Review: Earth Atlantis – Games worden tegenwoordig steeds complexer, ook qua besturing. Vaak heeft elke actieknop op je controller wel een functie en het wil ook wel eens voorkomen dat knoppencombinaties nog meer mogelijkheden bieden. Het is daarom af en toe wel eens lekker om een spel te spelen die lekker simpel van opzet is en waarbij je niet al teveel hoeft na te denken. Een spel waarbij je slechts één analoge stick gebruikt en één of twee actieknoppen. Earth Atlantis schotelt je zo’n ervaring voor. Is dit de ideale game om even lekker hersenloos te spelen of biedt het simpelweg te weinig?

Onder invloed

Earth Atlantis is een 2D shooter met wat lichte metroidvania-achtige invloeden. Je bestuurt een duikboot en je moet op zoek naar zeemonsters om deze kapot te schieten. Je komt op een map terecht waar nog niet elke doorgang toegankelijk is, maar door de eerder genoemde giganten te verslaan krijg je langzaam maar zeker toegang tot elk hoekje en gaatje van de onderwaterwereld. Tijdens je avontuur zal je natuurlijk ook kleinere vijanden tegenkomen en deze kunnen power-ups of levensenergie achterlaten als je ze neerknalt. Voor beide geldt dat ze direct geactiveerd worden als je deze oppakt, dus je hoeft niet op te letten of je wel optimaal gebruik maakt van de mogelijkheden.

Twee is meer dan één

Buiten de power-ups voor je standaard munitie kun je ook nog een secundair wapen bemachtigen. Zo moet je denken aan raketten, stroomstoten of hittezoekende projectielen. En ook hier geldt dat deze direct worden geactiveerd. Je kan deze extra wapens echter niet opslaan en hier vervolgens uit kiezen tijdens je avontuur. Dus pak je een power-up op voor een secundair wapen, dan laat je je huidige uitrusting varen. Gelukkig kan je het wapen dat je laat gaan daarna gewoon weer oppakken als je toch niet blij bent met je huidige extra wapen, dus je hoeft niet bang te zijn dat je een verkeerde keuze maakt.

Een kind kan de was doen

De besturing is ook heerlijk simpel gehouden, want het enige wat je gebruikt is de rechter analoge stick om je schip te besturen en je hebt een knop om te vuren en een knop om je duikboot te keren. Het enige waar je je in Earth Atlantis dus echt druk om hoeft te maken, is dat je niet geraakt wordt door een vuurregen van je vijanden. Het spel begint vrij gemakkelijk, maar langzaamaan wordt het steeds iets moeilijker. De game begint als een normale shooter, maar krijgt gaandeweg steeds meer de karakteristieken van een bullet hell-titel. Het spel biedt in principe niets speciaals, maar door de goede opbouw van de moeilijkheidsgraad is het wel leuk.

Klein, maar fijn?

Daar staat echter wel tegenover dat de map van Earth Atlantis vrij klein is. Je moet al heel snel langs dezelfde routes varen en je ziet dan ook weer dezelfde vijanden tevoorschijn komen, aangezien deze steeds respawnen. Er zijn wel flink wat grotere monsters die je moet verslaan, dus hier zit gelukkig veel variatie in. Het had alleen leuk geweest als dat ook voor de rest van de game van kracht was. De schietactie zelf is leuk, maar het wordt wel wat eentonig als je voor een langere tijd speelt. Een grotere map en iets meer variatie in de kleinere vijanden had niet misstaan. Het spel komt dan ook het best tot zijn recht in korte speelsessies. Er is overigens nog een extra modus te ontgrendelen, maar hierin doe je niet veel anders dan in de campagne. Er wordt alleen wat tijdsdruk toegevoegd.

Afmaken met een lekker sausje

Earth Atlantis mag dan in principe een vrij standaard shooter zijn, toch weet de game qua graphics indruk te maken. Alles is namelijk overgoten met een Jules Verne-sausje en het ziet er uit alsof het een toekomstbeeld is van iemand uit het verleden. Je duikboot, de omgeving en de verschillende vijanden lijken allemaal door de bekende schrijver bedacht te zijn. Tevens lijkt het er op dat alles met potlood is getekend en dat ziet er heel tof uit. Het audiogedeelte van de game weet echter geen indruk te maken. Het is niet slecht, maar bijzonder is het ook weer niet te noemen.

Earth Atlantis is een shooter die niets speciaals doet, maar het is wel degelijk leuk om te spelen. De besturing is kinderlijk eenvoudig om te leren en ook het opwaarderen van je wapens gaat automatisch. Het enige waar je je dus druk om hoeft te maken is het ontwijken van vijanden en diens afgevuurde projectielen. De moeilijkheidsgraad wordt langzaamaan opgevoerd en daardoor verandert de game van een shooter naar een meer bullet hell-achtige titel en zo blijft het je uitdagen. Daar staat wel tegenover dat het vrij snel eentonig wordt, doordat de map vrij klein is en je dus al snel steeds dezelfde routes aflegt. Ben je op zoek naar een ‘simpele’ shooter zonder al teveel poespas, dan is Earth Atlantis iets voor jou.

• Lage instapdrempel
  • Moeilijkheidsgraad wordt heel goed opgebouwd
  • Interessante grafische stijl