelleider en na het opnemen krijg je de info op je scherm te zien.

Variatie in mini-games

De opzet van de game doet in bepaalde zin een beetje denken aan Knowledge is Power, het grote verschil is nu echter dat je in plaats van vragen moet beantwoorden, mini-games gaat spelen. Gelukkig werkt de mobiele telefoon erg goed in combinatie met de game en dat is zeer belangrijk. Namelijk omdat je de gyroscoop veelvuldig moet gebruiken, moet tappen op het scherm, richtingen moet aangeven via het scherm en meer. Er is geen andere PlayLink game die je mobiel zo intensief gebruikt en het is dus fijn dat het allemaal goed werkt.

De mini-games zelf zijn ontzettend leuk en daar zit ook de originaliteit van de game hem in. Eén van de mini-games is racen waarbij je zelf de snelheid bepaald door of te tappen of de gasknop ingedrukt te houden. Sturen en dergelijke is in deze race niet van belang, dus dat lijkt heel erg simpel. Vergis je niet, want de grap zit hem namelijk in het feit dat je af en toe in een garage komt en dat je daar extra onderdelen toegewezen krijgt door andere spelers. Gaat één speler hard en krijg jij de optie om vierkante wielen uit te delen? Geef die dan aan die speler en je zult zien dat het rijden hem of haar een stuk lastiger afgaat. Ligt iemand ver, ver achter in kronen? Geef hem of haar dan een straalmotor. Het concept is dat je elkaar benadeelt of juist helpt met willekeurige upgrades.

Een soortgelijke variant zien we ook in de ruimte waarbij je een raket moet besturen, dit gaat dan weer op basis van de gyroscoop in je telefoon. Andere games zijn parachute springen waarbij je als eerste moet landen. Zo laat mogelijk, maar niet te laat je parachute openen is hierin de bedoeling. Of wat te denken van glibberen op het ijs en elkaar er af proberen te rammen? Ook curlen met bureaustoelen komt voor, waarbij elke speler onzichtbare vallen op de kronkelige baan kan verstoppen. Verder kan je nog hordelopen op een dodelijke baan en zo zijn er nog veel meer van dat soort mini-games.

Uitstekend voor avond vol plezier

Frantics is een game bij uitstek om met drie vrienden te spelen op een vrije avond. De rondes zullen nooit te lang duren, waardoor potjes relatief snel gaan. Iets wat best handig is voor als er meer deelnemers zijn dan de game toelaat (maximaal 4). Hierbij geldt wel dat de game op z’n leukst is met vier menselijke spelers, omdat de AI iets te willekeurig speelt en dat kan in sommige situaties voor buitengewone voordeeltjes zorgen. Buiten dat is de mogelijkheid om zelf rondes samen te stellen of je favoriete mini-game los te spelen erg prettig. Bovendien ziet de game er visueel erg netjes uit dankzij de clay-mation-achtige stijl, waardoor het best uniek oogt. Ook de audio is prima en zelfs de Nederlandse voice-acting is goed te doen. Het is niet super bijzonder, maar je zal je er niet aan irriteren. Dat is weleens anders geweest.

Als je een leuke partygame zoekt die goed werkt, er goed uitziet en die vooral heel veel speelplezier biedt, dan is Frantics een uitstekende keuze. De communicatie tussen de game en telefoon werkt over het algemeen uitstekend, het is audiovisueel in orde en de mini-games zijn ontzettend gevarieerd. Diverse mini-games zijn naar mijn weten ook volledig nieuw, dus de ontwikkelaar heeft het zich niet gemakkelijk gemaakt door leentjebuur te spelen en dat mag geprezen worden. Deze mini-games zorgen vaak voor erg grappige situaties en de speelrondes zijn keer op keer anders door de willekeurige selectie van spelletjes. Frantics is daarmee een geslaagde en goede partygame.

• Gevarieerde en originele mini-games
  • Goed smartphone gebruik
  • Samenspelen kan voor hilarische situaties zorgen