Review: MXGP PRO – Milestone stampt lekker door, want na Gravel, MotoGP 18 en Monster Energy Supercross heeft de ontwikkelaar alweer haar vierde game van dit jaar uitgebracht, MXGP PRO. Daar waar Monster Energy Supercross nog op het Amerikaanse motorcrossen was afgestemd, duiken we nu weer in het officiële kampioenschap die ons naar locaties over de gehele wereld brengt. De ontwikkelaar heeft dit nieuwe deel ook niet van een nummer voorzien, maar van de ‘PRO’ benaming en dat is niet zonder reden. Het wekt ook de indruk dat we nu met een echte professionele racer aan de slag kunnen gaan, maar of dat zo is vertellen we je hieronder graag.
De weg naar de top
Vrijwel elke review over een game van Milestone begint op dezelfde manier, aangezien deze ontwikkelaar zich niet zo bezighoudt met innovatie. Ze gebruiken altijd dezelfde onderdelen om hun games vorm te geven, zeker de games die gelinkt zijn aan een licentie. In MXGP PRO heb je uiteraard een carrière modus en daarin begin je onderaan de ladder. Je maakt een personage aan, kiest een motor en dan duik je in het kampioenschap. De bedoeling is natuurlijk om zo goed mogelijk te presteren, zodat je naar een hogere klasse kan en dat doe je door in elke race zo hoog mogelijk te eindigen.
Gaandeweg krijg je te maken met rivaliteit van andere coureurs, die na een race hun zegje doen en jouw reactie daarop bepaald of je van een ander een rivaal maakt ja of nee. Als je die dan weet te verslaan, dan voelt dat natuurlijk erg goed. Afhankelijk van je prestaties krijg je ook nieuwe aanbiedingen, zoals sponsors en eventueel zelfs een overstap halverwege het seizoen naar de hogere klasse. Hiervoor moet je wel echt goed presteren, want enkel de uitblinkers schoppen het tot de top. De sponsordeals zijn trouwens best aardig, want die komen gepaard met bepaalde uitdagingen die je zult moeten voltooien tijdens een race, wat voor wat extra spanning zorgt.
Begin met oefenen
Je kunt direct in de Carrière modus duiken, maar het valt aan te raden om eerst even te gaan oefenen. De game biedt je sowieso een tutorial waarin je de basisaspecten leert kennen en die is best handig. Zo leer je de gameplay een beetje kennen en dat is maar goed ook, want racen in de blubber is iets totaal anders dan racen op een circuit. De motoren laten zich behoorlijk anders besturen en ook de ondergrond heeft enigszins invloed op de prestaties van je machine. Dit komt doordat de grond verandert naargelang er meer op gereden wordt, dus tijdens races zul je ook steeds meer sporen gaan zien en er zal een veel genomen pad ontstaan.
Je motor onder controle houden is van cruciaal belang en wat hier aan bijdraagt is dat je niet alleen de motor kan besturen, maar ook de coureur. De ontwikkelaar heeft de hulp ingeroepen van professionele motorcrossers die hun bijdrage hebben geleverd met betrekking tot de circuits, maar ook het motorgedrag en de coureurs zelf. Het gevolg is dat je vrij veel kunt afstellen van je motor en ook kun je tijdens het racen de coureur bewegen met de rechter analoge stick, waardoor je jumps, alsook landingen beter kan controleren. Dat is echter wel iets voor de hardcore spelers, aangezien het een vrij hoge mate van precisie vereist.
Dat brengt ons weer terug bij de tutorial, want die legt de basis elementen van de gameplay uit. Er is in aanvulling daarop echter nog een Training modus waarin je diverse onderdelen individueel kunt uitvoeren. Denk aan starten, remmen, bochten nemen, springen en ga zo maar door. Met die trainingen zou je alles goed moeten kunnen leren kennen, zij het niet dat dit een uitermate frustrerende aangelegenheid is. In een training ben je normaal gesproken wat vrijer om te doen en laten wat je wilt, omdat het juist om het leren gaat. In dit geval moet je echter zo perfect rijden, reageren en precies zijn, dat er zo goed als geen ruimte voor fouten is. Het gevolg is dat het heel erg trial & error wordt en als het dan een keertje goed gaat, dan is de tijd weer op waardoor je weer opnieuw moet beginnen. Het idee is leuk, de uitvoering is ruk.
Leef je uit in de Compound
MXGP PRO is erg simpel van opzet als we het over de modi hebben. Naast de Carrière modus, de tutorial en de trainingen, tref je nog de gebruikelijk modi als losse races, kampioenschappen en een online multiplayer aan. Milestone gebruikt weer de standaard blauwdruk en voegt daar niets nieuws aan toe. Dat begint toch wel een hekel punt te worden, want alle games lijken op elkaar en blinken ook niet per se uit in hoge kwaliteit. Dat is het resultaat van aan de lopende band games produceren zonder er echt veel tijd voor te nemen, met als gevolg dat MXGP PRO niet heel veel beter is dan het deel dat vorig jaar verscheen.
