Zo’n twee weken geleden kondigde GSC Game World aan dat S.T.A.L.K.E.R. 2 eindelijk in aantocht was. Dat is natuurlijk iets, maar de game laat nog wel even op zich wachten; voor nu staat de release namelijk gepland voor 2021. Bij de aankondiging had de ontwikkelaar ook nog niets om te laten zien, dus waarom de game zo vroeg aankondigen?

Sergey Galyonkin, director of publishing bij Epic Games, lijkt het antwoord hierop voor ons te hebben. Sergey werkt zelf niet mee aan S.T.A.L.K.E.R. 2, maar GSC heeft wel de engine van Epic, de Unreal Engine, in gebruik genomen om S.T.A.L.K.E.R. 2 te maken. Het is dus niet gek dat Sergey het een en ander weet. Tijdens een Russische podcast wist hij te vertellen dat deze aankondiging heeft plaatsgevonden in de hoop dat ze (de ontwikkelaar) op de E3 een uitgever kunnen vinden voor de game.

GSC heeft een ietwat moeilijke geschiedenis achter de rug, dus het lijkt ons niet gek dat ze een geldschieter nodig hebben. De voorgaande S.T.A.L.K.E.R. titels werden vaak door hunzelf of samen met partners gepubliceerd, maar gezien deze ontwikkelaar een behoorlijke tijd het werk stil heeft moeten leggen, zal er toch ergens geld vandaan moeten komen. Op dit moment verkeert S.T.A.L.K.E.R. 2 nog in de zogenoemde ‘design document stage’, wat betekent dat er helaas nog niks te vertonen valt.