Review: MotoGP 18 – De Italiaanse ontwikkelaar Milestone verandert langzaam in een op volle snelheid producerende game fabriek. Ze brengen op zeer regelmatige basis nieuwe games uit en daar zitten vaak leuke titels tussen. Zo waren Gravel en Monster Energy Supercross eerder dit jaar twee prima games. Ook beschikt de ontwikkelaar over de officiële MotoGP licentie en in die franchise is inmiddels ook het nieuwste deel beschikbaar. Voor een ieder wat wils dus, maar die hoge productie van games kent ook een keerzijde en dat komt bij MotoGP 18 maar al te goed naar voren.

En weer onderaan beginnen

In vrijwel elke game van deze ontwikkelaar begin je onderaan de ladder wat betreft je carrière, dat is in MotoGP 18 niet anders. Je start in de Red Bull MotoGP Rookies Cup en als je hierin goed presteert, word je opgemerkt door andere teams. Het doel is simpel, bewijs jezelf keer op keer en werk je via de Moto 3 naar de Moto 2 klasse op om uiteindelijk in de daadwerkelijke MotoGP klasse uit te kunnen komen. Het is het traditionele carrière modus model en hierin valt helaas weinig innovatie te bespeuren. Milestone doet alles precies volgens het boekje en brengt nauwelijks vernieuwende elementen naar de game. Wel heeft de ontwikkelaar gekeken naar de F1 games van Codemasters, want we zien in de carrière modus van MotoGP 18 een bekend element terugkeren.

Je kunt bij elke race voor een volledig weekend kiezen en dat betekent dus dat je naast kwalificeren en de race rijden, ook nog wat vrije trainingen kunt voltooien. Deze kun je gebruiken om de circuits te leren kennen, maar interessanter is om programma’s te volgen. Die programma’s succesvol afleggen levert je punten op en jawel, die kan je investeren in het ontwikkelen van je motor. Dat op identieke wijze als in de F1 games van Codemasters, maar dan in de meest beperkte vorm. Het is een geinig management aspect, maar het getuigt wel van weinig inspiratie om er een geheel eigen draai aan te geven. Dat neemt niet weg dat deze programma’s leuk zijn om te doen.

De verschillende programma’s die je kan afleggen zijn wel vrij beperkt, want de opties die je krijgt zijn speedtraps, remzones en de ideale lijn volgen. Hierbij moet je op elk punt scoren, wil je de punten krijgen om te besteden aan research & development. Het is overigens wel aardig om je motor te blijven ontwikkelen, want dat vergroot je kansen op de baan. Hoewel er niet direct enorme performance verschillen te bespeuren zijn. Aan de andere kant kan je volledig zelf bepalen hoe groot de uitdaging tijdens een race is, want je kunt allerlei hulpmiddelen aan- en uitzetten, het niveau van de tegenstanders aanpassen en meer. Hoe minder hulpmiddelen je gebruikt, hoe meer algemene ervaringspunten je scoort en daarmee stijg je in level en bouw je een fanbase op.

Dat laatste is handig om jezelf in de kijker te spelen bij andere teams, dus een goede prestatie neerzetten is altijd zinvol. Dat je met de algemene ervaringspunten kan levelen is een bijkomstigheid die er totaal niet toe doet, aangezien het verder niets oplevert. Dus wat het nut daarvan is ontgaat ons, maar dat is slechts een detail. Daarmee hebben we eigenlijk alles wel over de carrière modus gezegd en spelers van MotoGP 17 zullen merken dat we het niet over de ‘Managerial Career’ modus hebben gehad. Dat klopt, deze leuke en geslaagde modus van MotoGP 17 is volledig weggelaten in MotoGP 18, waardoor dit nieuwe deel verzand in een voorspelbare en weinig innovatieve racer. Jammer.

Nieuwe engine…

De game biedt naast de omschreven carrière modus verder nog de traditionele modi. Time trial, losse races, losse kampioenschappen en je kunt online tegen anderen racen. Daarin biedt de game dus niets nieuws en dat zorgt ervoor dat het eigenlijk relatief beperkt is. Iets te beperkt als je het ons vraagt, want de licentie kan op veel meer manieren gebruikt worden. Denk aan klassieke scenario’s herbeleven, uitdagingen aan bepaalde races toevoegen en ga zo maar door. Maar goed, wat niet is kunnen we niet beoordelen. Wat de reden is dat het aan vernieuwende elementen, alsook de Managerial Career modus ontbreekt is ons niet helemaal duidelijk, hoewel we wel een idee hebben.