Wel is het leuk dat de Compound terug is, want dat is in feite één grote speeltuin. Je krijgt een redelijk groot bebost gebied waar je volledig vrij in kunt rondrijden. Dat kan op de vaste crossbanen die je op deze map kunt vinden, maar ook kun je wat meer uitdaging aangaan en tussen de bomen door op smalle paadjes gaan racen. In de Compound tref je ook geen enkele beperking, dus als je goed wilt oefenen is dit de aangewezen plek. Bovendien is het leuk om gewoon een open speeltuin te hebben om lekker in rond te kunnen crossen. Wat ons betreft een fijne afwisseling ten opzichte van de rest, dus daar scoort de game wel punten mee.
Nog even wachten…
Een terugkerend punt bij alle games van Milestone zijn de laadtijden. Ik stoorde me recent al mateloos aan de lange laadtijden van MotoGP 18, in MXGP PRO is hetzelfde aan de orde. Het duurt té lang voordat een nieuwe race is geladen en erger is nog dat je diezelfde laadtijd weer na een race krijgt als je terug naar één van de menu’s gaat. De game is grafisch best netjes te noemen, maar het is technisch niet per se hoogstaand dus dat de laadtijden zo tergend lang zijn, geeft aan dat het slecht geprogrammeerd is en daar moet echt een keer wat aan gedaan worden.
Een ander mateloos irritant punt – wat ook al in MXGP 3 een probleem was – is het bezopen resetsysteem. Als je naast de baan terecht komt, dan gaat er een timer lopen van 3 seconden. Je moet binnen die tijd weer terug op de baan zijn, want anders word je gereset. Tot zover prima, zij het niet dat de game je regelmatig al eerder reset, terwijl je nog bezig bent met terug op de baan komen. Erger is nog dat je in de ene bocht wel iets kan afsnijden en in de andere bocht heeft dat direct een reset tot gevolg. Het is inconsistent en hierdoor word je regelmatig opnieuw gereset terwijl je dat helemaal niet wil, wat frustratie in de hand werkt.
Daar blijft het niet bij, want we zijn ook regelmatig op de meest bizarre manieren gecrasht. Naast de baan staan kleine paaltjes om de route aan te duiden en daar kan je vrijwel altijd overheen rijden als je een bocht iets te ruim neemt. Het komt echter ook voor dat sommige van deze identieke paaltjes van beton zijn en je ineens over het stuur heen vliegt. Natuurlijk moet je altijd zorgen dat je op de baan blijft, maar de tegenstanders hebben er nogal een houtje van om je van de baan te beuken of om tegen je aan te rijden, waardoor je route verandert en je dus in dergelijke situaties terecht komt. Ook dat werkt frustratie in de hand en dat maakt MXGP PRO er niet veel leuker op.
Conclusie
MXGP PRO is net zoals MXGP 3 een racegame die zeker leuke gameplay kan bieden, maar die tegelijkertijd op verschillende punten toch een beetje de mist in gaat. De banen zijn nog steeds erg gevarieerd en de weersomstandigheden hebben invloed op de besturing en de snelheid, wat het realisme ten goede komt. Net zoals de optie om je motor af te stellen en je coureur qua bewegingen te controleren. Dat maakt het in bepaalde mate best diepgaand, maar tegelijkertijd ontbreekt het de game compleet aan innovatie, want de modi zijn allemaal zo standaard als wat. De laadtijden zijn zoals we van deze ontwikkelaar gewend zijn, veel te lang en het reset systeem is nog steeds een puinhoop. De game is qua gameplay net wat beter dan MXGP 3, maar het is minimaal. Heb je die game al? Laat deze voor wat het is.
Pluspunten
- Moddersporen veranderen tijdens het racen
- Grafisch best netjes
- Gevarieerde banen
- Compound om je in uit te leven
- Duidelijke tutorial
Minpunten
- Laadtijden zijn zoals gewoonlijk weer veel te lang
- Reset systeem inconsistent en frustrerend
- Gebrek aan innovatie
- Trainingen vragen teveel precisie
- Motorgeluid monotoon
5.5
kortom bagger
Heeft het een offline multiplayer?
weet iemand wat wel een goede motorcross game is?
@Wesko86: Mx vs atv is , vindt ik dan de beste. al is het niet licenced ofzo….
@Mrduckie88: ok tnx ga eens kijken wat dat is
@Wesko86: dan moet ik je helaas teleurstellen die zijn er niet.
Meningen verschillen.
5.5 nee beter een 7.5
Waarom zijn alle motorgames altijd zo slecht… echt zonde
Top game vermaak me er prima mee
Zeer realistisch gas geven en remmen moet je echt dosseren