Review: LEGO Disney Pixar’s The Incredibles – The Incredibles zijn terug op het witte doek. De familie van superhelden is na een afwezigheid van maar liefst 14 jaar klaar voor een nieuw avontuur en dan mag een game niet ontbreken. Games gebaseerd op films zijn veelal niet veel soeps, tenzij je het bij Traveller’s Tales onderbrengt die er een LEGO sausje overheen gooit. De ontwikkelaar staat bekend om constante kwaliteit, leuke games en mooie avonturen. Wij doken in LEGO The Incredibles om te ontdekken of dat ook voor deze game geldt.

Achterstevoren

Iedereen die bekend is met de LEGO games, die weet dat Traveller’s Tales de films of franchise waar de titel in kwestie op gebaseerd is, zou goed mogelijk volgt. Dat is in LEGO The Incredibles niet anders. Iedereen die het origineel gezien heeft of de nieuwe film straks zal kijken, zal genoeg herkenningspunten tegenkomen. Dat zit hem voornamelijk in de levels die op een relatief hoog tempo de belangrijkste momenten uit de films representeren en dat alles wordt aan elkaar geknoopt met tussenfilmpjes, waarin de typische LEGO humor uiteraard niet ontbreekt.

In totaal schotelt LEGO The Incredibles je 12 levels voor en die zijn opgedeeld in 6 levels per film. De ontwikkelaar is zo vriendelijk geweest om er gelijk een compleet pakket van te maken, dus je kunt beide films in één keer beleven. Er is echter wel een wat merkwaardige keuze gemaakt, namelijk dat de game begint met het avontuur gebaseerd op de nieuwe film. Als je die eenmaal voltooid hebt, dan unlock je de eerste film en kun je nog een zestal levels spelen. Je speelt de avonturen dus in verkeerde volgorde en dat is wat vreemd.

De enige reden die we kunnen verzinnen is dat de ontwikkelaar wilde voorkomen dat kopers in verwarring worden gebracht. Als je de nieuwe film hebt gezien en je wilt een game spelen, dan wil je dat avontuur beleven en niet een ouder avontuur. Tegelijkertijd is het best gek dat je het verhaal niet gewoon op chronologische volgorde kunt spelen. Had dan op z’n minst een optie ingebouwd waarin het de speler vrij stond om zelf een keuze te maken. Zo’n optie was wat ons betreft zeker welkom geweest, ook voor spelers die helemaal nieuw in het universum zijn en voordat ze de tweede film gaan checken, eerst het origineel kijken.

Traditionele gameplay

De gameplay in de 12 levels is precies zoals je van de LEGO games verwacht. Je wordt er op uitgestuurd met een vooraf bepaald aantal personages die overeenkomen met de scenes uit de films. Je zult uiteraard naast vijanden verslaan, ook diverse kleine en grote omgevingspuzzels moeten oplossen om zo steeds een stapje verder te geraken. Dat kan zijn om een nieuwe doorgang te creëren, een ontsnappingsmiddel te maken of om grotere vijanden te verslaan. Het is allemaal precies zoals je gewend bent, maar in de gameplay zitten wel een paar enigszins unieke elementen, die er prima bij passen.

Allereerst kun je bij een goede combo per personage een speciale aanval inzetten. De game geeft vanzelf aan wanneer dat mogelijk is en dan dien je een meter zo ver mogelijk vol te krijgen door te button bashen. Hoe voller de meter is, hoe effectiever de aanval zal zijn en elk personage heeft dergelijke aanvallen – alsook standaard aanvallen – afgesteld op zijn of haar skills, dus dat levert telkens weer verrassende moves op. Met name omdat de personages zo van elkaar verschillen, dus dat is een aangenaam aanzicht.

Een ander nieuw element is dat je ‘Incredi-stenen’ moet verzamelen. Dit komt zowel in de levels als in de hub-wereld voor en als je genoeg van deze stenen hebt, dien je naar een speciaal plateau te gaan. Met voldoende stenen kan je dat plateau activeren en dan is het zaak om per personage zoveel mogelijk te button bashen tot de meter vol is. Als alle meters van de personages vol zijn, dan ontstaan er grootse bouwwerken die je met z’n allen maakt. De bouwwerken die ontstaan zet je vervolgens weer in om een vrij belangrijk moment in een level te triggeren en zo kun je het avontuur weer vervolgen.

Genoeg te doen

Buiten de verhalende levels om die je na het voltooien nogmaals kan doorlopen om alle minikits en dergelijke te verzamelen in ‘Vrij Spelen’, kun je tevens aan de slag in de hub-wereld. Deze wereld is behoorlijk groot en hierin is ontzettend veel te doen. De standaard onderdelen zijn van de partij, denk dan aan racen, gouden blokken verzamelen die her en der verstopt zijn en meer. Maar ook moet je de misdaad bestrijden, inwoners helpen, uitdagingen voltooien en ga zo maar door. De hub-wereld in z’n geheel voltooien is goed voor vele uren extra speelplezier, dus daar ben je zeker een lange tijd zoet mee.

De 100% bereiken in LEGO The Incredibles gaat op een traditionele manier. Dat betekent simpelweg alle levels doorlopen, alles nogmaals doorlopen in Vrij Spelen en alle opdrachten in de hub-wereld voltooien. Dat brengt de speelduur al snel richting de 30 uur, dus dat maakt het avontuur qua gameplay en lengte z’n geld dubbel en dwars waard. De gehele ervaring voelt ook erg solide aan, want hoewel de game wat kleine bugs en glitches kent, zal het speelplezier daar nauwelijks door beïnvloed worden. Wel is vervelend dat de input die je geeft lang niet altijd even goed geregistreerd wordt en dat kan op hectische momenten voor wat frustratie zorgen.

LEGO The Incredibles is een avontuur dat je tegen de 30 uur aan gameplay voorschotelt en dat op de vertrouwde manier. Er zitten hier en daar wat unieke elementen in de game die specifiek op The Incredibles zijn afgestemd vanwege hun mogelijkheden, dus dat is een leuke toevoeging. Voor de rest is het erg herkenbaar en weinig innoverend. Het concept van de games werkt al jaren prima en het uiteindelijke product is erg degelijk te noemen. Merkwaardig is wel dat je niet de keuze krijgt uit welk avontuur je als eerste speelt en de input registratie is niet altijd even goed, wat bij momenten wat stoort. Afgezien van dat is LEGO The Incredibles een game waar weinig op aan te merken valt en dankzij de humor, aankleding en vele dingen te doen, is het weer een prima avontuur.

• Veel te doen
  • Leuke levels en omgevingspuzzels
  • Humor