Voor MotoGP 18 is Milestone overgestapt naar de Unreal Engine 4. De game is in z’n geheel opnieuw opgebouwd en daarvoor heeft de ontwikkelaar wellicht niet al te veel tijd gehad. Het opnieuw opbouwen van een game kost veel tijd, dus mogelijk is dat de oorzaak van een nogal standaard game. Die engine zou het technische gedeelte ten goede moeten komen, maar het is duidelijk dat de ontwikkelaar de engine nog niet helemaal onder de knie heeft. Grafisch is de game namelijk van een behoorlijk bedenkelijk niveau. De motoren en circuits zien er scherp uit, maar voor de rest is het ontzettend kaal, sfeerloos en matig geanimeerd.

De mensen op de tribune bewegen hun vlag haperend synchroon, de coureurs lijken een beetje op hun echte evenbeeld en textures worden geregeld veel te laat ingeladen. Ook de ondergrond waar je op rijdt lijkt weinig verschil te maken, want van de baan het gras oprijden zorgt voor weinig visuele effecten in de oppervlakte. Ook de crashes zijn wat simplistisch met geregeld absurde capriolen. We hebben onze coureur die met 40 kilometer per uur tegen een muurtje aanreed echt torenhoog door de lucht zien vliegen. Sterker nog, zelfs tijdens een testsessie in een vrije training vloog onze coureur zonder enige reden van z’n motor af terwijl het nog op auto-pilot stond in aanloop naar de startlijn. Erg grappig om te zien, maar dit kan natuurlijk niet.

Grafisch oogt het als een middelmatige PlayStation 3 game en de audio is daarin niet veel beter. Het klinkt ontzettend monotoon en soms hoor je duidelijk dat het geluid in een hal is opgenomen door de galm. Dat het monotoon is lijkt een beetje vanzelfsprekend, maar hiermee doelen we op het feit dat je de acceleratie van anderen om je heen nauwelijks hoort. Toch wat gek, aangezien iedereen een ander moment van remmen en gas geven heeft tijdens een race. Erger is nog dat de game absurd lange laadtijden kent. Deze laadtijden hebben een percentuele indicatie, maar als de meter 100% bereikt duurt het rustig nog 10 tot 20 seconden voordat je daadwerkelijk verder kan. Wat het nut van die indicator dan is mag Joost weten.

Toch maar even cashen

Milestone is zeker geen slechte ontwikkelaar, want ze hebben ons in de afgelopen jaren diverse leuke en redelijk goede games gebracht. Dat de ene game beter is dan de ander zal je altijd blijven houden met een hoge productie frequentie, maar MotoGP 18 is de licentie niet echt waard. Dat de ontwikkelaar overstapt naar een andere engine om daarmee futureproof te zijn, is iets wat toegejuicht mag worden, maar neem dan wel wat meer tijd om er iets moois van te maken. De game mist ten opzichte van MotoGP 17 een erg leuke modus, ziet er grafisch erg matig uit, de AI is nog steeds heel erg volgens het boekje en maakt zo goed als geen fouten, én negeert je. Allemaal van die punten die van deze game geen beter vervolg maken.

Dat geeft de indruk dat Milestone gewoon even snel wilde verdienen aan de wellicht dure licentie en dat ze pas volgend jaar met een echt goede MotoGP game zullen komen gebouwd met deze nieuwe engine. Liever hadden we gezien dat ze gewoon een jaartje hadden overgeslagen, want als je MotoGP 17 veel gespeeld hebt en erg leuk vond, dan is dit een beetje een teleurstelling. De gameplay is in de kern wel oké hoor, maar het voelt in alles toch als een stapje terug aan en dat is gewoon heel erg jammer. Laten we daarom vooral hopen dat MotoGP 19 een stuk beter is en Milestone, alsjeblieft… doe een keer wat aan die tergend lange laadtijden. Het is 2018.

Met de Unreal Engine 4 heeft Milestone een goede engine in huis om uitstekende MotoGP games te maken, maar echt bevredigend is het resultaat dat MotoGP 18 heet niet. Het is grafisch erg matig, sfeerloos en kaal. De audio is nogal beperkt en de technische aspecten zijn niet helemaal in orde. Textures laden geregeld te laat in, de AI is wederom teveel volgens het boekje en de laadtijden zijn tergend lang. Belachelijk lang zelfs voor een game vandaag de dag. Het racen zelf gaat overigens prima, is uitdagend en online werkt het allemaal dus daar hoor je ons niet over klagen. De carrière modus is in dat opzicht ook degelijk te noemen, maar het gemis van de Managerial Career modus is erg jammer. Hopelijk keert die in MotoGP 19 weer terug en zijn alle punten van kritiek die we nu hebben opgelost.

• Het motorracen voelt uitdagend doch soepel aan
  • De verschillende programma's bij vrije trainingen zijn leuk
  • Degelijke carrière modus...