Review: Bomber Crew – Wie dacht dat indie ontwikkelaars niks origineels meer konden bedenken, hebben het toch bij het verkeerde eind. Bomber Crew is een erg originele game met verrassend diepgaande gameplay. Sinds ongeveer een klein jaar is deze titel beschikbaar voor pc-gamers, maar nu heeft ontwikkelaar Runner Duck hun titel ook voor de PlayStation 4 uitgebracht. PC en console blijven echter twee totaal verschillende platformen en niet alles doet zich super naar een besturing met de controller vertalen, kijk bijvoorbeeld naar diverse real-time strategy titels. Begrijp ons niet verkeerd, het kan absoluut goed werken, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent. De vraag is nu dan ook of Runner Duck Bomber Crew goed heeft weten te vertalen naar de PlayStation 4.

Simpel, maar erg vermakelijk

Het concept van Bomber Crew is simpel en vrij recht toe, recht aan. We nemen een vliegtuig bedoeld om bombardementen mee uit te voeren, een setting in de Tweede Wereldoorlog, maar wijken af van het realisme om het toch een beetje dat arcade gevoel te geven. Runner Duck verdient wat dat betreft een dikke pluim, want Bomber Crew schittert in zijn eenvoud. Simpel aangekleed, detail waar het nodig is en een dikke focus op gameplay. Je managt alles wat er in jouw vliegtuig gebeurt, zorgt dat al het juiste personeel op zijn aangewezen plek aanwezig is en je voltooit de opdrachten die jou toegewezen worden. Klinkt allemaal simpel, toch? Micromanagement in een strategische titel is echter niet bepaald makkelijk met een controller.

De opdrachten bestaan uit, je raadt het al, het bombarderen van specifieke doelwitten. Daarnaast krijg je vaak ook nog zij-missies voorgeschoteld. Deze zijn niet verplicht, maar leveren je wel een leuke bonus op in punten die je kan spenderen aan upgrades voor onder andere jouw vliegtuig. Het bombarderen an sich doe je door iemand naar de bombardement koepel te verplaatsen en dan krijg je onderin het scherm zicht op wat hij ziet. Dan is het aan jou om op het juiste moment de bommen los te laten om zo jouw doelwit te raken. Lukt je dit niet in één keer, dan is dat geen probleem. Je kunt gewoon opnieuw koers zetten naar de locatie, maar let wel op met je bommen, die heb je namelijk niet onbeperkt.

In Bomber Crew moet je een hoop dingen in de gaten houden wat vooral in latere levels erg hectisch kan worden. Door een druk op de L2 knop kom je in een soort observatie modus terecht waarmee je jouw vijanden of belangrijke locaties kunt spotten, zodat jouw piloot koers zal zetten naar de desbetreffende locatie. Als jij de vijandige troepen niet spot, zullen jouw manschappen het vuur niet op ze openen. Wanneer de vijand nog in de verte is kan je ze gemakkelijk spotten, maar zodra ze wat dichterbij om jou heen beginnen te razen wordt dit al een stuk lastiger. Je moet namelijk een aantal seconden de focus op een vijand hebben alvorens deze gemarkeerd wordt. Als dit onze enige zorg was, dan hadden we er nog wel mee kunnen leven, maar nee. Het sleutelwoord is “micromanagement”.

Vingers in de knoop

Jouw team, bestaande uit zeven personen, dient continu door jou te worden aangestuurd. Je hebt een engineer aan boord die alles kan repareren wanneer de vijand schade toebrengt aan jouw toestel. Je moet dan alleen wel even aanwijzingen geven waar hij precies moet gaan repareren. Defecten aan jouw vliegtuig kunnen ernstige gevolgen hebben, zoals een defecte radar waardoor vijanden spotten nog lastiger wordt. Wanneer je van alle kanten belaagd wordt en geen radar hebt om jou te assisteren, wordt het verdomd lastig om op alles te reageren. Je gaat van L2 om te markeren, naar de cirkel om de engineer te selecteren, naar de stick om te richten op het ding dat hij moet repareren, om vervolgens weer L2 erbij te pakken omdat er weer een vijandig vliegtuig in zicht is. Ondertussen raken jouw manschappen ook nog gewond en je moet ze even wijzen op het bed in het vliegtuig, alwaar ze weer op kracht kunnen komen. Hectiek alom.

Goed, nu treden we misschien wel erg in detail op de gameplay en het lijkt alsof we nonsens aan het brabbelen zijn, maar dit is wat er letterlijk gebeurt in Bomber Crew. Niet erg, wij houden van een uitdaging, maar je kan gewoon niet overal tegelijk zijn. Runner Duck had er misschien beter aan gedaan om wat moeilijkheidsgraden toe te voegen aan de PlayStation 4 versie, waardoor het voor de wat minder doorgewinterde spelers ook aantrekkelijk zou kunnen zijn. Op veel van deze hectische momenten hadden we gewoon graag een muis in onze handen gehad. Interpreteer dat niet verkeerd, want ze hebben absoluut hun best gedaan om Bomber Crew goed naar de PlayStation 4 te vertalen. In latere levels wordt er echter dusdanig veel van jouw reactiesnelheid verwacht, dat het gewoonweg niet meer te doen is met een controller en dat is jammer.

Mannetje van alles

Bomber Crew leent daarnaast ook nog wat elementen van XCOM. Jouw manschappen kunnen levels omhoog gaan en daardoor extra vaardigheden ontgrendelen, maar hier zit wel een grote maar aan, want zodra één van jouw manschappen sterft, is hij ook echt weg. Dan mag je weer iemand rekruteren om zijn plaats in te nemen en vanaf level één opnieuw beginnen. Ook kan je diverse upgrades voor jouw vliegtuig kopen om het om te toveren tot een échte oorlogsmachine. Hier zijn genoeg opties voor beschikbaar, dus daar willen we de ontwikkelaar zeker ook een dikke pluim voor geven.

Grafisch is Bomber Crew niks bijzonders, maar het doet wat het moet doen. Alles is vrij simpel vormgegeven waardoor jouw overzicht tijdens het spelen toch behouden blijft. Toch hadden we hier en daar graag iets meer aankleding gezien, want het algehele design komt neer op groen is land, blauw is water en een grijs vlakje is waar je jouw bommen neer moet gooien. Een boom hier en daar had niet gek geweest. Qua audio valt er weinig te melden. Voice-acting is niet aanwezig, in plaats daarvan is er voor Sims-achtig gebrabbel gekozen bij de teksten en de muziek bestaat voornamelijk uit typische militaire deuntjes met drums en fluiten.

Conclusie

Bomber Crew is allesbehalve een slechte game. Het bevat meer dan genoeg opties en diepgang om zijn prijskaartje te rechtvaardigen, alleen is het spelen met een controller echt verdomd lastig wat een groot deel van het plezier dat je aan deze game zou kunnen beleven in het niet laat. Runner Duck had hier wat meer over moeten nadenken en dit kunnen oplossen door bijvoorbeeld moeilijkheidsgraden toe te voegen, zodat je er even in kan komen om je eventueel later alsnog te wagen aan de échte ervaring. Audiovisueel is het ook niet erg bijzonder, maar dat mag de pret niet drukken. Vind je het niet erg om zo nu en dan wat te worstelen met de besturing en heb je wel zin in een leuke strategische ervaring? Dan is Bomber Crew voor jou wellicht geen slechte keuze.

Pluspunten

  • Uitstekend concept
  • Veel diepgang door upgrades
  • Leuk stijltje qua presentatie...

Minpunten

  • ...maar had wel iets minder kaal gemogen
  • Besturing werkt niet goed met een controller

7.0